۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81933491
T T
۰ نفر
تعریف نمایندگان مجلس از جرم سیاسی با تصویب طرح 6 ماده ای

تهران - ایرنا- جزییات طرح جرم سیاسی پس از مدت ها بحث و بررسی امروز (یكشنبه) در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای نخستین بار جرم و مجرم سیاسی در ایران تعریف و مصادیق آن مشخص شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جزییات طرح 6 ماده ای جرم سیاسی در حالی امروز به تصویب نمایندگان مجلس رسید كه كلیات آن در جلسه علنی سه شنبه گذشته خانه ملت (29 دی ماه) با 120رای موافق به تصویب رسیده بود.
این طرح با امضای 19 نماینده شهریورماه سال 1392 تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
نمایندگان در این طرح 6 ماده ای برای جرم سیاسی تعریفی قائل شدند كه باید منتظر بود تا شورای نگهبان پس از بررسی این طرح نظر خود را اعلام كند.
سخنگوی كمسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی كه كمیسیون تخصصی رسیدگی كننده به این طرح بود، گفت: جرم سیاسی و نحوه رسیدگی به این جرم در قانون اساسی آمده است و آنچه كه در طرح جرم سیاسی مطرح است، تعریف جرم خواهد بود.
محمدعلی اسفنانی افزود: آنچه كه در جرم سیاسی تعریف شده عنوان مجرمانه جدیدی نیست در واقع همان عناوین مجرمانه ای است كه در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان مجرمانه دارای مجازات است اما تفاوت در این طرح در قالب تعریف جرم سیاسی و مصادیق آن است.
مجید انصاری معاون امور مجلس رییس جمهوری نیز در هنگام بررسی كلیات آن با اعلام نظر دولت گفت: اصل طرح جرم سیاسی اقدام مثبت و گامی رو به جلو است اما به اعتقاد دولت این طرح جامع و مانع نیست چرا كه ماهیت جرم سیاسی تعریف واحدی از آن را با مشكل مواجه می سازد.
وی افزود: طرح جرم سیاسی موضوعی مهم است اما تاكنون در این زمینه با خلاء قانونی روبرو بوده ایم.
معاون امور مجلس رییس جمهوری ادامه داد: اصل طرح كه تعریف جرم سیاسی و نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی است، اقدام مثبتی قلمداد می شود البته به نظر دولت این طرح كه در هیات دولت مطرح شد، دارای اشكال هایی است اما پس از تغییراتی در طرح اولیه در كمیسیون بسیاری از ایرادهای آن برطرف شده است.
مجلسی ها در جلسه علنی امروز خانه ملت با تصویب ماده یك طرح جرم سیاسی با 113 رای موافق، 13 رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر مقرر كردند: هر یك از جرائم مصرح در ماده دو این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور كشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست های داخلی یا خارجی كشور ارتكاب یابد بدون آنكه مرتكب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب می شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب ماده 2 تصویب كردند جرائم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده یك این قانون جرم سیاسی محسوب می شود:
الف- توهین یا افترا به روسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رییس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضا شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان به توهین به رییس یا نماینده سیاسی كشور خارجی كه در قلمرو ایران وارده شده است به رعایت مفاد ماده 517 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات.
پ- جرائم مندرج در بندهای «د» و «هـ» ماده 16 قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها، انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی.
ت- جرائم مقرر در قوانین انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به استثنای مجریان و ناظران انتخابات.
ث- نشر اكاذیب
ماده دو این طرح با 119 رای موافق، 9 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.
نمایندگان مجلس در ماده سه این طرح نیز تصویب كردند مباشرت، مشاركت، معاونت و شروع به جرایم زیر جرم سیاسی محسوب نمی شود:
الف- جرایم مستوجب حدود، قصاص و دیات
ب- سوء قصد به مقامات داخلی و خارجی
پ- آدم ربایی، گروگان گیری و سلب غیرقانونی آزادی افراد
ت- بمب گذاری و تهدید به آن، هواپیماربایی و راهزنی دریایی
ث- سرقت و غارت اموال، ایجاد حریق و تخریب عمدی
ج- حمل و نقل غیرقانونی، قاچاق و خرید و فروش سلاح، مواد مخدر و روانگردان
چ- رشا و ارتشاء ، اختلاس، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، پولشویی، اختفای اموال ناشی از جرم مزبور
ح- جاسوسی و افشای اسرار
خ- تحریك مردم به تجزیه طلبی، جنگ و كشتار و درگیری
د- اختلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی به كار گرفته شده برای ارائه خدمات ضروری عمومی یا حاكمیتی
ذ- كلیه جرایم علیه عفت و اخلاقی عمومی اعم از جرایم ارتكابی به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده یا غیر آن.
نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده چهار این طرح مقرر كردند: نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی و مقررات مربوط به هیات منصفه مطابق آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور كیفری است.
براساس ماده پنج طرح جرم سیاسی كه به تصویب نمایندگان رسید تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است كه پرونده در آن مطرح است.
براساس این مصوبه، متهم می تواند در هر مرحله از رسیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه نسبت به غیر سیاسی بودن اتهام خود ایراد كند همچنین مرجع رسیدگی كننده طی قراری در این مورد اظهارنظر می كند .
مجلسی ها تصویب كردند كه شیوه صدور و اعتراض به این قرار تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور كیفری است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ماده 6 این طرح امتیازاتی كه مجرمان سیاسی می توانند از آن بهره مند شوند را مشخص كرند.
بر این اساس، موارد زیر نسبت به متهمان و محكومان جرایم سیاسی اعمال می شود:
الف- مجزا بودن محل نگهداری در مدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی
ب- ممنوعیت از پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس
پ- ممنوعیت اجرای مقررات ناظر به تكرار جرم
ت- غیر قابل استرداد بودن مجرمان سیاسی
ث- ممنوعیت بازداشت و حبس به صورت انفرادی به جز در مواردی كه مقام قضایی بیم تبانی بدهد یا آن را برای تكمیل تحقیقات ضروری بداند، لكن در هر حال مدت آن نباید بیش از 15 روز باشد.
ج- حق ملاقات و مكاتبه با بستگان طبقه اول در طول مدت حبس
چ- حق دسترسی به كتب، نشریات، رادیو و تلویزیون در طول مدت حبس
سیام*9254** 1336
۰ نفر