۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۳۲
کد خبر: 81930697
T T
۰ نفر
نمایندگانی كه مسئولیت را امانت نه لقمه چرب می دانند درشان ملت هستند

تهران - ایرنا- خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینكه از نگاه قرآن و روایات، امانت های سیاسی اگر از امانت مالی مهمتر نباشد كمتر نیست، گفت: نمایندگانی درشان این ملت اند كه مسئولیشان را امانت و نه لقمه چرب بدانند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول این هفته نمازجمعه تهران در مصلی امام خمینی(ره) گفت: حضرت علی(ع) فرمودند حرفی را كه نمی دانی نزن، هر وقت یقین پیدا كردی سخنی درست است بگو و همه حرف هایی كه می دانی گفتنی نیست.
وی افزود: چشم، گوش و زبان هر كدام واجباتی دارد، از جمله واجبات زبان آن است كه آنچه باید بگوید،به زبان بیاورد، فردای قیامت اگر حرفی بی حجت گفته شد، شما را ماخذه خواهند كرد.
وی با بیان اینكه یكی از اصول سبك دینی در زندگی اجتماعی، اصل امانت داری است، بیان كرد: قرآن و اهل بیت پیروانی می خواهند كه امامت دار باشند؛ آدم های خدا ترس پای قول خود می ایستند، امانت دارند و به امانت خیانت نمی كنند؛ از سفارش امامان به یارانشان، سفارش به امانت داری است.
خاتمی افزود: خوشبختانه در جامعه دینی ما از این فضیلت زیاد گفته شده و باز هم باید گفته شود؛ تا صحبت از امانت می شود ذهن ما به سمت امانت های مالی می رود، در صورتی كه امانت های اعتقادی، فرهنگی، اخلاقی، عملی و امانت های سیاسی نیز داریم.
وی یادآور شد: از نگاه قرآن و روایات، امانت های سیاسی اگر از امانت مالی مهمتر نباشند كمتر نیستند؛ هرمسئولیتی كه در نظام سیاسی دینی برعهده كسی گذاشته می شود از رهبری تا هرمسئولیت دیگر، امانت است؛ این دستور خداست كه امانت ها را به اهلش برگردانید.
وی افزود: امام صادق (ع) فرمود «بالاترین مسئولیت كه رهبری امت است امانت الهی است، خدا دستور می دهد كه امانت ها را به اهلش برگردانید، وقتی بالاترین مسئولیت شد امانت، دیگر مسئولیت ها هم بازوهای ولایت اند و آن هم امانت است؛ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی امانت است و باید با این بینش وارد میدان شد.
خاتمی گفت: در این عرصه چهارعنوان مطرح است؛ یكی امانت كه نمایندگی است؛ امانتگذار كه مردم است؛ عنوان امین كه نمایندگان را در برمی گیرد وعنوان چهارم، كارگزارانی است كه زمینه ساز سپردن این امانت به اهلش هستند.
وی یادآور شد: كارگزاران در حقیقت به دنبال آن هستند كه این امانت به صاحب امانت برسد؛ باید كارگزاران یعنی هیات نظارت و هیات اجرایی امین باشند؛ امین بودن آنها به دو چیز است، یكی به تسلیم شدن در برابر قانون و دوم اجرای قانون است؛ بنابراین اگر كارگزاری بگوید من زیربار رد صلاحیت های شورای نگهبان نمی روم و به زیرمجموعه خود بگوید شما هم بر سر این رفتار باستید، اسم این رفتار تسلیم قانون نیست.
خاتمی ادامه داد: كسی كه خود تسلیم قانون نیست چطور می خواهد مجری قانون باشد؛ كسانی كه حلقه واسط هستند و می خواهد امانت را به امین واگذار كنند باید خود امین باشند؛ كسی كه تسلیم قانون نیست قهرا نمی تواند قانون را اجرا كند و امین نیز نیست و دیگر نباید در راس چنین مسئولیت اجرایی باشد.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینكه بینش ها با هم متفاوت است و برداشت هر بینش از سخنی كه بیان می شود نیز با هم متفاوتند؛ گفت: یك بینش، بینشی است كه مسئولیت را امانت می داند و بینش دیگری مسئولیت را امانت چرب می داند.
وی با بیان اینكه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، شش بینش در نظر گرفته ام، گفت: آنكه نمایندگی را لقمه چرب می داند، تشنه قدرت است و حرص می زند اما آنكه نمایندگی را امانت می داند با آرامش كامل و بدون حرص است؛ آنكه نمایندگی را لقمه چرب می داند حرام و حلال را نمی داند و نمی بیند و تنها به فكر رسیدن به مجلس است؛ آنكه بینشش امانت است به قانون احترام می گذارد و تسلیم قانون است.
وی افزود: آنكه بینشش امانت است و خود را امانتدار می داند، وعده دروغین به مردم نمی دهد.
خاتمی یادآور شد: كاندیدای نمایندگی كه امین و امانتدار است، خرج میلیاردی نمی كند، تبلیغات و خرج میلیاردی برای ورود به مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با پول چه كسی؟ اگركاندیداها همه حقوق چهار سال و یا هشت سال نمایندگی خود را نیز جمع كنند، با پول تبلیغاتی كه در زمان انتخابات از سوی كسانی كه نمایندگی را لقمه چرب می دانند هزینه می شود، برابر نیست؛ آنكه مسئولیت را امانت می داند، خرج تبلیغات ندارد و وظیفه خود را آمدن به میدان می داند و تشخیص را برعهده مردم می گذارد.
وی افزود: آنكه مسئولیت را امانت می داند، اثبات خود را به قیمت تخریب رغیب نمی داند، اما آنكه مسئولیت را لقمه چرب می داند، اثبات خود را برقسمت تخریب رغیب می داند.
9340 ** 2023
۰ نفر