بازداشت 100 نفر در رابطه با تعرض به سفارت عربستان/تشكیل 40 پرونده به اتهام تخریب برخی نامزدهای انتخاباتی

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینكه حدود یكصد نفر در رابطه با تعرض به سفارت عربستان دستگیر شدند، از تشكیل 40 پرونده در 31 استان كشور در فضای مجازی به اتهام تخریب علیه برخی نامزدهای انتخاباتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یكشنبه در نود ویكمین نشست خبری خود افزود: بیشتر این پرونده ها مربوط به مواردی است كه در فضای مجازی تخریب هایی علیه برخی نامزدها صورت گرفته است.
وی با بیان اینكه در این مدت به نسبت برخی سال های گذشته پرونده های قضایی زیاد نداشتیم، ادامه داد: گرچه همین مقدار هم كم نیست اما درخواست داریم تا قبل از اعلام رسمی تبلیغات از طریق مراجع رسمی، از گمانه زنی ها در مورد كسانی كه رد صلاحیت شده یا صلاحیت آنها احراز نشده است، اجتناب شود.
محسنی اژه ای افزود: ممكن است برخی افراد مواردی را مطرح كنند كه به عنوان مثال یك نفر كه نام او نیز برده می شود به چنین دلیلی رد صلاحیت شده، در صورتی كه اصلا چنین چیزی نبوده و حتی 700 پیام كوتاه با نام آن فرد و علت رد صلاحیتش ارسال كرده كه این موضوع هم مردم و هم قوه قضاییه را به زحمت می اندازد.
وی تصریح كرد: البته این موارد شناسایی شده و تحت تعقیب هستند و امیدواریم كه كمترین مشكل را در این زمینه در فرصت باقی مانده به انتخابات داشته باشیم.
معاون اول قوه قضاییه گفت: یك ماه به برگزاری انتخابات مانده و امیدواریم با التزام همگان به قانون در هفتم اسفند ماه شاهد انتخاباتی پرشور و پرنشاط و در فضایی آرام با مشاركت حداكثری واجدین شرایط باشیم.

** آمادگی قوه قضاییه برای همكاری با دولت
محسنی اژه ای همچنین ضمن گرامیداشت 22 بهمن به عنوان نعمتی بزرگ برای ملت ایران، درمورد برجام تصریح كرد: با مقاومت ملت، مسئولان و رهنمودهای حكیمانه رهبر انقلاب قضیه مذاكرات به این مرحله رسید كه شاهد هستیم بخشی از ظلم عظیمی كه دشمن و در راس آن آمریكا طی سالیانی بر این ملت روا داشت، رفع شده است.
وی با بیان اینكه همچنین برخی تحریم ها رفع شده، ادامه داد: امیدواریم با تلاش همه قوا بخصوص دولت كه وعده هایی به مردم داده، با مجاهدت بیشتر و مدیریت صحیح، دولت از ركود خارج شود و جهت رفع مشكلات اقتصادی و بیكاری قدم هایی برداشته شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: البته قوه قضاییه آمادگی دارد جهت سرمایه گذاری و كمك برای رفع معیشت مردم، تولید بیشتر و رفع بیكاری دولت را همكاری و مساعدت كند.

