۷ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81897282
T T
۰ نفر
افزایش 60درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از كشور

تهران- ایرنا- افزایش 60 درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از كشور و حضور مداوم شركت‌های صادراتی نمونه كشورمان در آنها، ضمن معرفی برندهای درجه یك ایرانی به جهان، فرصتی برای صادرات غیرنفتی فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، مهرماه امسال، سی و سومین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی كلن در آلمان كه به نمایشگاه صنایع غذایی «آنوگا» شهرت دارد، با مشاركت جمهوری اسلامی ایران و حضور 22 تولیدكننده و صادركننده برجسته كشور در فضایی به مساحت 600 متر مربع برگزار شد.
كشورمان در این نمایشگاه با طراحی نشانه «ساخت ایران» و انتخاب شعار و راه اندازی غرفه‌ای برجسته، مشاركت كرد. این نمایشگاه كه هر دو سال یكبار در شهر كلن آلمان برگزار می شود؛ بیش از هفت هزار غرفه از 98 كشور مختلف در محیطی به مساحت 300 هزار مترمربع محصولات خود را برای 150 هزار بازدیدكننده، ارائه می كنند.
در این زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، میزگردی با حضور محمدرضا علوی مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی شركت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و محمد امین حاج كاظمیان صادركننده خشكبار برگزار كرد.
مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی شركت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه حضور در نمایشگاه های خارجی با هدف بسترسازی برای توسعه صادرات غیرنفتی در دستور كار قرار گرفته است.
وی از افزایش 60 درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از كشور خبر داد و حضور مداوم شركت‌های صادراتی نمونه ایرانی را فراهم كننده فضایی برای افزایش صادرات غیرنفتی دانست.
علوی، معرفی برندهای درجه یك ایرانی به جهان را فرصتی برای صادرات مواد غذایی ایران قلمداد كرد.
محمد امین حاج كاظمیان صادركننده خشكبار نیز نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا را بزرگترین حماسه صنعت غذا در جهان عنوان كرد و با اشاره به صادرات خشكبار ایران به پنج قاره، به موانع پیش روی این بخش را از جمله باقیمانده سموم در محصول پسته (سم آفلاتوكسین) و بالا بودن تعرفه های صادراتی اعلام كرد.
مشروح این میزگرد را در ادامه می خوانید:

** بسترسازی توسعه صادرات با حضور فعال در نمایشگاه های خارجی
مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی شركت نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، در مورد حضور ایران در نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا، گفت: نمایشگاه آنوگا گسترده‌ترین نمایشگاه در زمینه تخصصی مواد غذایی جهان به شمار می‌آید؛ ما حضور خود را در این نمایشگاه با هشت شركت و در 114 مترمربع مساحت آغاز كردیم و در آنوگا 2015، حضور خود را به 600 مترمربع و 22 صادركننده ممتاز و نمونه - كه بیشتر در زمینه‌های خشكبار زعفران، كشمش، خرما فعالیت دارند - ارتقا داده ایم.
محمدرضا علوی با بیان اینكه هفت هزار شركت خارجی از 100 كشور جهان در نمایشگاه آنوگا 2015 محصولات غذایی خود را در فضایی به وسعت 284 هزار متر مربع به نمایش گذاشتند، افزود: این نمایشگاه از 10 اكتبر(18مهر) در شهر كلن آلمان آغاز به كار كرد و در حقیقت گسترده‌ترین نمایشگاه در زمینه تخصصی مواد غذایی جهان به شمار می‌آید.
وی گفت: حضور در نمایشگاه های خارجی با هدف بسترسازی برای توسعه صادرات غیرنفتی در دستور كار قرار دارد.
علوی یادآور شد: برای حضور در سی و سومین نمایشگاه آنوگا، از شركت‌های مواد غذایی در زمینه های مختلف دعوت شد اما بیشتر، فعالان حوزه خشكبار آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام كردند؛ این در حالی است كه نمایشگاه «آنوگا 10» بخش مانند غذاهای منجمد، گوشت، غذای تازه، شیرینی، نوشیدنی و محصولات ارگانیك را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و هر كشور با توجه به تمركزی كه روی تولید نوعی خاص از مواد غذایی دارد، در آن شركت می‌كند.

** انتخاب شعار «طعم طبیعت» برای غرفه ایران
مدیر امور نمایشگاه‌ های خارجی شركت نمایشگاه ها گفت: حضور مداوم شركت‌های صادراتی نمونه ایران به‌ ویژه در زمینه خشكبار، فضا را برای افزایش صادرات غیرنفتی بیش از پیش فراهم و نشان (برند)های درجه یك ایرانی را به جهان معرفی می‌كند؛ همچنین فرصتی برای صادرات مواد غذایی جمهوری اسلامی ایران به سایر نقاط جهان به‌وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: اهمیت حضور و شركت پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد، نشان می دهد كه ما توانسته ایم با برنامه‌ریزی‌های دقیق در یك سال گذشته از جمله غرفه‌سازی ویژه و انتخاب شعار «طعم طبیعت» حضوری متفاوت داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینكه وظیفه داریم، شرایطی را برای صادركنندگان فراهم كنیم تا آنها در آرامش به مذاكرات تجاری بپردازند، گفت: امسال با بازخوردهایی كه از صادركنندگان و مشاركت كنندگان در این نماشگاه داشتیم، شعار «طعم طبیعت» را برای غرفه ایران در نظر گرفتیم.
مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی شركت نمایشگاه ها گفت: با توجه به این كه نمایشگاه آنوگا گسترده‌ترین نمایشگاه در حوزه صنایع غذایی به ‌شمار می‌آید، طبیعی است كه حضور در این نمایشگاه بر ارتقای تعامل های بین دست‌اندركاران بخش‌های مختلف این صنعت بسیار موثر است.

