۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81922375
T T
۰ نفر
رد صلاحیت 810 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در مراجع چهارگانه

تهران- ایرنا- رییس ستاد انتخابات كشور گفت: بر اساس نظر مراجع چهار گانه از مجموع 12 هزار و 76 داوطلب انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 810 نفر رد صلاحیت شده و 498 نفر دیگر هم انصراف داده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد حسین مقیمی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران از رشد 129 درصدی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل خبر داد و افزود: از مجموع پرونده های ارسالی به دادستانی كل كشور كه 12 هزار و 46 پرونده بود ، 760 مورد دارای سابقه و پرونده محكومیت بودند.
وی همچنین با یادآوری نام نویسی 801 نفر برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از رشد 62 درصدی تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل خبر داد.
رییس ستاد انتخابات كشور همچنین گفت: از مجموع پرونده های ارسالی به دستگاه قضایی 11 هزار و 283 داوطلب هیچ گونه سابقه ای نداشتند كه به همین نسبت نیز نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات آن را اعلام كردند.
مقیمی ادامه داد: با 763 پرونده كه دستگاه قضایی ، 735 پرونده كه توسط ناجا و تعدادی هم توسط وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به 2300 پرونده جواب دادند كه 763 از داوطلبان محكومیت داشتند.
رییس ستاد انتخابات كشور با تاكید بر استقبال بسیار بالای داوطلبان برای نام نویسی در انتخابات آتی افزود: این استقبال نشان می دهد كه نخبگان جامعه، فعالان سیاسی و اجتماعی و تمام كسانی كه برای پیشرفت و سربلندی ایران علاقمند هستند در خود این آمادگی را برای حضور در صحنه انتخابات دیدند و ثبت نام كردند.
مقیمی یادآور شد: براساس قانون محدودیت‌هایی كه برای ثبت‌نام وجود داشت، اعمال شد و همه شرایط از قبیل تحصیلات و سن در هیات‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مورد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم شورای نگهبان به صلاحیت‌ها رسیدگی كرد و امور پیش رفت.
وی با تشریح تركیب هیات اجرایی گفت: هیات‌های اجرایی متشكل از فرماندار، رییس ثبت‌احوال شهرستان، نماینده شورای شهرستان و 8 نفر از معتمدین محلی كه جمعا 11 نفر می‌شوند، بر این اساس 3 عضو شخصیت حقوقی و 8 عضو دیگر شخصیت حقیقی دارد.
رییس ستاد انتخابات كشور ادامه داد: فرمانداری 30نفر را به هیات نظارت برای عضویت در هیات اجرایی معرفی می‌كند كه در نهایت با بررسی صلاحیتشان 8 نفر معتمد از میان آنان انتخاب می‌شوند كه این 8 معتمد در كنار 3 عضو هیات اداری از اول برگزاری انتخابات تا پایان آن باید به امورات اجرایی رسیدگی كنند.
مقیمی افزود: یكی از مهم ترین اقدامات هیات اجرایی بررسی صلاحیت‌ها است كه این 11 نفر با توجه به سوابقی كه وزارت كشور از 4 مرجع رسمی و تحقیقات محلی دریافت می‌كند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد، بنابراین این هیات براساس ماده 50 قانون انتخابات هر رد صلاحیتی را كه اعلام می‌كند باید با استناد به قانون باشد.
وی تصریح كرد:منتخبین مردم در هیات‌های اجرایی نمایندگان مردم هستند كه برای اجرای انتخابات به كمك دولت می‌آیند و این باید در ذهن ما درست نقش ببندد كه معتمدین كارمندان دولت نیستند و افرادی از بین مردم هستند.
در ادامه این نشست خبری رییس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه برخی از منتقدین دولت گفته‌اند، بیش از 90 درصد تایید صلاحیت داوطلبان بی‌سابقه است ارزیابی شما چیست، گفت: بنده به عنوان رییس ستاد انتخابات می‌توانم بگویم بررسی صلاحیت‌ها در هیات های اجرایی براساس قانون انجام شده است و این هیات تا امروز از عهده وظایف خود به خوبی برآمده است.
مقیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه آیا یكی از مقام های نظامی گفته است كه تاكنون هیات اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، افزود: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت كشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت كند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه.
وی افزود: افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسئولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به عنوان یك فرد معمولی اظهار نظر كنند كه اشكالی ندارد.
رییس ستاد انتخابات كشور درپاسخ به سوالی درمورد مقایسه این دوره انتخابات با دوره گذشته اظهارداشت: اگر بخواهیم در مقایسه با گذشته این انتخابات را بررسی كنیم، دوره قبل بنده مسئول نبودم، از ابتدا ملاك و مبنای كار ما براساس اجرای قانون بود و قانون به هیات اجرایی تكلیف كرده بنابراین وزارت كشور براساس اطلاعاتی كه از مراجع چهارگانه می گیرد و تحقیقات محلی كه ارائه می دهد با رعایت قانون وظیفه خود را انجام می دهد.
مقیمی در خصوص برنامه های ستاد انتخابات در برخورد با اعتراض ها و هجمه های داوطلبانی كه رد صلاحیت می شوند یا طرفداران آنها برای جلوگیری از ملتهب شدن فضای انتخابات گفت: این كه فردا (یكشنبه) هیات های نظارت نتیجه كار خود را اعلام خواهند كرد یك فرآیند قانونی است و این هیات ها نظر خودشان را طبق قانون اعلام می كنند.
وی افزود: این حق برای كسانی كه به رای هیات نظارت اعتراض دارند وجود دارد كه به شورای نگهبان مراجعه و اعتراض خود را ارائه كنند و 20روز فرصت وجود دارد كه به این اعتراض ها رسیدگی شود.
رییس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به این كه خط ایستادگی دولت برای این كه اجازه ندهد حقی از نامزدی ضایع نشود كجاست؟، گفت: از اول روند برگزاری انتخابات تاكنون با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم؛ با توجه به برگزاری دو انتخابات و این كه قرار بود هر كدام یك هیات اجرایی داشته باشند برای این كه هزینه ها كمتر شده و كارها راحت تر و بهتر انجام شود نخستین توافق بزرگی كه انجام شد این بود كه هیات های اجرایی به گونه ای ساماندهی شوند كه هشت نفر معتمد برای هیات های اجرایی برای هر دو انتخابات یكی باشند.
وی افزود: در مورد رصد صلاحیت ها هنوز اطلاعی نداریم كه چه كسانی رد یا تایید شده اند؛ كسانی كه رد صلاحیت شده اند اگر اعلام كنند كه در موردشان قانون اجرا نشده، یا اطلاعات لازم را از آنها نداشته اند یا اطلاعات ناقض گرفته شده این مساله پیگیری می شود و این حق داوطلبان است.
مقیمی اضافه كرد: اگر كسی در این مرحله رد صلاحیت شود می تواند به شورای نگهبان ارائه و 20روز فرصت اعتراض دارد.
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی با تایید وجود برخی تخلفات گفت: فرمانداری ها و بخشداری ها افراد را خواسته و با آنها صحبت كرده اند كه تغییر رویه دهند كه موثر واقع شده اما در حدی نبوده كه بخواهیم پرونده ها را به مراجع ذی صلاح بفرستیم اگر تخلفات لازم شود به این مراجعه ارائه شود اقدام می كنیم.
وی درمورد تبعات امنیتی دستگاه های رای گیری و اطمینان بخشی به مردم در حفظ آرای آنها اظهار داشت: با یك پیمانكار داخلی قرارداد بسته شده كه قطعاتی را از خارج وارد می كند كه مقداری از آنها از چین وارد می شود.
مقیمی افزود: بازرسانی را فرستاده ایم كه این قطعات از نظر كیفیت در سطح استاندارد و از نوع انگلیسی و یا از هر جای دیگر بهتر باشد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا گزارشی از نفوذ افرادی به خصوص در انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشته اید، گفت: تاكنون گزارشی در این زمینه نداشته ایم.
معاون سیاسی وزارت كشور ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی وجود دارند كه وظیفه‌ آنها شناختن عوامل نفوذی و برخورد با آنها است، وزارت كشور مجری انتخابات است.
