۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۰۸
کد خبر: 82071014
T T
۰ نفر
موقعيت خاص ايران اين كشور را در كانون توجهات جهاني قرار داده است

زاهدان- ايرنا- رييس انجمن ژنتيك ايران گفت: موقعيت خاص ژئوپلتيك جمهوري اسلامي با داشتن انرژي، استعدادهاي انساني و ظرفيت هاي ناب خدادادي، ايران را به كانون توجه قدرت هاي بزرگ جهان قرار داده است.

به گزارش ايرنا محمود تولايي روز چهارشنبه در همايش ايمني زيستي، سلامت محيط و محصولات تراريخته در دانشگاه سيستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از نظر دارا بودن منابع انساني و طبيعي در دهك نخست دنيا قرار دارد.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي يك درصد از جمعيت و مساحت دنيا را به خود اختصاص داده اما به سبب دارا بودن موقعيت استراتژيك در منابع نفتي و گازي، غرب هرآنچه در دست دارد بكار مي گيرد تا مانع از رشد علمي كشور در حوزه فناوري هاي نو شود.
وي افزود: كشورهاي آمريكا، اروپا و شرق آسيا عمدتا صادركننده محصولات توليدي هستند اما منطقه خاورميانه صرفا صادر كننده موادخامي است.
رييس انجمن ژنتيك ايران بيان كرد: علي رغم آنكه 75 درصد نفت و گاز جهان در منطقه خاورميانه استخراج مي شود اما بيش از 75 درصد درآمد حاصل از اين منابع در اختيار كشورهاي توسعه يافته است.
تولايي ادامه داد: قريب به 60 تا 70 درصد عناصري كه تا به امروز در دنيا كشف شده را مي توان در منابع طبيعي ايران يافت كه قسمت عمده اين عناصر نه در جهت استفاده در صنعت داخلي بلكه به صورت خام از كشور صادر مي شود.
وي گفت: 58 ميليون هكتار از زمين هاي كشور به نوعي قابليت بهره برداري دارند كه از اين ميزان تنها 40 ميليون هكتار آن بلا استفاده است و مي توان با بكار گيري فناوري هاي نوين علمي، اين نعمت خدادادي را بالفعل تبديل كرد.
وي بيان كرد: بيش از 70 درصد كالاهاي وارداتي را مي توان با تكيه بر بنيه علمي متخصصان و با مديريت بهينه ظرفيت ها بومي سازي كرد.
رئيس انجمن ژنتيك ايران اظهار داشت: با توجه به قرارگيري ايران در يك آب و هواي خشك و دارا بودن منابع آبي شور بايد با استفاده از علم مهندسي ژنتيك، گياهان مقاوم نسبت به خشكي، شوري و آفات را ايجاد كرد كه اين راهكار به ويژه در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر نمود بيشتري پيدا مي كند.

**سنگ اندازي غرب در راه پيشرفت علمي كشور
تولايي همچنين با اشاره به استناد و مداركي كه نمايانگر اقدامات كشورهاي غربي و آمريكا براي كند كردن رشد علمي ايران و دور كردن كشور از علوم نوين و فناوري هاي نو، اظهار داشت: گزارشي در سال 2005 ميلادي در مجله نيچر به چاپ رسيد كه قدرت هاي اقتصادي جهان نسبت به احياي مجدد تمدن علمي ايران ابراز نگراني كردند و تنها راه مقابله با اين امكان را تحريم و ايجاد موانعي در مقابل پيشرفت ايران مي دانستند.
وي افزود: دخالت مستقيم و غير مستقيم در حداقل 14 جنگ و مناقشه منطقه اي در 38 سال گذشته حاكي از اقدامات اين دولت ها در جهت رسيدن به اين هدف بوده است.
رييس انجمن ژنتيك ايران در رابطه با قابليت هاي مهندسي ژنتيك در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: مبادله علم بين كشورها از ديگر راه هاي تسريع كننده رشد شاخص هاي علمي كشورها است .
تولايي در ادامه به 2 سند مهم آمريكا اشاره كرد و اظهار داشت: گزارش چند سال گذشته شوراي سياست خارجي ايالات متحده آمريكا، بر بالا بردن هزينه هاي ايران در پيشرفت هاي هسته اي از طريق ضربه زدن به اقتصاد آسيب پذير ايران تاكيد كرده است.
وي افزود: در سند ديگري كه در ماه مارس سال 2015 ميلادي افشا شد آمده كه آمريكا بايد با به خدمت گرفتن همه عوامل موثر در عرصه كشاورزي، پيشتازي خود بر محصولات غذايي و كشاورزي جهان را حفظ كند.
رييس انجمن ژنتيك ايران اسناد ذكر شده را فرصتي براي ايجاد حس خودباوري در بين متخصصان ايراني دانست و گفت: تحقق پذيرترين بخش اقتصاد مقاومتي در نگاه رهبر معظم انقلاب، حوزه كشاورزي است و وقت آن رسيده تا با تكيه بر توان علمي متخصصان ايراني، محصولات گياهي تراژني مقاوم به شرايط سخت زيست محيطي را در كشور ايجاد كنيم.
7323 /8005/6081