۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۱۶
کد خبر: 82073192
T T
۰ نفر
آب گران نشده است/ مشتركان به دوره های قرائت كنتور توجه كنند

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات امور مشتركان شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور با بیان اینكه هیچ افزایشی در نرخ آب در سال 95 اعمال نشده است، خواستار دقت نظر مشتركان به دوره های قرائت كنتورها در محاسبه قبوض شد.

معصومه آذرگون امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نحوه محاسبه مبالغ قبض های آب اشاره كرد و اظهار داشت: مواردی همچون آب بها، آبونمان آب و فاضلاب، مالیات بر ارزش افزوده، كارمزد دفع فاضلاب (حسب مورد)، سهم آبفای روستایی، تبصره و مالیات بر ارزش افزوده در این قبض ها محاسبه می شود.
به گفته این مقام مسئول، محاسبه آب بها به صورت پلكانی و در 10 پله انجام می شود كه متوسط وزنی آنها از ابتدای مهرماه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: مصرف صفر تا پنج مترمكعب آب توسط خانوارها در هر ماه در پله اول، پنج تا 10 مترمكعب پله دوم، 10 تا 15 مترمكعب پله سوم، 15 تا 20 پله چهارم، 20 تا 25 پله پنجم، 25 تا 30 پله ششم، 30 تا 35 پله هفتم، 35 تا 40 پله هشتم، 40 تا 50 پله نهم و بیش از 50 مترمكعب در ماه پله دهم را تشكیل می دهند.
آذرگون افزود: افزایش نرخ آب بها برای پله های اول تا سوم هر یك 10 درصد بوده است كه از مهرماه گذشته اعمال می شود و البته نزدیك به 55 درصد مصرف كنندگان كشور در این پله ها قرار می گیرند.
وی بیان داشت: برای پله دهم نیز رشد 30 درصدی آب بها در نظر گرفته شده است و با احتساب افزایش نرخ های در نظر گرفته شده برای سایر پله ها، متوسط وزنی آن حدود 17 درصد است.
مدیركل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات امور مشتركان آبفای كشور تصریح كرد: این افزایش نرخ مربوط به سال گذشته بوده و برای سال 1395 هیچ افزایش اعمال نشده است.
وی یادآور شد: افزایش تعرفه ها به پیشنهاد وزارت نیرو است كه البته توسط شورای اقتصاد و مجلس شورای اسلامی نهایی و ابلاغ می شود.

** پرداخت 40 درصد قیمت تمام شده آب توسط مشتركان
به گفته آذرگون، مقرر بود افزایش بهای آب مطابق ماده 3 قانون هدفمندی یارانه ها به گونه ای باشد كه در پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه(1394) به قیمت تمام شده برسیم، اما هم اینك فقط 40 درصد قیمت تمام شده را مردم پرداخت می كنند.
وی ادامه داد: آبونمان مطابق تعریف سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور شامل هزینه های تعمیرات، تعویض انشعاب، كنتورخوانی، صدور صورتحساب و سایر هزینه های امور مشتركان است.
این مقام مسئول یادآور شد: همزمان با آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در سال 1389 ، مبلغ آبونمان از قبوض حذف شد اما مجددا از ابتدای مهرماه گذشته 10 هزار ریال به ازای هر واحد تجاری یا خانگی مصرف كننده در ماه دریافت می شود.
وی به اشتباه برخی افراد در محاسبه این مورد اشاره كرد و گفت: وقتی دوره محاسبه قبوض برق از یك ماه فراتر می رود، به تعداد روزها بر مبلغ آبونمان نیز اضافه می شود و بطور نمونه، این مبلغ برای یك دوره 35 روزه 11 هزار و 660 ریال (10 هزار تقسیم بر 30 روز ضربدر 35 روز) است كه البته در تعداد واحدهای هر ساختمان یا آپارتمان نیز ضرب می شود؛ نكته ای كه كمتر به آن دقت می شود.
آذرگون اضافه كرد: كارمزد دفع فاضلاب دیگر موردی است كه در قبوض آب محاسبه می شود كه حسب مورد در مناطق شهری كه به شبكه فاضلاب متصل هستند، اخذ می شود و 70 درصد آب بها است؛ مشتركان روستایی چنین مبلغی در قبض شان درج نمی شود.
وی بیان داشت: وقتی لوله كشی فاضلاب از مقابل درب منزل و یا محل كار مشتركان عبور می كند، موظف به دریافت این خدمت هستند، اما برخی به دلیل هزینه بر بودن این موضوع از وصل انشعاب مربوطه سر باز می زنند و این مساله سبب نمی شود تا مبلغ آبونمان فاضلاب در قبض های آنان درج نشود.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به دریافت مبالغی تحت عنوان تبصره در قبوض، خاطرنشان كرد: تبصره 2 از مشتركان شهرهایی گرفته می شود كه طرح فاضلاب اجرایی دارند و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور كد اجرایی دارند.
وی افزود: مطابق قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبكه های آب شهری مصوب سال 1377، مبالغ تبصره 2 در آب بها محاسبه می شود و از مشتركانی گرفته می شود كه كارمزد دفع فاضلاب نمی دهند، به طوری كه اگر هنوز مشترك فاضلاب نشده باشند 10 درصد به مبلغ آب بهایشان به عنوان تبصره 2 اضافه می شود.
آذرگون ادامه داد: حدود 150 شهر در كشور فاضلاب اجرایی دارند و البته همه مشتركان این شهرها نیز آن را می پردازند؛ بطور نمونه در شهری همانند تهران كه برخی نقاط هنوز به شبكه فاضلاب متصل نشده اند، مشتركان آن مناطق این مبلغ را نمی پردازند.
وی گفت: تبصره 3 نیز مشابه قانون تبصره 2 و دربرگیرنده مشاركت های مردمی برای توسعه طرح های فاضلاب است كه البته بسته به نظر شورای اسلامی هر شهر تعیین شده و دریافت می شود؛ مشتركان حدود 40 شهر كشور این مبالغ را پرداخت می كنند.
مجموع مبالغ تبصره های 2و 3 در قبوض با عنوان «تبصره» درج می شود.
مدیركل دفتر بررسی های اقتصادی و خدمات امور مشتركان آبفای كشور یادآور شد: مالیات بر ارزش افزوده دیگر موردی است كه معادل 9 درصد مجموع هزینه های آب بها، آبونمان ها و كارمزد فاضلاب محاسبه و در قبوض درج می شود.
آذرگون گفت: سهم آبفای روستایی دیگر موردی است كه از اوایل سال 1391 اخذ می شود و معادل 150 ریال در مصرف هر مترمكعب آب است.
وی خاطرنشان كرد: این مبلغ به خزانه داری كل كشور واریز می شود و بین شركت های آبفای روستایی برای توسعه تاسیسات آبرسانی تقسیم می شود و از همه مشتركان تجاری و خانگی (بجز آنهایی همانند مساجد و اماكن مذهبی كه از پرداخت آب بها معافند) دریافت می شود.
وی گفت: این مبلغ در سال 1393 به میزان 100 ریال در هر مترمكعب مصرف آب بوده كه در سال 1394 به 150 ریال افزایش یافته است؛ این مبلغ مطابق بند« ه» تبصره 9 قانون بودجه 1394 دریافت می شود.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به تعطیلی های زیاد ایام نوروز 1395، تصریح كرد: همین مساله منجر به طولانی شدن دوره قرائت كنتورها توسط قرائت كنندگان شد كه افزایش مبالغ آب بها را به دنبال داشت.
اقتصام ** 3065 **1561
۰ نفر