مقیمی در پاسخ به این سوالی درمورد اتخاذ تمهیدات لازم برای ملتهب شدن جامعه با توجه به برگزاری انتخابات در كشور اظهارداشت: اول سال كه بحث انتخابات مطرح شد و از 20 آذر كه وارد مرحله‌های اجرای انتخابات شدیم با هیچ التهابی روبرو نشدیم برای اینكه ملاك و مبنا اجرای قانون است و امیدواریم در آینده با حضور حداكثری ملت در پای صندوق‌های رای روبرو شویم براین اساس بنظر نمی‌رسد در آینده هم با چالشی روبرو شویم.

** در دو روز آینده ایرادات رای گیری الكترونیكی رفع می شود
رییس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الكترونیك در كشور خاطرنشان كرد: وزارت كشور و شورای نگهبان باید هر دو برای اجرای قانون تبصره بند 7 ماده 9 قانون انتخابات كه ما را مكلف كرده است از شیوه های نوین استفاده كنیم به توافق برسیم.
مقیمی ادامه داد: سخت افزار و نرم افزار انتخابات الكترونیكی را به شورای نگهبان ارائه دادیم كه آنها ایراداتی را در بخش نرم افزار گرفتند و ما 10 روز فرصت داشتیم كه این ایرادات را رفع كنیم، امروز یا فردا ایرادات رای گیری الكترونیكی رفع خواهد شد و مجددا به شورای نگهبان ارایه خواهیم داد.
وی یادآور شد: در صورت مورد تایید بعدا شعبه ها و حوزه هایی كه در آنها انتخابات به صورت الكترونیكی انجام شود اعلام خواهیم كرد.
رییس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده هایی كه هیات های اجرایی رسیدگی كردند آیا به مدت 10 روز به شورای نگهبان ارجاع می شود، خاطرنشان كرد: هیات های نظارت استان ها تا پایان وقت اداری امروز نسبت به پرونده هایی كه به آنها ارجاع شده چه آنهایی كه در هیات های اجرایی تایید شدند یا چه رد شدند فرصت دارند.
وی ادامه داد: كسانی كه اعتراض به رد صلاحیت هایشان كردند، وقت داشتند كه بررسی هایشان را انجام دهند و با نظر هیات مركزی نظارت بر انتخابات تا فردا پاسخ خود را درباره تایید یا رد صلاحیت ها اعلام خواهد كرد كه آن هم یك مرحله از اجرای قانون انتخابات است و بعد فرصت است كسانی كه در این مرحله صلاحیت آنها مورد تایید قرار نمی گیرد به شورای نگهبان اعتراض كنند و 20 روز هم فرصت است شورای نگهبان در این رابطه تصمیم گیری كند.
یكی از خبرنگاران سوال كرد: بعضی از مسوولان در دستگاه های دولتی از امكانات دولتی برای بعضی از نامزدهای وابسته به خودشان هستند، استفاده كردند آیا در این مورد گزارشاتی به وزارت كشور داده شده است آیا این افراد متخلف به حكم قانون مجازات شدند یا خواهند شد؟
رییس ستاد انتخابات كشور گفت: امكاناتی كه در اختیارات دستگاه های دولتی و عمومی است هر امكانی كه با بودجه عمومی تامین شده باشد حق ندارد له یا علیه كسی از آن استفاده شود.
وی ادامه داد: امكاناتی كه در اختیارات دستگاه های دولتی و سازمان های وابسته به آن ، نیروهای نظامی، انتظامی ، دستگاه قضایی، صدا و سیما ، شهرداری ها ، دهیاری ها همه دستگاه هایی كه از امكانات دولتی استفاده می كنند حق ندارند این امكانات را له یا علیه داوطلبی به كار بگیرند و اگر به كار بگیرند این جرم است و اگر منعكس شود حتما با متخلف برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
مقیمی اضافه كرد: در واقع چون مناطق مختلف است هر كجا كه این تخلفات انجام شود با متخلف برخورد خواهد شد فقط فكر نكنیم آن چیزی كه دستگاه های دولتی است هر آنچه كه از امكانات عمومی حتی تریبون های نماز جمعه هم جایی است كه نمی شود از آن برای له یا علیه افرادی یا گروه های سیاسی از آن استفاده كرد و آن هم خلاف است.
