۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81947549
T T
۰ نفر
دبيركل حزب نداي ايرانيان: مردم اجازه حضور تندروها را به مجلس نمي دهند

تهران- ايرنا - دبيركل حزب نداي ايرانيان گفت: مردم در آستانه سال جديد، خانه ملت را خانه تكاني مي كنند، آنها اجازه حضور تندروها را به مجلس نمي دهند.

مجيد فراهاني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا در تشريح برنامه هاي اصلاح طلبان براي حضور گسترده مردم در انتخابات اظهارداشت: با نزديك شدن به هفتم اسفند ماه حرف و حديث‌ها درمورد فهرست‌هاي انتخاباتي افزايش يافته است؛ آن هم در شرايطي كه رد صلاحيت گسترده شوراي نگهبان،‌ باعث شده تا برخي از جريان‌ها سعي بر پاشيدن ياس و نااميدي در جامعه داشته باشند.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه ميزان رد صلاحيت نامزدهاي اصلاح‌طلب مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي چه تاثيري بر روند انتخابات خواهد داشت؟، خاطرنشان كرد: بخشي از نيروهاي سياسي در جامعه با توجه به رد صلاحيت‌هاي گسترده، معتقدند كه به دليل صحنه نابرابر رقابت امكان تأثيرگذاري بر انتخابات منتفي شده زيرا پيروز اين مسابقه را از قبل مي‌توان حدس زد.
دبيركل حزب نداي ايرانيان ادامه داد: اعضاي حزب نداي ايرانيان عميقاً معتقدند با وجود برخي اتفاقات در مورد بررسي صلاحيت نيروهاي اصلاح‌طلب بايد در انتخابات فعال شركت كرد و رأي داد.
فراهاني يادآور شد: به گمان ما در پرتو بيش از يك دهه حضور انحصاري يك جريان خاص در مجلس، امروز به دلايل مختلف زمينه تغييرات جدي كاملاً فراهم شده است و نااميد شدن و ترك صحنه انتخابات اساساً شايسته يك نيروي سياسي فعال و داراي پشتوانه مردمي نيست.
** فضاي اجتماعي جامعه بيش از گذشته پذيراي اصلاح طلبان است
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شرايط حضور اصلاح طلبان در انتخابات فراهم است؟، گفت: فضاي اجتماعي كشور بيش از فضاي انتخابات رياست جمهوري گذشته پذيراي اصلاح‌طلبان و همفكران ما است و در پرتو تلاش مداوم تندروهاي مجلس براي به شكست كشاندن پروژه تنش زدايي خارجي و عقيم گذاشتن رونق اقتصادي در داخل، امروز مردم بر خلاف اراده برخي در مجلس خواهان به سرانجام رسيدن برنامه‌هاي توسعه كشور و حاكميت آرامش و ثبات در كل كشور هستند.
دبيركل حزب نداي ايرانيان يادآور شد: هدف اصلي اين حزب در انتخابات استفاده از افرادي كه محكمات و مسلمات انقلاب و جمهوري اسلامي ايران را تأمين كنند، تندروي نماد كشور نشود و افراطيون از مجلس كنار گذاشته شوند زيرا آنها در پروژه حذف و طرد بسياري از خادمان مردم و كشور، نقش بسيار منفي ايفا كرده‌ و در سال‌هاي گذشته كارنامه درخشاني نداشته‌اند و نتيجه‌اي جز تورم و بيكاري در داخل و كشاندن كشور به پرتگاه بحران و قطعنامه و بدبختي نداشته‌اند.
** اميدواريم شوراي نگهبان مسير هموارتري را براي اصلاح طلبان فراهم كند
فراهاني همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا براي تحقق اين هدف، نيروي مناسب در بين تاييد صلاحيت‌شدگان اصلاح طلب وجود دارد؟، يادآور شد: در حال حاضر افراد متعددي كه سابقه خوبي در پيگيري آرمان‌هاي اصلاح‌طلبي در كنار تحصيلات و تجربه بالا در رفع معضلات كشور و كمك به توسعه كشور دارند، توانسته‌اند در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه از سد رد صلاحيت‌ها و حذف‌ها بگذرند.
وي ادامه داد: حزب نداي ايرانيان در روزهاي گذشته با موج مراجعه نامزدهاي تعيين صلاحيت شده همفكر، دلسوز و صاحب‌نظر در پيگيري توسعه پايدار كشور به دفاتر شعب در 30 استان مواجه بوده‌است و امروز خوشحاليم كه مي‌توانيم همسو با بقيه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان براي 290 كرسي پارلمان در كل كشور نماينده معرفي كنيم .
