۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82095836
T T
۰ نفر
شاخص كل بورس 287 واحد پایین آمد

تهران- ایرنا- شاخص كل بورس و اوراق بهادار امروز (سه شنبه) با 287 واحد كاهش در جایگاه 76 هزار و 144 واحد قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در پایان معاملات امروز، 913 میلیون و 813 هزار سهم و حق تقدم به ارزش یك هزار و 854 میلیارد ریال در 51 هزار و 811 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای حكشتی، خساپا، خودرو، فارس و فولاد با افت خود زمینه ساز كاهش شاخص كل شدند، و نمادهای وغدیر و و پاسار با تاثیر مثبت جلوی افت بیشتر شاخص كل را گرفتند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه در معاملات امروز، افت كردند به گونه ای كه شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 105 واحد، شاخص كل (هم وزن) 67 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 55 واحد، شاخص آزاد شناور 298 واحد، شاخص بازار اول 173 واحد و شاخص بازار دوم 792 واحد كاهش یافتند.
بیشترین رشد قیمت در معاملات روزسه شنبه به جام دارو، عمران و توسعه فارس، پشم شیشه ایران، سامان گستر اصفهان، صنایع كاغذسازی كاوه تعلق داشت؛ ركورد بیشترین كاهش قیمت نیز در اختیار نمادهای حق بیمه ملت، لیزینگ ایران، پتروشیمی شیراز، فنرسازی زر و تولیدی مهرام بود.
شاخص كل بورس و اوراق بهادار دیروز (دوشنبه) با 44 واحد افزایش به رقم 76 هزار و 431 واحد رسیده بود.

**معامله یك هزار و 954 میلیارد ریال اوراق بهادار در فرابورس
به گزارش فرابورس، در پایان معاملات امروز این بازار، یك میلیارد و 330 میلیون ورقه بهادار به ارزش یك هزار و 954 میلیارد و 780 میلیون ریال در 20 هزار و 372 نوبت معامله شد.
بیشترین حجم معاملات امروز در بازار سهام مربوط به خرید و فروش 15 میلیون و 790 هزار سهم بانك حكمت ایرانیان بود و ذوب آهن اصفهان با معاملاتی به ارزش 32 میلیارد و 430 میلیون ریال بالاترین ارزش معاملات را از آن خود كرد.
امروز آیفكس (شاخص فرابورس) با كاهشی به میزان 3.4 واحد، به رقم 816.46 رسید كه نماد شركت‌ تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت.
بیشترین افزایش قیمت امروز به سهام شركت‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، سرمایه‌گذاری مسكن الوند و اعتلا البرز اختصاص یافت و بیشترین افت قیمت نصیب توكا رنگ فولاد سپاهان، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و برق عسلویه مپنا شد.
براساس این گزارش، بازار اول شاهد خرید و فروش 59 میلیون اوراق بهادار به ارزش 140 میلیارد ریال بود و در بازار دوم 64 میلیون اوراق بهادار به ارزش 159 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
بالاترین حجم و ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ( ETF ) مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 11 میلیون و 600 هزار سهم بود و پس از آن صندوق آرمان آتی كوثر و آرمان آتیه درخشان مس بیشترین حجم معامله را داشتند.
افزون بر این، بیشترین حجم معاملات در اوراق با درآمد ثابت مربوط به داد و ستد 126 هزار و 624 ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد 'اخزا2' بود.
در مجموع، 150 میلیارد ریال معامله در چهار نماد اسناد خزانه اسلامی انجام شد.
همچنین هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن در محدوده 800 تا 834 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت اوراق مربوط به نماد خردادماه 93 بود.
نماد معاملاتی واحدهای سرمایه گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه گذاری آرمان آتیه درخشان مس در نماد 'آتیمس' از امروز به منظور آغاز معاملات ثانویه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گشایش یافت.
همچنین نماد معاملاتی شركت فرآوری زغال سنگ پروده طبس برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در پنجشنبه، نماد معاملاتی شركت داروسازی كاسپین تامین برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در یكشنبه هفته آینده و نماد معاملاتی شركت بیمه میهن با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت عملكرد عملیاتی سال مالی 1394 شركت بیمه میهن نسبت به آخرین پیش بینی ارایه شده این سال مالی متوقف شد.

** روزهای بهتری برای مجامع شركت های بورسی، در پیش است
برنامه ریزی های دولت پس از اجرای برجام برای پرداخت بدهی های خود به بنگاه ها و صنایع باعث ایجاد امیدواری شده است.
«حمیدرضا مهرآور» مدیرعامل كارگزاری بانك سامان، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: به نظر می رسد امسال فصل مجامع امیدوار كننده تر از چیزی باشد كه پیش بینی می شد زیرا شركت ها عملكرد قابل قبولی داشته اند.
وی با بیان اینكه تحولات سیاسی به تنهایی نمی تواند مشكلات اقتصادی بنگاه ها را برطرف كند، افزود: برنامه ریزی های دولت پس از اجرای برجام برای پرداخت بدهی های خود به بنگاه ها و صنایع سبب ایجاد امیدواری شده است.
به گفته این كارشناس بازار سرمایه پس از گشایش های اخیر و با توجه به اینكه دولت قصد دارد بخشی از بدهی هایش را با انتشار انواع اوراق مشاركت به صنایع و پیمانكاران پرداخت كند، امید است كمبود نقدینگی در این بخش ها كاهش یابد؛ به ویژه آنكه در چند سال گذشته این معضل به شدت بنگاه های اقتصادی را درگیر كرده بود.
وی به تلاش ها برای بهبود تبادلات مالی در عرصه بین المللی اشاره كرد و افزود: با بهبود این شرایط شركت هایی كه نیازمند واردات تكنولوژی یا مواد اولیه هستند می توانند به راحتی اقدام به واردات كنند و آن وقت بهای تمام شده تولید در این شركت ها كاهش خواهد یافت.
به گفته مهرآور، علاوه بر تسهیل در واردات، چشم انداز صادراتی شركت ها نیز روشن است.
مدیر عامل كارگزاری بانك سامان تاكید كرد: با بهتر شدن روابط بین المللی، همچنین شركت های صادراتی می توانند در بازارهای جهانی و در فضای رقابتی اقدام به عرضه محصولات خود كنند و با صادرات كالاهای خود، حاشیه سود این شركت ها افزایش خواهد یافت.
مهرآور در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به فصل مجامع امسال، گفت: با همه اینها نباید فراموش كرد كه لمس تاثیر اجرای برجام بر اقتصاد كشور نیازمند زمان بیشتری است و در كوتاه مدت نمی توان در انتظار معجزه بود.
وی معتقد است توافق های صورت گرفته اثرات خود را در بلندمدت نشان می دهد اما می توان امیدوار بود كه در كوتاه مدت نیز با توجه به چشم انداز روشن پیش رو وضعیت بهتری در انتظار اقتصاد كشور نسبت به سالهای گذشته باشد.
اقتصام**2022** 2023**1961
۰ نفر