اتمام بازنگري دروس رشته مهندسي نقشه برداري با كمك دانشگاه هاي مختلف كشور در آينده نزديك

تهران- ايرنا- رئيس دانشكده نقشه برداري دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي گفت: اين دانشگاه اخيرا از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان متولي بازنگري دروس رشته مهندسي نقشه برداري در كشور در تمامي مقاطع دانشگاهي تعيين شد و اميدواريم با همكاري ساير دانشگاه ها در چند ماه آينده اين كار به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر حميد عبادي روز سه شنبه در آغاز به كار اولين كنفرانس ملي مهندسي فناوري اطلاعات مكاني در دانشكده نقشه برداري دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي افزود: در بازنگري دروس رشته مهندسي نقشه برداري در كشور در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا نظر سازمان هاي متولي نقشه برداري و بخش خصوصي براي بالابردن كارآيي فارغ التحصيلان نقشه برداري، علاوه بر نظر اساتيد دانشگاه، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وي بيان كرد: اطلاعات مكاني به روز و دقيق يكي از ملزومات اصلي در پيشبرد اهداف دولت در حوزه اقتصاد مقاومتي است،‌ به طوري كه نياز به توسعه سيستم هاي زيرساخت اطلاعات مكاني يا SDI كاملا احساس شده و در سال هاي اخير گام هاي نسبتا مثبتي در اين حوزه برداشته شده است.
عبادي اظهار كرد: دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي بيش از چهار دهه در عرصه نقشه برداري و اطلاعات مكاني كشور نقش آفريني آموزشي و پژوهشي داشته و در اين زمينه كارنامه بسيار موفقي را از خود به جا گذاشته است، به طوري كه در دو سال گذشته بيش از 82 مقاله ISI در مجلات معتبر جهاني منتشر شده و نيز 63 پروژه مهم مشاوره، نظارت و تحقيقاتي در سطح ملي و منطقه اي توسط اساتيد و دانشجويان اين دانشكده انجام شده است.
وي يادآور شد: انجام فاز مطالعاتي زيرساخت داده مكاني، تدوين استاندارد داده مكاني،‌ ايجاد بانك اطلاعات طيفي كشور، سيستم آني هشدار دهنده تغيير شكل مبتني بر ايستگاه هاي دائمي GPS و انجام مطالعات شبكه ژئودپيك و شبكه ژئوديناميك نيروگاه اتمي بوشهر از جمله فعاليت هاي پايه و بنيادي است كه توسط دانشكده نقشه برداري دانشكده خواجه نصير انجام شده است.
وي گفت: اكنون در اين دانشگاه به لحاظ تجهيزات و آزمايشگاه ها امكانات مناسب و به روز در سطح كشور و قابل قياس با دانشگاه هاي مطرح دنيا براي استفاده دانشجويان تحصيلات تكميلي فراهم شده است، در اين دانشگاه تجهيزاتي از قبيل دستگاه طيف سنج،‌ ليزر اسكنر زميني، تجهيزات نقشه برداري زميني و گيرنده هاي ماهواره اي GPS، جديدترين سيستم هاي فتوگرامتري و سنجش از دور براي پژوهش دانشجويان تحصيلات تكميلي فراهم شده است.
عبادي يادآور شد: در سال هاي گذشته اطلاعات مكاني در كشور به نقشه هاي كاغذي خلاصه مي شد و نبود زيرساخت هاي مناسب در اين حوزه نقطه ضعفي در پيشبرد پروژه هاي خرد و كلان ملي بود،‌ با توجه به حساسيت ها در اين حوزه متاسفانه كشور با تحريم ها و محدوديت هاي بسياري در زمينه منابع و تجهيزات لازم در اين حوزه مواجه شد كه خوشبختانه با تلاش متخصصين دانشگاهي و اجرايي توانستيم با تربيت نيروهاي متخصص و ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز در سطح استانداردهاي بين المللي دستاوردهاي خوبي در اين حوزه كسب كنيم.
در اين كنفرانس، پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي،‌ محمد شيخ عليشاهي مدير كل كاداستر سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و دو سخنران از دانشگاه هاي خارج از ايران حضور داشتند.
اولين كنفرانس ملي مهندسي فناوري اطلاعات مكاني 29 و 30 دي ماه در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي برگزار مي شود.
علمي**9340**ل.الف.ي**2017
۰ نفر