** حدود 100 نفر در رابطه با تعرض به سفارت عربستان دستگیر شدند
محسنی اژه‌ای در مورد تعرض به سفارت عربستان گفت: حمله به سفارت از ناحیه همه مسئولان نظام محكوم شد و نظام بلافاصله با جدیت این كار را پیگیری كرد.
وی افزود: در مورد اینكه آیا این جریان سازماندهی‌ شده بود و با انگیزه خاصی این عمل انجام شده باید گفت از ابتدا تا به امروز در حدود یكصد نفر بازداشت شده‌اند كه تعدادی از آنها آزاد شده‌‌اند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: حمله به سفارت در كشورهای دیگری هم اتفاق افتاده است اما در هیچ كجا به این شدت پیگیری نكرده اند.
محسنی اژه‌ای گفت: با كمال تاسف مسئولان عربستان بداخلاقی كردند و مسئولان باید با اقدام درخور آنها، پاسخ دهند.
وی با بیان اینكه متعرضان به سفارت عربستان به دو عده تقسیم می‌شوند، افزود: عده‌ای انگیزه مجرمانه نداشتند و با توجه به عملكرد مسئولان عربستان جریحه‌دار شده بودند و به‌ عنوان اعتراض جلوی سفارت جمع شدند كه نزدیك به 200 نفر با این انگیزه آمده بودند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: عده‌ای نیز مظنون هستند كه با انگیزه آتش‌زدن و تخریب وارد سفارت شده‌اند و یا دشمن بین آنها نفوذ و از آنها سوءاستفاده كرده، كه در حال بررسی است.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: قرائن و شواهدی وجود دارد كه دشمن از برخی عناصر ساده‌اندیش در تعرض به سفارت عربستان استفاده كرده است.
وی در مورد فردی كه در خارج از كشور در این پرونده بازداشت شده، گفت: وی دانشجوی اخراجی یكی از دانشگاه‌های شمال كشور و جزو اعضای تحكیم وحدت بوده و نیز بصورت غیرحضوری درس طلبگی را خوانده است.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: برخی افراد از جانب او وارد سفارت عربستان شده‌اند و او دستوراتی به آنها داده و اكنون در حال بررسی است كه آیا همه تخریب‌ها توسط وی و عوامل او انجام شده است یا نه؟

** گذراندن دوره نقاهت مهدی هاشمی خارج از زندان به دستور قاضی و پزشك
محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال یكی از خبرنگاران درباره پرونده مهدی هاشمی و اینكه آیا وی دوباره در خارج از زندان دوره نقاهت بیماری خود را می گذراند، گفت: با تشخیص دو مقام قضایی و پزشكی، وی كه نیاز به عمل جراحی داشت خارج از زندان عمل جراحی خود را انجام داد و پزشك معالج او اعلام كرده بود كه حتما باید دو هفته بعد از عمل دوره نقاهت داشته باشد.
وی ادامه داد: این پزشك اعلام كرده بود كه دوره نقاهت مهدی هاشمی باید بیرون از زندان باشد كه به این موضوع اكتفا نكرده و یك نفر از پزشكان پزشكی قانونی را برای رسیدگی به این پرونده مامور كردیم كه در این زمینه نیز باز قاضی كافی ندانست و دستور داد سه پزشك از پزشكی قانونی در این زمینه نظر دهند.
به گفته محسنی اژه ای، این سه پزشك نیز اعلام كردند كه برای عمل جراحی باید دوره نقاهت خارج از زندان باشد و اینكه دوره نقاهت او قابل تمدید باشد یا نه اطلاعی ندارم زیرا بستگی به نظر قاضی و پزشك وی دارد.

** پرونده سوخت حتما به دادگاه می رود
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال یكی از خبرنگاران كه پرونده مدیرعامل ستاد حمل و نقل و سوخت در چه وضعیتی است، گفت: اقدامات مفصلی در زمینه این پرونده به همراه تحقیقات فراوان انجام شده و سیستم اطلاعاتی نیز در این پرونده كمك های جدی به دستگاه قضا كرده است.
وی تصریح كرد: مدیرعامل این ستاد مدت قابل توجهی بازداشت بود و حتی افراد دیگری كه با كار وی مرتبط بودند، پرونده آنها به همراه وجوهی كه در این پرونده بود مورد بررسی قرار گرفته است.
سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینكه اینگونه پرونده ها زمان بر است، گفت: چنانچه همكاری لازم از سوی متهم در هر پرونده ای صورت نگیرد، پیگیری زمان بر است اما در این پرونده كار مفصل صورت گرفته است
محسنی اژه ای با بیان اینكه هنوز كیفرخواست این پرونده صادر نشده، افزود: این پرونده حتما به دادگاه خواهد رفت اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

** قرار مجرمیت برای حمید بقایی صادر نشده است
وی درباره پرونده حمید بقایی نیز گفت: هنوز قرار مجرمیت و كیفرخواست برای این پرونده صادر نشده و سه بار بازداشت موقت وی تمدید شده است.
محسنی اژه ای با بیان اینكه تحقیقات لازم درمورد این پرونده به اتمام رسیده، افزود: مدتی این پرونده در اختیار سیستم اطلاعاتی و قضایی بود كه تحقیقات آن تمام شد و بازپرس به تناسب اتهامات مطرح شده در پرونده، قرار مجرمیت را صادر خواهد كرد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: قرار مجرمیت متناسب با میزان اتهامات، عناوین اتهامی و مجموعه شرایط متهم صورت می گیرد و پس از آن قاضی قرار را صادر می كند.
وی ادامه داد: ابتدا برای وی قرار وثیقه صادر می شود بعد به كفالت و وجه الكفاله تبدیل می شود اما باید بگویم كه در مورد این پرونده تحقیقات مقدماتی تمام شده و اكنون وی با وجه الكفاله و كفیل آزاد است.