دبيركل حزب نداي ايرانيان گفت: نامزدهاي خود را در روزهاي آتي نهايي كرده و اميدواريم شوراي نگهبان در اين چند روز مسير هموارتري را براي ما فراهم كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به رد صلاحيت‌ها و حذف‌ها معترض شده ايد؟، گفت: هرچند ما به روند رد صلاحيت‌ها معترضيم و روند حذف نخبگان را شايسته نام بلند جمهوري اسلامي ايران و اهداف انقلاب اسلامي نمي‌دانيم اما در شرايطي كه مي‌توانيم از ميان نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و نيز چهره‌هاي مستقل و تكنوكرات معتدل تعيين صلاحيت شده نامزد معرفي كنيم ،هيچ دليل ندارد كه كنار بنشينيم و تشويق گر نااميدي باشيم.
دبيركل حزب نداي ايرانيان ادامه داد: تجربه ساليان متعدد سه دهه گذشته همه ما را به اين سطح از پختگي و مسئوليت‌پذيري رسانده كه با وجود همه تنگ‌نظري‌ها و حذف‌ها و طردها، در ركاب انقلاب و اعتقادات خود بمانيم و از حريم نظام و خدمت به مردم مظلوم خارج نشويم.
فراهاني افزود: اجازه نمي‌دهيم بار ديگر كساني به اسم نماينده مردم همه تلاش‌ها و خون دل خوردن‌ها براي ترميم مناسبات خارجي كشور و ايجاد رونق اقتصادي و عدالت اجتماعي را تحت‌الشعاع رفتار ناموزون خود كنند و فرآيند ساختن كشور و توجه به منويات رهبري را به شكست بكشانند.
** هدف اعتلاي كشور و تثبيت جمهوريت و اسلاميت نظام است
دبيركل حزب نداي ايرانيان همچنين درمورد راهكار اصلاح‌طلبان براي اين شرايط گفت: اين سال‌ها حوادث ناگوار و تلخي شيرازه و شالوده جامعه اسلامي ما را به خود معطوف ساخته است در حال حاضر بيش از آنكه به خود فكر كنيم بايد با صبر و متانت به آينده كشور و اصلاحات بنگريم مگر نه اين است كه اصلاحات يكي از جريان‌هاي اصيل جمهوري اسلامي ايران است كه هدف آن اعتلاي كشور و تثبيت توأمان جمهوريت و اسلاميت نظام است.
فراهاني يادآور شد: بنابراين در بستر صبح مظفر اصلاحات، مردم‌سالاري ديني به‌عنوان ترمينولوژي ماندگار از بالاترين سطوح كشور به كف جامعه منتقل مي‌شود و تأكيدي بر همين دو اصل اساسي است.
وي يادآور شد: اين حقيقت مبنايي ريشه در مدينه النبي دارد و طرح چنين ايده درخشاني در جمهوري اسلامي ايران به حماسه بزرگ مردم ايران بازمي گردد كه از ابتدا هم مطرح بوده اما طرح آن به صورت يك گفتمان بي‌شك ثمره تحول بزرگ اجتماعي فرهنگي و سياسي در پيوند و اتصال آن با اصلاحات است.
دبيركل حزب نداي ايرانيان تصريح كرد: پيش از دوران اصلاحات بحث‌هاي سياسي در كشور به هيچ وجه اين‌گونه نبود و اين اصلاحات بود كه مسائل را در قالب گفتمان طرح و به سطوح و لايه‌هاي مختلف جامعه عرضه كرد. اصلاحات برخلاف ديگر جريان‌ها در كشور، اعتقاد واقعي به گفتگو دارد و به تحقق عدالت اجتماعي ايمان دارد به توسعه پايدار مبتني بر بكار گيري نيروهاي خودي و اقتصاد مقاومتي ايمان دارد اين بدان معناست كه الزاماً همه يك گونه فكر نمي‌كنند.
** تضارب آراء و تفاوت ديدگاه ها امري واجب به يك جامعه پويا است
فراهاني همچنين گفت: تضارب آراء و تفاوت ديدگاه‌ها امري واجب و ملتزم به يك جامعه پويا است مگر مي‌شود در جهان چندصدايي زندگي كرد ولي به گفتمان باور نداشت، گفتگو و تحمل يكديگر مهم‌ترين اصل اصلاح‌طلبي است و هر انسان با شور و شعوري در بستر اصلاحات نمي‌تواند خود را از اين اصل بنيادي جدا ببيند.
وي افزود: به عنوان يك مسلمان و اصلاح‌طلب ايراني عرض مي‌كنم به واژه‌هاي اصول و فروع دين توجه بيشتري كنيم و در تأويل و تفسير به بزرگان دين پناه بياوريم به توصيه بزرگان ديني رعايت اخلاق از ديگر اصول اصلاح‌طلبي و لازمه گفتگو است، اصلاح‌طلب حرف و نظر ديگران را مي‌شنود. به‌ويژه اگر اين حرف رنگ انتقاد داشته باشد، حرف را مي‌شنود و اگر درست باشد خود را اصلاح مي‌كند. مبناي اصلاح‌طلبي، گفتگو است و نه هتاكي و افترا. اخلاق مهم‌ترين فضيلتي است كه بايد به آن توجه نمود.
سيام**1058 ** 1336