روحانی:موافقتنامه سه جانبه چابهار زمینه‌ساز توسعه ایران، هند و افغانستان و منطقه خواهد بود

تهران-ایرنا-دكتر روحانی با اشاره به امضاء موافقتنامه ترانزیتی و تجاری سه جانبه چابهار، گفت: سندی كه امروز بین ایران، هند و افغانستان امضاء خواهد شد، نه تنها زمینه‌ساز توسعه هر سه كشور بلكه منطقه خواهد بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران امروز -دوشنبه- در دیدار «اشرف غنی»، با اشاره به اشتراكات دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان، گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران ثبات، امنیت و توسعه افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا آماده هر گونه همكاری با كشور دوست و همسایه خود هستیم.
روحانی، لزوم پیشبرد طرح های توسعه ای در افغانستان را مورد تأكید قرار داد و تصریح كرد: بدون تردید یأس و ناامیدی یكی از عوامل و ریشه‌های بروز و تقویت تروریسم است و اگر جامعه به آینده امیدوار شود، می‌توان مانع بزرگی در برابر گسترش و اشاعه تروریست و تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد كرد. از این‌رو توسعه افغانستان می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در این كشور بسیار مؤثر باشد.
رئیس‌ جمهوری با ابراز ناراحتی و تأثر از حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: هر كجای افغانستان كه حادثه‌ای رخ داده و فرد بی‌گناهی كشته می‌شود، موجب تاثر ما است چرا كه همه اعضای یك پیكر و از یك خاستگاه فرهنگی، سرزمینی و تمدنی هستیم.
روحانی ادعای جنایتكاران تروریست مبنی بر مسلمان بودن را موجب تأسف شدید دانست و اظهار داشت: آنها در حالی ادعای اسلام می‌كنند كه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دین را موجب محبت و عشق‌ورزیدن بر دیگران معنا كرده است، بنابراین آنهایی كه خون بی‌گناهی را بر زمین می‌ریزند، نمی‌توانند ادعای مسلمانی و حتی اعتقاد به خدا داشته باشند.
رئیس‌ جمهوری در ادامه توسعه روز افزون روابط تهران – كابل را مورد تأكید قرار داد و گفت: امیدوارم با اراده جدی دو طرف شاهد تحول مثبت و گسترده‌ای در روابط دو كشور باشیم.

**ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان است
اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از پیشرفت و توسعه ایران در عرصه‌های مختلف گفت: همواره ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان بوده از این‌رو به دنبال توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با ایران هستیم.
رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان همكاری‌های منطقه‌ای را برای افغانستان حیاتی دانست و گفت: افغانستان به دنبال توسعه همكاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.
وی با اشاره به امضاء موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همكاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه كشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همكاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.
در این دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان راه‌ها و موانع توسعه همه جانبه روابط دو كشور را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داده و بر ایجاد شتاب در تعمیق و گسترش روابط برادرانه و دوستانه تهران – كابل تأكید كردند.
سیام**3070**1449