** نزاع در جنوب كشور بی ارتباط با مساله انتخاباتی نبوده است
محسنی اژه ای درمورد برخی مشكلات و نزاع در یكی از شهرهای جنوبی كشور تصریح كرد: با توجه به شرایطی كه همسایگان ما دارند و به اذعان سایر كشورها، ایران یكی از امن ترین كشورها است اما به این معنا نیست كه هیچ جرمی اتفاق نمی افتد.
وی تصریح كرد: گاهی اوقات فردی با انگیزه شخصی یا ضد انقلابی را مرتكب می شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: درمورد قضایای محلی در یكی از شهرهای جنوبی كه اتفاق افتاده، یك درگیری رخ داده و یك نفر هم كشته شده و این موضوع بی ارتباط با مساله انتخاباتی نبوده است و متاسفانه یك نزاع بین هواداران دو طرف بوده كه منجر به جراحت و قطع شده است.

** عامل اصلی اسید پاشی اصفهان هنوز پیدا نشده است
محسنی اژه ای افزود: برای دستگاه قضایی مساله اسید پاشی اصفهان بسیار حساس بود، قرائت و شواهد نشان می داد این كار شخصی نبوده است.
وی گفت: بنده از نزدیك این موضوع را پیگیری كردم و طی سفر به اصفهان با مسئولان ذیربط گفت وگو و همه احتمالات را بررسی كردیم.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: انصافا مسئولان خیلی تلاش كرده بودند و افراد مظنونی هم دستگیر شده اند و در كمال تاسف تا امروز پرونده متوقف نشده و عامل اصلی آن هم پیدا نشده است.
وی گفت: افرادی هم در این موضوع تحت تعقیب هستند كه هنوز دستگیر نشده اند و پرونده مختومه نشده و در حال بررسی است.

** بسیاری از خودكشی ها قضایی نیست و انگیزه شخصی دارد
محسنی اژه ای ادامه داد: در مورد پروند خودكشی دانش آموزی در كرمانشاه، از آخرین وضعیت آن اطلاعی ندارم و همه این خودكشی ها قضایی نیست و خیلی از آنها انگیزه های شخصی دارد.
وی افزود: معاونت پیشگیری قوه قضاییه در این زمینه با دستگاه های ذیربط اقداماتی انجام داده و جلساتی در دانشگاه ها صورت گرفته كه در زمینه پیشگیری اقدامات موثری انجام شود.
محسنی اژه ای گفت: تجربیات پرونده های استخراج شده را در اختیار دستگاه های دیگر می گذاریم تا كمتر شاهد این اتفاقات ناگوار در كشور باشیم.

** حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان بدون تمهید مقدمات به ضرر كشور است
وی ادامه داد: مناسب ترین دستگاه برای مبارزه با مواد مخدر، ستاد مبارزه با مواد مخدر است كه شش وزیر عضو آن هستند و رئیس این ستاد، رئیس جمهور است و دادستان و فرمانده نیروی انتظامی نیز عضو این ستاد هستند.
محسنی اژه ای افزود: بهترین تصمیم و پیشنهاد باید توسط این ستاد انجام شود.
وی ادامه داد: نظر شخصی من این است كه نباید مبارزه با مواد مخدر به هیچوجه سست شود و نباید قاچاقچیان عمده و خرده فروش در كشور احساس امنیت كنند. در شرایط كنونی اگر مجازات اعدام را حذف كنیم به ضرر كشور است.
معاون اول قوه قضاییه افزود: بطور مثال در دی سال جاری در یك محموله قاچاق در بندرعباس یكهزار كیلو تریاك كشف شد.
وی گفت: آیا این قاچاق كه توسط یك نفر انجام شده، چه مجازاتی را باید شامل او كنیم كه جواب جرم او را بدهد. بنابراین هر كس طرح جامعی بیاورد كه قاچاق در كشور نباشد و جوان ها به سمت اعتیاد نروند، آنجا می توانیم مجازات اعدام را حذف كنیم.

