۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82146352
T T
۰ نفر

رهبر مخالفان اوگاندا آزاد شد

۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82146352
رهبر مخالفان اوگاندا آزاد شد

تهران – ايرنا – «كيزا بزيگيه» رهبر مخالفان اوگاندا پس از سپري كردن محكوميت دو ماهه خود در زندان، به قيد وثيقه 30هزاردلاري، موقتا آزاد شد.

به گزارش تارنماي خبري ' آفريكا نيوز' « ويلسون ماسالو موسني» مقام ارشد قضايي دادگاه عالي اوگاندا با تاييد اين خبر، افزود: وثيقه 30هزار دلاري شامل چهار تن از ضامنان «بزيگيه» نيز مي شود.
براساس حكم دادگاه عالي اوگاندا، «بزيگيه» تا پايان مختومه شدن پرونده اتهامات خود، ملزم به دوري از هرگونه اقدام خشونت آميز در سطح سياسي و اجتماعي جامعه شده است.
به گفته اين مقام ارشد قضايي دادگاه عالي اوگاندا، هم چنين وي از ابتداي 26 ژوئيه (5 مردادماه سال جاري) هر دو هفته يكبار ملزم به ارائه گزارش شخصي به اين دادگاه اوگاندا شده است.
به گزارش تارنماي خبري ' آفريكا نيوز' « ارياس لوكواگو» وكيل مدافع «كيزا بزيگيه» تاكيد كرده بود «كيزا بزيگيه» همزمان با برگزاري مراسم سوگند«يووري موسويني» ، درجمع هم حزب هاي خود، در نطقي، خود را رئيس جمهوري قانوني كشور خواند كه به تبع آن دادگاه اوگاندا وي را به خيانت به كشور محكوم كرده بود.
پيشتر پليس اوگاندا، بزيگيه را به توطئه براي ايجاد خشونت در كامپالا (پايتخت) متهم و او نيز در مقابل، اين اتهام ها را رد كرده بود.
به گزارش منابع خبري، سران حزب «هم انديشي براي تغيير دمكراتيك» خواهان تجديد نظر در روند شمارش آرا و علني كردن اعتراض خود هستند.
درگيري هاي سياسي در پي تنش ميان دولت و جناح مخالف در اوگاندا و پس از انتخابات رياست جمهوري 18 فوريه (29 بهمن) در اين كشور روي داد.
«يووري موسويني» نتيجه انتخابات رياست جمهوري اوگاندا را از آن خود كرد، موسويني بيش از 30 سال است كه قدرت را در اين كشور آفريقايي در دست دارد.
«كيزا بزيگيه» مهم ترين رقيب موسوويني و رقباي ديگر نتيجه انتخابات رياست جمهوري را رد كرده و آن را فريبكارانه خوانده اند.
بزيگيه كه تاكنون 4 بار در مقابل موسوويني شكست خورده است، در سال هاي 2001 و 2006 ميلادي نيز نتايج انتخابات را زير سئوال برد. در هر دو پرونده دادگاه اعلام كرد كه تخلف هايي صورت گرفته به قدري نيست كه نتايج انتخابات باطل شود.
اوگاندا كشوري در شرق آفريقا و در نوار ساحلي درياچه ويكتوريا واقع شده است. پايتخت آن « كامپالا» و جمعيت آن حدود 38 ميليون نفر است.
خاورم**9377**/1859
۰ نفر