۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۱۸
کد خبر: 82111464
T T
۰ نفر

هشدار پلیس فتا/

مراقب تروجانها باشید

۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۱۸
کد خبر: 82111464
مراقب تروجانها باشید

تهران- ایرنا- رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به افزایش سایت های فعال در حوزه ارائه ادعیه، نواهای رمضان، اپلیكیشن های مذهبی و ... در ماه مبارك رمضان، از هموطنان خواست مراقب 'تروجانها' باشند.

تروجان، برنامه مخربی است كه به صورت یك نرم افزار جالب به نظر می‌رسد. بر عكس ویروس‌ها، تروجان‌ها تكثیر نمی شوند اما به‌‌ اندازه ویروس ها مخرب هستند.
یكی از انواع تروجان‌ها، برنامه‌ای است كه ادعا می‌كند، كامپیو‌تر شما را از شر ویروس‌ها نجات می‌دهد اما در حقیقت ویروس‌ها را با سیستم شما آشنا و به آنها معرفی می‌كنند.
واژه تروجان برگرفته از افسانه یونانی جنگ تروجان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش ضمن تبریك ماه رمضان در تشریح این خبر گفت: متاسفانه برخی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از مناسبت های مختلف و به خصوص مناسبت های مذهبی به دنبال برانگیختن احساسات هموطنان و در نهایت سوءاستفاده از آنان می باشند.
وی گفت: یكی از اقدامات مجرمانه این افراد ارائه فایل ها و ادعیه های مذهبی برای دانلود می باشد كه گاهاً برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده و به محض دانلود به سیستم قربانی نفوذ كرده و به دنبال عملی كردن اهداف طراح است .
این مقام مسئول افزود: بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به دریافت فایل ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام نصب این گونه نرم افزارها از دادن مجوز دسترسی های مشكوك خودداری كنند.
وی افزود: برخی از نرم افزارها در هنگام نصب از كاربر درخواست می كنند تا برخی از مجوزها (از قبیل دسترسی به دفترچه تلفن، پیامك ها، تماس های تلفنی و...) را به نرم افزار بدهد. با كمی دقت می توان متوجه شد كه این مجوزها هیچ ارتباطی به نوع فعالیت نرم افزار ندارد. لذا از نصب این گونه نرم افزارها خودداری شود.
سرهنگ آذردرخش افزود: برخی دیگر از این سایت ها اقدام به دریافت وجه در قبال ارائه خدمات می كنند. خدماتی كه یا ارائه نمی شود و یا با هدف كلاهبرداری و برداشت غیر مجاز صورت می گیرد.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاكید كرد: كاربران در هنگام پرداخت وجوهات مورد نظر مراقب سایت های جعلی فیشینگ باشند. مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانك به دنبال سرقت اطلاعات بانكی هموطنان هستند. لذا دقت در آدرس سایت بسیار مهم بوده و دقت داشته باشند تمامی سایت های معتبر و مهم در فرم ورود اطلاعات خود از پروتكل HTTPS استفاده می كنند.
سرهنگ آذردرخش در خاتمه كاربران را به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir راهنمایی كرد و گفت: هموطنان عزیز می توانند درخواست های خود را در بخش سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری مطرح كنند.
تهرام/7247//1348
۰ نفر