** در مورد قراردادهای نفتی
محسنی اژه ای در مورد قراردادهای نفتی تصریح كرد: این قراردادها توسط هیاتی كه پیش بینی شده صورت می گیرد كه اعضا آن دو نفر از مجلس، وزیر نفت و دادستان كل كشور هستند.
وی گفت: مجلس و كمیسیون اصل نود در قراردادهای نفتی نظارت دارند و اگر خلافی را مشاهده كنند در آن ورود می كنند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برخی قراردادها برای مدت معینی نیست و صرف اینكه قرارداد طولانی باشد به این معنا نیست كه برخلاف مصالح نظام است.

** استخدام 4 هزار قاضی در دستگاه قضا
سخنگوی قوه قضاییه گفت: یكی از گله مندی های مردم تاخیر در رسیدگی به پرونده ها است و مشكل اصلی ما به كمبود قاضی و كارمند بازمی گردد زیرا برخی مجتمع های قضایی در طول یك روز قاضی مجبور است شش تا 12 پرونده ارجاعی را بررسی كند كه ممكن است همه جوانب پرونده به خوبی رعایت نشود.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: كمبود قاضی و پرسنل اداری به عنوان مشكل جدی قوه قضاییه است كه در برنامه پنجم تلاش شده كه چهار هزار قاضی استخدام شوند كه مراحل استخدام این افراد انجام شد.
وی تصریح كرد: همچنین باید سه برابر تعداد قضات جذب شده به عنوان كارمند اداری استخدام شوند كه این موضوع در اختیار قوه قضاییه نبود، بلكه باید از دولت اجازه گرفته می شد.
محسنی اژه ای افزود: دولت به ما مجوز جذب شش هزار كارمند اداری داد كه البته 12 هزار نفر نیاز داشتیم كه هنوز بودجه این شش هزار نفر نیز تامین نشده و امكان جذب آنها را نداشته ایم.
به گفته وی، امسال همچنین تعداد كثیری از قضات به سن بازنشستگی می رسند كه این نیز یك مشكل برای كمبود قاضی در دستگاه قضا است.

** تعیین تكلیف 11 هزار نفر در پروژه نگین
سخنگوی دستگاه قضا درمورد آخرین وضعیت پرونده پروژه نگین افزود: این پرونده زمان زیادی از قوه قضاییه گرفت و ساده ترین راه این بود كه متهمان را محكوم كند چنانكه این افراد در زندان هستند و حكم اولیه آنها صادر شده، گرچه با محكوم كردن متهمان هیچ یك یا تعداد كمی از مالباختگان به حقشان می رسیدند.
وی با بیان اینكه این پرونده 15 هزار شاكی دارد، گفت: دستگاه قضا ساده ترین راه كه محكوم كردن متهمان بود را نپذیرفت و برای اینكه بتواند حقوق شكات را استیفا كند زحمت بسیار زیادی متحمل شد.
به گفته محسنی اژه ای، اكنون دو نفر از متهمان بازداشت هستند و حكم اولیه آنها صادر شده و در مرحله تجدید نظر است.
وی ادامه داد: متاسفانه روزهای اول، این متهمان اصلا همكاری نكردند اما در ماه های اخیر، «فروغی» یكی از این متهمان همكاری خوبی با ما داشت و از حدود 15 هزار شاكی، 9 هزار و 485 نفر تسویه كرده و به بخشی از حق خود رسیده اند.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه گرچه صد درصد حق مالباختگان استیفا نشده، افزود: همچنین 744 نفر دیگر در حال تسویه هستند كه در مجموع حدود 11 هزار نفر تعیین تكلیف شدند و اگر متهم دوم همكاری بیشتری می كرد كارها سریع تر جلو می رفت.
محسنی اژه ای گفت: این افراد محكوم شده اما حكم آنها به دلیل اینكه بتوانیم حق مالباختگان را استیفا كنیم، هنوز قطعی نشده است.
وی تصریح كرد: این پرونده سالیان سال است كه در جریان است اما در ماه های اخیر 70 میلیارد تومان از این متهمان كشف شده و آنها این مبلغ را به حساب برخی از بستگان خود واریز كرده بودند.

