ظریف : روابط ما با كشورهای همسایه حتی از موضوع هسته ای هم مهم تر است

پاریس- ایرنا- وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به موضوعات منطقه‌ای و روابط با عربستان گفت: ایران به دنبال روابط خوب با همه همسایگانش است. اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است و روابط ما با كشورهای منطقه، حتی از موضوع هسته‌ای هم مهم‌تر است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در ادامه نشست با اعضای كمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه با تاكید بر اینكه از ابتدا معتقد بودیم منطقه ما نیازمند چارچوب همكاری منطقه‌ای است، گفت: برای همین پیشنهاد ایجاد یك مجمع گفت‌و‌گو در خلیج فارس را ارائه كردیم كه شبیه آنچه شما به عنوان «پروسه هلسینكی» می‌شناسید است؛ یعنی كشور‌ها به یك سری اصول معتقد باشند مثل عدم مداخله و غیره و اقداماتی را برای اطمینان‌سازی انجام دهند.
ظریف در ادامه گفت: این پیشنهاد ما چند سال است كه روی میز است. من این موضوع را در موارد مختلف با روزنامه‌های مختلف عربی و غربی مطرح كردم.
* ایران یك جامعه تك صدایی نیست
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود صداهای مختلفی كه در خصوص مسائل منطقه‌ای از ایران شنیده می‌شود،گفت: من می‌گویم ایران یك جامعه تك صدایی نیست، اما در این مساله كه ما خواهان روابط منطقه‌ای هستیم همه اتفاق نظر دارند.
وزیر امور خارجه گفت: اینكه حقوق مردم بحرین توسط یك گروهی خدشه دارد شود و زیر پا گذاشته شود و مردم از حق تابعیت خود محروم شوند، همه ما در جهان هم سو هستیم؛ اما در اینكه ما به دنبال حسن همجواری با همسایگان هستیم، این سیاست غیرقابل تغییر ایران است.
ظریف خاطرنشان كرد: ما یك ضرب المثلی در فارسی داریم كه می‌گوید « كسی را كه خواب است می توان بیدار كرد، اما كسی را كه خودش را به خواب زده است را نمی توان بیدار كرد.»
وی افزود: حال باید دید آیا بعضی كشور‌ها در منطقه علاقه دارند مشكلات را حل كنند یا نه.
ظریف گفت: احساس می‌كنیم برخی نگرانی‌ها در منطقه این است كه گفته می‌شود از طریق ایجاد تنش با ایران مشكل‌ها پنهان می‌ماند.
او تصریح كرد: باید بدانید مشكل برخی كشورهای منطقه، زمامداری و ناتوانی برای پاسخ گویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم است. حال اگر این را با عنوان اختلاف شیعه و سنی نشان دهید این تلاشی برای تغییر جهت دادن به موضوع است چرا كه شما تلاش می‌كنید موضوع را تغییر دهید و نشان می‌دهد دنبال راه حل نیستید و خودتان را به خواب زده‌اید.
*راهكار نظامی در سوریه نتیجه نمی‌دهد
وزیر امورخارجه با اشاره به اینكه در مورد سوریه دو راهكار سیاسی و نظامی وجود دارد تصریح كرد: ما در سوریه باید به دنبال راه حل سیاسی باشیم. راهكار نظامی در سوریه یعنی تلاش برای اینكه نیازهای یك طرف در ازای تهدید همه تامین شود؛ این راهكار نتیجه نمی‌دهد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه راهكار سیاسی یعنی پیدا كردن روش‌هایی كه همه در آن شریك شوند، خاطر نشان كرد: معتقدیم در سوریه ما ناگزیر از راهكار سیاسی هستیم و برای همین، ناچاریم مردم سوریه را مجبور كنیم پشت میز مذاكره بنشینند.
ظریف با بیان اینكه ایران معتقد است تمركز روی یك فرد در سه، چهار سال گذشته، برای آینده سوریه به معنی ورود به بازی «برد – باخت» است و شما مساله را به شكلی تعریف كردید كه شكست می‌خورید، گفت: اما اگر شما به جای تمركز روی یك فرد، روی روش‌ها توافق كنید مساله حل می‌شود.
وی افزود: اینكه آیا آینده سوریه یك آینده فدرالی قابل هدایت یا خطرناك است و امنیت منطقه را بر هم می‌زند و اینكه یك سوریه متحد خوب است یا از هم پاشیده و آیا در آینده در سوریه باید نظامی داشته باشیم كه متمركز بر رئیس جمهور است یا پارلمان، این سوالات خیلی راحت‌تر است تا سوالی كه یك فرد چه نقشی دارد.
*راه حل سیاسی یعنی همه فكر كنند منافع دارند
ظریف با تاكید بر اینكه اگر ما روی مقررات و نحوه تقسیم قدرت تمركز كنیم كار راحت است. ما معتقدیم همین فرمول در مورد همه مشكلات منطقه قابل اطلاق است. ما باید بپذیریم راه حل سیاسی باید به گونه‌ای باشد كه همه فكر كنند منافعی دارند.
وی با اعلام آمادگی برای همكاری با فرانسه در زمینه مسائل منطقه گفت: ما معتقدیم مشكل سوریه، لبنان، بحرین و یمن باید توسط مردم آن منطقه و كشور حل شود.
ظریف تصریح كرد: كشورهای خارجی باید صرفا كمك كنند؛ ما نمی‌توانیم دیكته كنیم. اگر تلاش این چنینی كنیم با مقاومت مردم مواجه می‌شویم.