** شركت در نمایشگاه مواد غذایی پاریس و سایر نمایشگاه های بین المللی
علوی با بیان اینكه نمایشگاه مواد غذایی دیگری با عنوان «سیال» در پاریس پایخت فرانسه برگزار خواهد شد، گفت: صادركنندگان ایرانی نیز با حضور در این نمایشگاه، محصولات خود را عرضه خواهند كرد.
مدیر امور نمایشگاه‌ های خارجی شركت نمایشگاه، در مورد حضور ایران در دیگر نمایشگاه‌های خارج از كشور نیز گفت: پارسال ایران هشت نمایشگاه را در كشورهای دیگر از جمله تركیه، فرانسه، عراق، عمان، قطر و سودان ساماندهی و برگزار كرد كه شامل سه نمایشگاه اختصاصی، سه نمایشگاه بین المللی تخصصی و دو عنوان نمایشگاه بین المللی بازرگانی بود.
علوی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های خارجی در سال گذشته نسبت به سال 1392 حدود 60 درصد افزایش پیدا كرده است؛ از نظر میزان مشاركت‌ها و تعداد بازدیدكنندگان نیز پارسال با رشد چهار برابری مواجه بودیم و تعداد شركت كنندگان از 115 شركت‌كننده در سال 1392 به 454 شركت در سال گذشته رسید.

** آنوگا، حماسه ای در صنعت غذا
محمدامین حاج كاظمیان صادركننده خشكبار نیز در این میزگرد به جایگاه نمایشگاه آنوگا در صنایع غذایی پرداخت و گفت: نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا را می توان بزرگترین حماسه صنعت غذا در جهان قلمداد كرد كه برای برگزاری چنین نمایشگاهی همه شهرهای اطراف كلن امكانات خود را در اختیار نمایشگاه قرار می دهند.
این صادركننده خشكبار با بیان اینكه در نمایشگاه امسال آنوگا870 نفر از غرفه های ایران بازدید كردند، گفت: ایران به پنج قاره جهان صادرات خشكبار دارد و كشورهای اروپایی بزرگترین واردكنندگان خشكبار ایران هستند.

** از دست دادن جایگاه نخست، در صادرات پسته و كشمش
حاج كاظمینان با یادآوری اینكه ایران در سال 1354 در تولید پسته، كشمش و خرما رتبه نخست را در اختیار داشته و اكنون تنها در زمینه تولید خرما رتبه خود را حفظ كرده ایم، گفت: هم اكنون در تولید پسته با تولید سالانه 210هزار تن، بعد از آمریكا در مقام دوم قرار گرفته ایم و در تولید كشمش نیز با 185هزار تن تولید، بعد از آمریكا، چین، تركیه و هندوستان، رتبه پنجم را به خود تخصیص داده ایم.
وی ادامه داد: از مجموع تولید سالانه یك میلیون تن خرمای جنگلی در ایران، سالانه 120 هزار تن صادرات، 250 هزار تن مصرف داخلی و بقیه بعنوان خوراك دام مورد استفاده قرار می گیرد؛ این در حالی است كه تونس با تولید كمتر، توانسته است ارز آوری قابل توجهی را از این طریق ایجاد كند.

** تلاش برای حذف آفلاتوكسین از سبد پسته كاران
حاج كاظمیان در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از سم آفلاتوكسین در باغ های پسته اشاره كرد و گفت: در سال 2016 میلادی، كشورهای اروپایی درهای خود را به روی پسته های آلوده به سم آفلاتوكسین می بندند؛ این در حالی است كه اكنون معضل ما، استفاده از سم آفلاتوكسین در تولید پسته است.
این صادركننده خشكبار ایرانی گفت: در این زمینه بخش خصوصی با در پیش گرفتن برنامه های ترویجی، تلاش می كند سم آفلاتوكسین را از سبد پسته كاران حذف كند.

** اعمال هزینه های تحریم ها بر فعالان اقتصادی
وی در ادامه به تحریم های اقتصادی و آثار آن بر فعالیت های بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: تحریم ها هزینه هایی مضاعف را به صادركنندگان تحمیل می كرد؛ بعنوان نمونه تحریم حمل و نقل دریای سبب می شد صادركنندگان برای هر كانتینر سه هزار دلار هزینه حمل و نقل اضافی پرداخت كنند.

** بهبود كیفیت بسته بندی
این صادركننده خشكبار ایرانی در بخش دیگری از میزگرد ایرنا، به مساله بسته بندی بعنوان یكی از شاخص های قابل توجه صادرات غیرنفتی اشاره كرد و از بهبود وضعیت بسته بندی ایران در سال های گذشته خبر داد.
حاج كاظمیان، تعرفه های صادراتی را از دیگر مسایلی عنوان كرد كه بر صادرات غیرنفتی ما تاثیرگذار است.
وی افزود: هم اكنون زعفران ایران از كشور اسپانیا به نام آن كشور صادر می شود؛ این در حالی است كه تعرفه صادرات زعفران برای كشور هند از اسپانیا پنج درصد و تعرفه همان زعفران از ایران 20 درصد است؛ بنابراین بیراه نیست كه هندی ها ترجیح بدهند زعفران را از اسپانیا وارد كنند.
اقتصام(5)**9123 **1070**9189 ** 2023
۰ نفر