۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81990307
T T
۰ نفر

بالاترین استانداردبانكهای ژن جهان درایران

۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81990307
بالاترین استانداردبانكهای ژن جهان درایران

تهران- ایرنا- رئیس مركز ملی ذخائر ژنتیكی و زیستی ایران اعلام كرد: براساس نظر دانشمندان كشورهای اروپایی، مركز ملی ذخائر ژنتیكی و زیستی ایران ، دارای بالاترین استانداردهای بانك های ژن دنیا است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن نوروژنتیك ایران، دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی افزود: سطح علمی مركز ملی ذخائر ژنتیكی و زیستی همچنان رو به افزایش است، به طوری كه این مركز پارسال موفق به كشف یك خانواده میكروبی شد و آن را به دنیا معرفی كرد و با مطالعات و كارهای تكمیلی برای كشف مجموعه میكروبی جدید، خانواده جدید میكروبی دیگری را نیز تا اوایل سال آینده به دنیا معرفی خواهد كرد. این درحالی است كه سالانه به طور متوسط در سراسر جهان، دو خانواده میكروبی كشف و معرفی می شود.
وی اظهاركرد: از 52 گونه میكروبی كه تاكنون از ایران به دنیا معرفی شده است، 45 گونه آن طی چهار سال اخیر از سوی مركز ملی ذخائر ژنتیكی و زیستی ایران كشف و به دنیا معرفی شده است.
شاهزاده فاضلی با اشاره به پرشتاب بودن پیشرفت علم ژنتیك گفت: اولین پروژه ژنوم، طی 10 سال و با سه میلیارد دلار هزینه انجام شد، اما امروزه انجام این كار طی یك روز و فقط با پنج هزار دلار امكانپذیر شده و این تحول نشان دهنده این مهم است كه فناوری و نیروی متخصص در كنار هم باعث دستیابی به بهترین روش های تشخیصی و شناخت بیماری های ژنتیكی می شود.
وی تاكید كرد: اگر سرمایه گذاری و پشتیبانی خوبی از نیروهای متخصص شاغل در مركز ملی ذخائر ژنتیكی ایران و همچنین در راستای تربیت نیروی متخصص برای مركز صورت بگیرد و از سویی تجهیزات و آخرین تكنولوژی روز دنیا در اختیار این مركز قرار بگیرد، جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند به عنوان قطب منطقه مطرح شده و به جایگاه مرجع در سطح بین الملل دست یابد.

**معلولیت های ذهنی شایع ترین بیماری ژنتیكی در ایران
رئیس مركز ملی ذخائر ژنتیكی معلولیت های ذهنی را شایع ترین بیماری ژنتیكی در ایران دانست و گفت: پس از معلولیت های ذهنی در ایران، بیماری های عصبی و عضلانی از شیوع بالایی برخوردار است و در مقابل این بیماری ها، شیوع بیماری تالاسمی طی دهه های اخیر در كشور كاهش یافته است .
شاهزاده فاضلی افزود: خانواده های دارای فرزند معلول ذهنی دیر متوجه معلولیت فرزندشان می شوند و این به خاطر آن است كه معلولیت ذهنی مانند معلولیت جسمی ملموس نیست و در طولانی مدت متوجه علائم آن خواهند شد.
شاهزاده فاضلی تاكید كرد: بهتر بود كه نظام سلامت كشور برای آموزش عمومی مردم چند نكته كلیدی مربوط به عوارض معلولیت ذهنی را (مانند نبود تمركز، نبود گیرایی و یادگیری، اختلال رفتاری و ...) به صورت دستورالعمل و نكات مهم آموزش دهد تا مردم با آگاهی از این نكات متوجه اختلالات ذهنی فرزند خود شده و با مراجعه به مشاوره ژنتیك پیگیر روند درمان یا كنترل بیماری شوند.

**توصیه به مردم و مسئولان
وی به مردم و مسوولان توصیه كرد: با توجه به پیشرفت علم ژنتیك و وجود متخصصان و مشاوران برجسته ژنتیك در ایران، و قابل تشخیص بودن بسیاری از بیماری های ژنتیكی در كشور به مردم توصیه می كنیم كه حتما قبل از بارداری (به ویژه خانواده هایی كه خود و یا بستگانشان دارای فرزند معلول هستند) و یا در حین بارداری به مشاور ژنتیك مراجعه كرده و در صورت لزوم نسبت به انجام آزمایش های مربوطه اقدام كنند.
شاهزاده فاضلی افزود: با تولد نوزاد معلول و دارای اختلال ژنتیكی، مشاوره پزشكی و درمان معلولیت در نهایت تغییر چندانی در وضعیت او نخواهد داد، اما مشاوره قبل و حین بارداری از تولد نوزاد بیمار جلوگیری می كند.مردم توجه داشته باشند كه پس از تولد فرزند معلول و دارای مشكلات ژنتیكی، برای بارداری بعدی ، به توصیه های مشاوران ژنتیك توجه كنند تا فرزندان بعدی سالم به دنیا بیایند.
وی از سویی نگاه حمایتی مسئولان از این خانواده ها را لازم دانست و گفت: مسئولان نیز دیدگاه حمایتی از این خانواده ها داشته باشند و با تحت پوشش قرار دادن خدمات مشاوره و آزمایشگاهی ژنتیك كه معمولا هزینه زیادی دارد از آنان پشتیبانی كنند .
رییس مركز ملی ذخائر ژنتیكی ایران افزود: مسئولان باید بدانند كه هزینه و سوبسیدی كه برای خدمات مربوطه به افراد و خانواده ها داده می شود بمراتب كمتر از هزینه های توانبخشی و نگهداری معلولان در جامعه است و اگر بتوانند با صرف هزینه ای از تولد فرد معلول و افزایش جمعیت معلولان در كشور جلوگیری كنند از آسیب های روحی و روانی فرد و خانواده او و همچنین تحمیل بار اقتصادی اضافه به خانواده ها و جامعه نیز جلوگیری خواهند كرد.
شاهزاده فاضلی فرهنگ سازی در جامعه و ارتقای سطح آگاهی خانواده ها نسبت به چگونگی استفاده از خدمات مشاوره ژنتیك برای سالم سازی نسل آینده را ضروری دانست.
وی پیشنهاد كرد :فرهنگ سازی از دوره متوسطه دانش آموزان در مدارس آغاز شود و آموزش و پرورش با دریافت اطلاعات علمی و مناسب با سن دانش آموزان از سازمان بهزیستی كشور این اطلاعات را در كتب دانش آموزان دوره متوسطه بگنجاند.
نخستین همایش بین المللی و نهمین همایش سالانه نوروژنتیك ایران ، پس از سه روز تبادل نظر محققان و صاحبنظران روی مهمترین مباحث علم ژنتیك و مسایل تشخیصی اختلالات ژنتیكی ، عصر دیروز -جمعه (14 اسفندماه) با اهدای جوایز به برگزیدگان بخش های سخنرانی و پوستر ، به كار خود پایان داد.
علمی **1354**2017
۰ نفر