وی در خصوص موارد رد صلاحیت ها گفت: در هیات های اجرایی بر اساس گزارش های مربوط به چهار مرجع موارد مربوط به رشوه، دزدی، مواد مخدر، وابستگی به خارج كشور همگی رد صلاحیت شده اند به شرط این كه دستگاه ذی ربط آن اعلام نظر كرده باشد.

**آزاد نیستیم كه موارد را به صورت خاص مطرح كنیم
مقیمی در خصوص آنچه خبرنگاری از آن به عنوان «فله ای بودن» تایید صلاحیت ها عنوان كرد و در خصوص اعمال غرض ورزی در تایید یا رد صلاحیت ها اظهار داشت: آزاد نیستیم كه موارد را به صورت خاص مطرح كنیم ، انتشار برخی از موارد هم خوب نبوده و گفتن و نوشتن و طرح موضوع برخی از جرایم هم زیبنده نیست.
وی تاكید كرد: بر اساس مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات كه این ماده 11 زیر مجموعه هم دارد و نیز ماده 50 قانون انتخابات بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی انجام شده و یك مورد هم بررسی فله ای نداشتند.
مقیمی اظهار داشت: از هیات های اجرایی هشت نفر به عنوان معتمدان نه كارمند دولت بوده و نه از از دولت پول و بابت این كار حقوقی می گیرند ، این ها معتمدان و افراد قابل اعتماد و اطمینان مردم در هر شهری هستند؛ این كلمات قبل از این كه به شخصیت این افراد لطمه ای وارد كند به خبرگزاری ای كه آن را مطرح می كند خلل وارد می كند خواهش می كنم از این كلمات استفاده نكنید.
وی در خصوص ساز و كار جدید وزارت كشور در تضمین سلامت صندوق های رای نسبت به دوره های قبل اضافه كرد: در هیات های اجرایی معتمدان ما با مردم صحبت كرده اند در ارتباط با بررسی صلاحیت ها آنگونه كه خود تشخیص می دادند عمل شده است و اظهار نظر آنها در خصوص داوطبان بر اساس نظرات چهار مرجع قانونی بوده كه در اختیار آنها قرار داده و تحقیقات محلی است كه خودشان انجام داده اند كه در این خصوص هم محدودیتی نداشته اند.
وی اضافه كرد: هیات های اجرایی و معتمدان محلی جایگاه قانونی داشته و بر اساس قانون عمل كرده اند؛ اگر افرادی تایید صلاحیت شده یا رد صلاحیت شده اند نباید آهیات ها را متهم كنیم كه فله ای عمل كرده اند.
مقیمی افزود: در ادبیات خود نباید برای افرادی كه كار اجرایی سنگین را بدون این كه به دولت وابسته باشند و تنها به عنوان وظیفه اجتماعی انجام داده و كار بررسی صلاحیت داوطلبان را به عهده گرفته اند چنین لفظی را به كار برد و باید از آنها قدردانی كنیم.
وی در خصوص صندوق های اخذ رای هم توضیح داد: با شورای نگهبان به توافق رسیده ایم صندوق ها در حدی شفاف باشند كه رایی كه داخل آن ریخته می شود خوانده نشود و زمانی كه انتخابات آغاز می شود در داخل این ها مشاهده شود كه رایی و یا تعرفه ای وجود ندارد.
رئیس ستاد انتخابات كشور یادآوری كرد: نمونه صندوق ها ساخته شد و شورای نگهبان آن را تایید كرد و مهر زد و بقیه را كه حدود 130هزار مورد بود ساختیم و شورای نگهبان تایید كرده و لاك و مهر خواهند شد و در اختیار فرمانداری ها و بخشداری ها قرار می گیرند.
مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد زمان تعیین تعداد شعب اخذ رای هم گفت: تعداد شعب در حوزه های انتخابیه را استان ها و هیات های اجرایی اعلام می كنند كه به محض مشخص شدن اعداد و ارقام ، اطلاع رسانی می شود.
وی در خصوص تعداد واجدان شرایط شركت در انتخابات هم گفت: در این خصوص هم با ثبت احوال و مركز آمار ایران مكاتبه كرده ایم و در صوت پاسخ دهی، اعلام می شود.
مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه تعدادی از رد صلاحیت شده ها از نماینده های فعلی مجلس هستند هم گفت: ما به عنوان مسئول اجرایی نمی دانیم جایگاه این افراد چیست؛‌ حیثیت و جایگاه افراد باید حفظ شود و این كه قانون باید رعایت شود، همه جا ضرورت دارد.

**تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی هم اظهار داشت: هر فعالیتی كه در فضای معمولی جرم و خلاف باشد در فضای مجازی هم جرم و خلاف خواهد بود؛ برخی فكر می كنند پیامكی كه ارسال می شود و فعالیتی كه در فضای مجازی انجام می شود قابل تشخیص نیست و در زمانی كه با آنها برخورد می شود می گویند كه از قانون اطلاع نداشته اند.
مقیمی تاكید كرد: آنچه در فضای معمولی خلاف و جرم است در فضای مجازی هم این گونه است؛‌ تمام كسانی كه وارد صحنه انتخابات شده اند و فعالیت خود را شروع می كنند بدانند كه در ارتباط با فضای مجازی كارها دنبال و تمام مواردی كه انتقال داده می شود ثبت و ضبط و با آنها برخورد قانونی می شود.
وی اضافه كرد: موارد تخلف در اختیار هیات های نظارت و شورای نگهبان قرار می گیرد و اگر لازم شد تا زمانی كه اعتبارنامه ها در مجلس مطرح شود وقت داریم؛‌ در فضای مجازی هم سعی شود مانند فضای معمولی اخلاق را رعایت كرده و در اثبات خود فعالیت و كار كنیم.

**برخورد با یك سایت متخلف
مقیمی همچنین گفت: امروز صبح به یكی از استان ها گفتم سایتی كه در تخریب یكی از نماینده ها پیامك هایی فرستاده بود برای بستن سایت اقدام كنند و با آن برخورد قانونی شود.
وی تاكید كرد: هیچ سایتی اعم از سایت های نهادها، سازمان ها و افراد از این موضوع مستثنی نخواهد بود و با هر كدام كه در تخریب افراد، گروه و ها و فعالان سیاسی فعالیت خلافی انجام دهد برخورد می شود و خیلی هم جدی بوده و در این زمینه فرمانداری ها و بخشداری ها وارد می شوند.
رئیس ستاد انتخابات كشور افزود: در ارتباط با فضای مجازی در خارج از كشور هم با دستگاه های ذیربط صحبت شده و بموقع از تصمیمات آنها استفاده می شود.

**مردم اطلاعات رسمی را از رسانه ملی و خبرگزاری رسمی كشور دریافت كنند
وی تاكید كرد: همه كسانی كه وارد انتخابات شده اند سعی كنند در فضای مجازی اخلاق را رعایت و كار اثبات خود را انجام دهند، به مردم هم توصیه می كنم اطلاعات رسمی را از رسانه ملی و خبرگزاری رسمی كشور دریافت كنند.
مقیمی توضیح داد: چون برخی مواقع اخبار و اطلاعات به صورت شایعه منتشر می شود ممكن است اثر بگذارد؛ به اخبار قطعی و یقینی توجه كنیم كه از طریق ستاد انتخابات و شورای نگهبان از طریق رسانه ملی پخس می شود و توصیه می كنیم این اطلاعات را از رسانه ملی بگیرند.

**آمادگی برگزاری انتخابات شكوهمند وجود دارد
وی در خصوص تامین نیازها اعم از تعرفه برای برگزاری انتخابات هم گفت: تمام نیازها از نظر تعرفه و دیگر امكانات در حد مطلوب پیش بینی و خریداری شده و بقیه در دست تهیه است و برای برگزاری انتخابات شكوهمند آمادگی كامل را داریم.
مقیمی افزود: از تمام رسانه ها، خبرنگاران و روزنامه ها و تمام كسانی كه در اطلاع رسانی فعالیت كرده اند و زحمت می كشند تشكر می كنم؛ به امید این كه این روابط تا پایان انتخابات برقرار باشد و اطلاع رسانی ها بموقع انجام شود.
سیام**6084**1058**ل.الف.ی ** 1336
۰ نفر