۱ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81889654
T T
۰ نفر
توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای سوآپ فراورده های نفتی

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران و جمهوری آذربایجان توافق كردند تا در زمینه سوآپ فراورده های نفتی با یكدیگر همكاری كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا محمود واعظی امروز(سه شنبه) در حاشیه امضای اسناد گسترش همكاری های اقتصادی تجاری با جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران افزود: توافق انجام شده بین دو كشور این امكان را فراهم می كند تا برای سوآپ فراورده های نفتی بصورت مشترك گام های موثری برداشته شود.
وی گفت: زمینه همكاری های گسترده ای در بخش نفت و گاز بین دو كشور ایجاد شده و مقرر است ایران و آذربایجان سرمایه گذاری هایی درباره نفت دریای خزر داشته باشند.
واعظی افزود: مقرر شد ایران بتواند از مخازن گاز آذربایجان استفاده كرده و این كشور نیز فعالیت های مشتركی با ایران داشته باشد.
به گزارش ایرنا، از طریق سوآپ، همسایگان شمالی ایران مانند جمهوری آذربایجان بخشی از فرآورده های نفتی تولیدی خود را در مرزهای شمالی كشورمان تحویل می دهند و در نواحی شمالی كشور استفاده می شود؛ سپس در بنادر جنوبی كشور مابه ازای آن برای صادرات ارائه می شود.
پس از اینكه سوآپ نفت خام با دستور وزیر نفت دولت دهم در سال 1389 متوقف شد، خسارات فراوانی به كشور تحمیل شد و خطوط لوله و تاسیسات احداث شده در پایانه نفتی شمال به حال خود رها شد.

** تبادل سند برای مبادله برق
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توافق های انجام شده در برخی بخش ها با جمهوری آذربایجان را یادآورشد و تاكید كرد: این توافق ها بستر مناسبی برای گسترش روابط دو كشور در همه بخش هاست.
وی، امضای سند تبادل برقی بین دو كشور را مهم ارزیابی كرد و گفت: فعالیت های دو ساله دولت های دو كشور در این زمینه به نتیجه رسید و بزودی شبكه سراسری برق ایران و آذربایجان به یكدیگر وصل خواهند شد.
واعظی از برطرف شدن موانع تعرفه ای تبادل برق بین دو كشور نیز خبر داد و افزود: اتصال برق ایران و جمهوری آذربایجان، زمینه اتصال آن به شبكه برق كشورهای روسیه و گرجستان را به دنبال خواهد داشت.
وزیر ارتباطات گفت: مسائل بخش آب نیز در دهمین كمیسیون مشترك اقتصادی مورد توجه طرفین قرار گرفت و دو سند با محوریت آب آماده شده است كه انتظار می رود با سفر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به ایران، این اسناد نهایی شده و وارد مرحله اجرایی شود.
وی، مفاد این دو سند را بررسی چگونگی استفاده از رودخانه های مرزی و احداث سد بیان كرد و گفت: امضا این سندها افق جدیدی در بخش آب پیش روی دو كشور خواهد گشود.
واعظی گفت: مقرر شد در سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، چند سند دیگر در بخش های مختلف بررسی شود تا در زمان حضورعلی اف، به امضای نهایی برسد.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان امروز(سه شنبه) سند نهایی دهمین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور را امضا كردند.
كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و آذربایجان فردا(چهارشنبه) نیز در تبریز ادامه می یابد و وزیران دو كشور چگونگی همكاری های مشترك استان های همجوار را بررسی می كنند.
هیات آذربایجانی با حضور در اتاق بازرگانی تبریز، ضمن دیدار با اعضای این اتاق راه های همكاری های دوجانبه و چند جانبه را ارزیابی و بررسی می كنند
حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در بخش غیر نفتی به 500 میلیون دلار می رسد اما در مجموع حجم مبادلات تجاری دو كشور در بخش نفتی و غیر نفتی بیش از یك میلیارد دلار است.
اقتصام ** 2078 ** 9314 ** 2023
۰ نفر