وی درباره مسائل لبنان نیز تاكید كرد: باید اجازه دهیم مردم لبنان به نتیجه برسند. برای ایران هر تصمیمی كه لبنانی‌ها بگیرند قابل قبول است. ما فقط باید كمك كنیم لبنانی‌ها در محیطی امن انتخاب كنند.
ظریف خاطر نشان كرد: بسیاری از پیشنهادات خوب در لبنان با این جهت كه لبنانی‌ها فكر می‌كنند از بیرون دیكته شده است، به نتیجه نمی‌رسد.
**در بین سخنان ظریف ، یك نماینده در خصوص مسایل مربوط به حقوق بشرو موانع سفر به ایران سوال كرد و همچنین گفت: شما احتیاج به نو كردن هواپیما‌هایتان دارید و گفتید بوئینگ هم به قرارداد ایرباس پیوست. فقط پنج بانك قبول كردند از نظر مالی ساپورت كنند شما فكر می‌كنیداین‌ها عملیاتی می‌شود؟
ظریف در ادامه سخنانش گفت: ما سه هفته قبل پیشنهاد را در مجمع هلسینكی كه تلاش دارد نمونه‌ای برای منطقه ما باشد به صورت علنی و خصوصی ارائه و موضوع را مطرح كردیم.
وی با بیان اینكه نفت یكی از موضوعاتی است كه ما می‌توانیم در خصوص آن همكاری كنیم افزود : مثلا موضوع ایمنی هسته‌ای در خلیج فارس یكی از حوزه‌های خوب بین ایران و فرانسه هسته‌ای است كه در ضمن توافق هسته‌ای هم ضروری خوانده شده است. ما اقداماتی را كردیم به شرطی كه دوستان خودشان را به خواب نزده باشند.
ظریف در مورد تركیه نیز گفت: با تركیه هم روابط خوبی داریم. در مورد سوریه اختلاف نظر داریم اما گفت‌و‌گو می‌كنیم. مبنای گفت‌و‌گوی ما در مورد سوریه نیاز به رسیدن به راه حل سیاسی بر اساس اصول و مقررات به جای افراد است.
وزیر امور خارجه روابط ما با چین همیشه خوب بوده است،گفت: یك زمان بزرگ‌ترین شریك تجاری ما اروپا بود، اما به دلیل تحریم‌ها امروز چین بزرگ‌ترین شریك تجاری ما است و ما تمایل به ادامه آن داریم.
وی با اشاره به اینكه امكانات در چین وسیع است، افزود: امروز حدود سی میلیارد دلار خط اعتبار طرف چینی است.
ظریف تاكید كرد: ما هم می‌توانیم 118 ایرباس بخریم هم بوئینگ، چرا كه نیاز داریم و مانعی نیست ما احساس می‌كنیم توافق بوئینگ كمك می‌كند.
**یكی دیگر از نمایندگان سوال كرد: آقای وزیر، آمریكایی‌ها این فروش را قبول نكرده‌اند و ما می‌دانیم ایران می‌تواند هواپیمای زیاد بخرد، اما آمریكایی‌ها مخالفند.
ظریف گفت: اگر بخواهم دیپلماتیك جواب بدهم باید بگویم یكی از محدودیت‌هایی كه آمریكایی‌ها ایجاد می‌كردند با قرارداد با بوئینگ رفع شد، اما مشكل بانكی هنوز وجود دارد.
او افزود: بانك‌های فرانسوی محدودیتی از لحاظ قانونی ندارند، اما از لحاظ روانی محدودیت دارند. ما با آمریكایی‌ها برای رفع این مشكلات روانی از نزدیك كار می‌كنیم و آن‌ها باید آن محدودیت ها را رفع كنند.
ظریف در مورد حقوق بشر نیز گفت: ما اعتقاد داریم حقوق بشر یك امر ملی است كه از طریق رعایت حقوق شهروندان توسط حكومت تامین می‌شود.
او گفت: اگر به منطقه ما نگاه كنید كمتر كشوری را خواهید دید كه در 37 سال گذشته تمام امورش بر اساس انتخابات بوده باشد. شاید شما انتقاد داشته باشید، اما در هر مرحله انتخابات ایران پیش‌بینی كسانی كه می‌گفتند انتخابات از پیش تعیین شده است، غلط از آب درآمد.
ظریف در ادامه گفت: در انتخابات قبلی همه پیش‌بینی‌ها این چنین بود كه كسی غیر از روحانی تعیین می‌شود. در انتخابات مجلس هم همین طور، اما مردم پای صندوق تعیین كردند.
وزیر امور خارجه گفت: در 37 سال گذشته ما در هر نوبت رئیس جمهوری را داشتیم كه مخالف قبلی بوده یعنی رئیس جمهورهایی كه انتخاباتی را برگزار كردند اپوزیسیون آن‌ها روی كار آمد.
ظریف تاكید كرد: در رای گیری اخیر شورای حقوق بشر قطعنامه علیه ایران با رای كشورهایی تصویب شد كه یك انتخابات در كشورشان نداشتند. آیا این افتخار است برای شما یعنی كشورهایی به قطعنامه رای دادند كه شهروندانشان را گردن می‌زنند. یك قطعنامه علیه آن‌ها تا به حال صادر نشده است. ما معتقدیم باید حقوق شهروندان را رعایت كنیم و در این زمنیه دولت متعهد است اما با استفاده سیاسی از حقوق بشر مخالفیم و اعتقاد داریم این استفاده ، حقوق بشر را نابود می‌كند.
سیام/6084 /3070 /1449
۰ نفر