** اگر خاوری بازگردد به نفعش است
سخنگوی قوه قضاییه درمورد آخرین وضعیت پرونده خاوری گفت: هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفته و با كمال تاسف می گویم كه كسانی كه مدعی مبارزه با فساد و پولشویی هستند تا كنون همكاری برای تحویل این فرد با ما نداشتند.
محسنی اژه ای با بیان اینكه مكرر درخواست تحویل وی را از طریق اینترپل داشته ایم، گفت: خاوری به ضررش تمام شد، اگر می ماند به نفعش بود و اگر باز هم برگردد به نفع وی است.

** آخرین وضعیت پرونده كرسنت
وی درمورد رسیدگی به پرونده كرسنت نیز افزود: پرونده كرسنت از جمله پرونده هایی است كه خیلی طول كشید و حكم آن در گذشته صادر شده و به دیوان عالی كشور رفت و براساس وقوع جرم گفتند مشمول مرور زمان شده و دیگر قابل رسیدگی نیست و این دیوان، حكم قبلی را تایید یا نقض نكرد و پرونده را بست.
محسنی اژه ای ادامه داد: اما نسبت به این حكم از طرف مدعی العموم اعتراض شد كه این پرونده مشمول مرور زمان نیست و اعتراض مدعی العموم پذیرفته شد و رای شعبه 20 دیوان عالی كشور در این حكم نقض شد و در واقع حكم محكومیت دادگاه به قوت خود باقی ماند و درخواست اعمال 477 شده كه در حال بررسی است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: كرسنت یك پرونده بسیار قطور است و در بازدید من از این پرونده حدود 7 تا 8 كارتن قطر این پرونده ها را تشكیل می دهد و اكنون پرونده حكم دارد، حكمش قطعی است اما درخواست رسیدگی فوق العاده صورت گرفته است.

** اعلام آمادگی برخی افراد برای شراكت در تكمیل پرونده شاندیز
وی درمورد آخرین وضعیت پرونده شاندیز گفت: در این پرونده اقدامات خوبی صورت گرفت كه از جمله آن می توان به جلوگیری از تبلیغات، گرفتن پول از مردم و بسته شدن دفاتری كه واسطه ها ایجاد كرده بودند اشاره كرد.
محسنی اژه ای افزود: البته این پروژه نیاز به نقدینگی داشت كه بانك ها حاضر به پرداخت وام كلان نبودند تا پروژه را به عنوان وثیقه بردارند و تسهیلات ارائه دهند تا پروژه معطل نماند.
وی تصریح كرد: اما ظاهرا اخیرا دادستان مشهد اعلام كرده كه افراد حقیقی و حقوقی پیدا شده كه در تكمیل پروژه شراكت داشته باشند تا بتوانند بخشی از حقوق مردم را با تكمیل این پروژه در آینده پرداخت كنند.

** افراد آزاده شده دو تابعیتی بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی انجام شد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگاری كه در آزادی چهار نفر از دوتابعیتی ها، دولت آمریكا مدعی شده كه نفر پنجمی هم وجود دارد، گفت: آزادی این چهار نفر براساس مصوبه شورای امنیت ملی انجام شده است و نفر دیگری هم بازداشت شده بود كه ارتباطی با موضوع مبادله ندارد و پرونده این فرد مسیر خاص خود را طی می كند.
وی افزود: پرونده این فرد به صورت مستقل و جدا درحال بررسی است و این فرد هم اكنون آزاد است و بازداشت نیست.
محسنی اژه ای در مورد پرونده بابك زنجانی گفت: وی از زمان بازداشت تا كنون حرف های زیادی زده است و هنوز به وعده های خود عمل نكرده و آخرین ادعای او این بوده كه شماره حسابی مشخص شود تا مبلغ بدهی را واریز كند و اگر این كار را انجام دهد به نفع او است و در پرونده تاثیرخواهد گذاشت و به هر صورت بزودی محاكمه وی نیز شروع می شود.
اجتمام ** 9132 ** 1193 ** 3053 ** 7268 ** 9314 ** 1071** 1724
۰ نفر