۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82084851
T T
۰ نفر
مودی:قرارداد سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان  یك فرصت تاریخی است

تهران - ایرنا - نخست وزیر هند امضا قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت كالا بین ایران، هند و افغانستان را یك «فرصت تاریخی» توصیف كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، نارندرا مودی روز دوشنبه در نشست خبری مشترك با دكتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری كه در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد برگزار شد، افزود: این قرارداد راه‌های ارتباطی جدیدی را برای روابط هرچه نزدیك‌تر سه كشور می گشاید.
وی تصریح كرد: بی‌گمان رفاه ملت‌های هند و ایران در گرو همكاری‌های گسترده اقتصادی است.
نخست وزیر هند با تاكید بر این كه رهبری ایران را به خاطر دیپلماسی دور اندیشانه ستایش می كنم، تصریح كرد: هندوستان افتخار دارد كه همیشه در مواقع سختی و دشواری در كنار ایران ایستاده است.
مودی همچنین از رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بیان سخنان خردمندانه ،میزبانی صمیمانه و دلپذیر سپاسگزاری كرد.
وی اظهارداشت: به نمایندگی از یك میلیارد و 250 شهروند هندوستانی به ملت دوست و دوست داشتنی ایران درود می فرستم، در ادوار مختلف تاریخ زیبایی و غنای میراث فارسی همواره جهانیان را مجذوب ایران كرده است.
نخست وزیر هند كه با احساس فراوان درباره ایران سخن می گفت، یادآور شد: دوستی هند و ایران دوستی تازه ای نیست بلكه از قرن ها پیش از طریق هنر، معماری، افكار، اندیشه ها، آداب، رسوم، فرهنگ و بازرگانی با یكدیگر در پیوند و ارتباط بوده است.
مودی ادامه داد: ما به عنوان دوست و همسایه، همواره در ترقی، پیشرفت، شادی و غم یكدیگر شریك بوده ایم، هرگز فراموش نمی كنیم كه به هنگام زلزله سال 2001 در ایالت من، گجورات ایران نخستین كشوری بود كه به یاری ما شتافت.
نخست وزیر هند خطاب به رئیس جمهوری گفت: ما آخرین بار در حاشیه اجلاس شانگهای در اوفای روسیه در سال 2015 با هم ملاقات داشته ایم، قدرت رهبری و شفافیت بصیرت شما مرا به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
مودی در تشریح محورهای مذاكرات دو جانبه با رییس جمهوری ایران تصریح كرد: امروز در مسائل گوناگون فی مابین تمركز كردیم، درباره اوضاع كنونی پیش روی منطقه و مسائل مشترك دوكشور در سطح بین المللی هم اندیشی و تبادل نظر انجام دادیم، همكاری و مشاركت با یكدیگر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: دستاوردهای دیدار امروز و قراردادهای امضا شده فصل تازه ای در عرصه همكاری های استراتژیك دو كشور رقم می زند. همكاری های گسترده تجاری، ارتباطات كارآمد جاده ای به ویژه راه آهن، مشاركت در بخش صنایع نفت و گاز، آموزش و سایر زمینه های فرهنگی اركان اصلی و كلی همكاری های اقتصادی ایران و هند را تشكیل می دهد.
نخست وزیر هند توضیح داد: براساس قرارداد دو جانبه توسعه بندر چابهار و زیرساخت های آن، همچنین تخصیص 500 میلیون دلار از طرف هند برای این مهم و سنگ بنای این اقدام بزرگ خواهد بود. این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر می شود و ما مصمیم هر چه زودتر این قراردادها را عملی كنیم.
مودی گفت: هند و ایران در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نیز نقش تعیین كننده دارند،دو كشور نسبت به گسترش نیروهای ناامن كننده، افراطی گری و تروریسم در منطقه نگرانی های مشتركی دارند.
وی ادامه داد: ما توافق كردیم كه در مبارزه با خطر تروریسم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیك هم اندیشی كنیم.
نخست وزیر هند خاطرنشان كرد: همچنین توافق كردیم همكاری های سازمان های دفاعی و امنیت دو كشور در خصوص منطقه به ویژه امنیت دریایی را تسهیل كنیم.
مودی با تاكید بر این كه همكاری های دو جانبه ایران و هند در طول تاریخ همواره غنی و استوار بوده است، ادامه داد: من و رئیس جمهوری ایران در مسیر آینده درخشان این مناسبات از هیچ كوششی دریغ نمی كنیم.
وی با تاكید بر این موضوع كه دوستی دو ملت عامل ثبات در منطقه خواهد بود اظهارداشت: قرار است به حضور رهبر معظم انقلاب برسم تا برای پیشبرد مناسبات دو جانبه اقداماتی به عمل آید.
وی خطاب به دكتر روحانی گفت: برای عملی شدن این توافقات و پیشبرد مناسبات فی مابین منتظر استقبال شما در هند هستم.
نخست وزیر هند ادامه داد: این كه ما اكنون كجا هستیم و كجا می توانیم باشیم به بهترین شكل در قالب شعر میرزا قالب دهلوی (شاعر مشهور اردو زبان) بیان شده است. جنون گر به نفس خود تمام است / زكاشی تا به كاشان نیم گام است
وی در توضیح این شعر اظهارداشت: اگر ما تصمیم محكم بگیریم فاصله بین كاشی تا كاشان نیم گام بیشتر نیست.
به گزارش ایرنا، نخست وزیر هند كه عصر یكشنبه در صدر هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شد صبح امروز در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
جمهوری اسلامی ایران و هند امروز در حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی 12 سند همكاری در بخش های مختلف امضا كردند.
سیام**9012**9132 ** 3053 ** 1336
۰ نفر