۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81918767
T T
۰ نفر
مخالفت با تبلیغات كمپین شهروند سالم به اغراض شخصی آلوده است

تهران-ایرنا-وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: مخالفتهایی كه با تبلیغات شهری كمپین شهروند سالم می‌شود به اغراض شخصی،اقتصادی و سیاسی آلوده است، تا كی باید با غفلت از فرهنگ عمومی، تبلیغات شهری را در اختیار ثروت اندوزان قرار دهیم، مسئله بیماری ایدز با پنهان كاری حل نمی شود.

كمپین شهروند سالم با هدف اطلاع رسانی و تبلیغات سلامت محور از 15 تا 25 دی با همكاری شهرداری تهران اجرایی شده است و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر به خصوص پیشگیری از بیماریهایی كه بر اثر مصرف بیش از حد نمك، شكر و چربی ایجاد می‌شوند و آگاهی رسانی درباره بیماریهای اعتیاد، سرطان و ایدز را در اولویت قرار داده است.
بر اساس اعلام سازمان زیباسازی شهرداری تهران حدود 400 بیلبورد، عرشه پل و فضاهای تبلیغی شهر تهران به وسعت حدود 15هزار مترمربع به اجرای كمپین شهروند سالم اختصاص یافته است.
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: كسانی كه با تبلیغات سلامت در كمپین شهروند سالم مخالفت می‌كنند همان كسانی هستند كه می‌خواهند شهر را آلوده كنند، چرا تاكنون نیامده‌اند و در مقابل تبلیغات نامناسب اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی مخالفت نكرده‌اند. مگر نمی‌دانند، چه بهره‌برداری هایی از این تابلوهای شهری می‌شود.
وی اضافه كرد: هیچ وقت به این تبلیغات نامناسب اعتراض نشده است، تبلیغاتی كه باعث تجمل گرایی بیشتر می‌شود، به سلامت مردم آسیب می‌زند و باعث مصرف گرایی بیشتر در جامعه می‌شوند.
وزیر بهداشت گفت: هیچ وقت در مقابل تبلیغاتی كه مخل سلامت مردم است، اعتراض نكرده‌اند. اما حالا كه شهرداری تهران آمده است و یك كار انسانی را به منظور افزایش دانش بهداشتی مردم در برابر بیماریهای غیر واگیر تبلیغ می‌كند، نمی‌دانم چرا عده‌ای بهانه جویی می‌كنند. امیدوارم این افراد هم انصاف داشته باشند.
وی درباره اثربخشی پیامهای بهداشتی كمین شهروند سالم توضیح داد: در اینكه این پیامها موثر است، شكی نیست، ای كاش همیشه بخشی از تابلوهای شهر در خدمت فرهنگ سازی، فرهنگ عمومی و سلامت مردم باشد، نه اینكه صرفا سیاسی و اقتصادی باشد.
هاشمی اضافه كرد: حالا اینكه برخی می‌آیند و با اشاره به تبلیغاتی كه برای هوشیار كردن مردم در برابر ایدز یا برخی آسیبهای اجتماعی بهانه جویی می‌كنند،‌چه حاصلی دارد، وجود ایدز در كشور یك واقعیت است تا كی می‌خواهیم پرده پوشی كنیم.

**ایدز با پنهان‌كاری حل نمی‌شود
وزیر بهداشت گفت: مگر با پرده پوشی و پنهان كاری مشكل حل می‌شود، عفت عمومی در این است كه این پدیده ها را نداشته باشیم، مگر می شود در حالی كه ایدز را داریم، آن را نبینیم یا آسیبهای اجتماعی را نبینیم. برای همه سخت است كه این مسائل را به زبان بیاوریم ولی با پنهانكاری و نگفتن مشكلی حل نمی‌شود.
هاشمی افزود: روزگاری متهم می‌كردیم كه ایدز یك بلای خانمانسوز است كه فقط در اروپا و آمریكا وجود دارد، غافل از اینكه جهان امروز با جهان صد سال پیش فرق كرده است، دیگر نمی‌توانیم چشممان را روی واقعیتها ببندیم.
وی گفت:‌ واقعیت این است كه هر سال درصدی از رشد بیماری ایدز را در كشور داریم، این مسئله را باید چه كار كنیم، باید به مردم بگوییم یا نباید بگوییم، آیا نگفتن این مسائل موضوعی را حل می‌كند. آیا نگفتن این مسائل خیانت به مردم و سلامت مردم نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: چرا برخی می‌خواهیم جای مردم تصمیم بگیریم، آیا فكر می‌كنیم، مردم متوجه مسائل نیستند و خودشان نمی‌توانند راه درست را از نادرست تشخیص دهند.
هاشمی افزود: یك وقت ممكن است به شكل كار ایراد بگیریم و بگوییم فونت آن، رنگ آن یا عبارت آن اشكال دارد و اگر این طور باشد بهتر است اما اول از این كار انسانی حمایت كنیم و بعد بگوییم اگر برای دوره های بعد این طور باشد،بهتر است.
وزیر بهداشت گفت: تصور من این است كه مخالفتهایی كه با تبلیغات كمپین شهروند سالم می‌شود به اغراض شخصی و سیاسی و یك مقدار هم اقتصادی آلوده است و برای رضای خدا نیست.
وی اضافه كرد: یكی دو هفته‌ای كه شهرداری تهران تابلوهای شهری را به این امر انسانی و خداپسندانه اختصاص داده و مردم هم از آن استفاده كرده‌اند، می‌توانست در اختیار ثروت اندوزی و كسب درآمد عده‌ای خاص قرار بگیرد.
وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت هیچ هزینه‌ای برای اجرای كمپین شهروند سالم انجام نداده است كه بخواهد حمایت كند، فقط از شهرداری تهران و مجموعه‌ای از هنرمندان كه آنها هم بدون دریافت وجه به میدان آمده‌اند، تشكر می‌كنیم.
هاشمی افزود: آرزو می‌‌كنیم كه در بهار هم در حوزه سلامت به ویژه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر كه عامل اصلی آن نمك، شكر، چربی، فشار خون، سیگار، اعتیاد و بیماریهای مرتبط با آسیبهای اجتماعی از جمله ایدز شاهد ادامه تبلیغات شهری باشیم.
وی ادامه داد: اگر هم در این نوبت از نظر هنری یا زمان اكران مشكلی وجود دارد، حتما در نوبت دوم رفع می‌شود، باید حوصله كنیم و منافع مردم را ببینیم و ‌به جای اینكه سطحی نگری كنیم، عمیق نگاه كنیم. فكر كنیم و منصفانه قضاوت كنیم.
پس از اجرای تبلیغات سلامت محور در كمپین شهروند سالم، برخی با اشاره به تبلیغاتی كه برای آگاه سازی مردم در زمینه ایدز در این كمپین وجود دارد، به دنبال جمع شدن این كمپین بودند و به مخالفت آن پرداختند.
یكی از نمونه های تبلیغات سلامت محور در كمپین شهروند سالم، مبارزه با مصرف چربی و فست فودهاست كه همزمان با این تبلیغات به فاصله اندك از آن همچنان تبلیغات فست فودهای معروف تهران با ابعاد بزرگتر دیده می شود.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
۰ نفر