۷ آذر ۱۳۹۴، ۵:۵۵
کد خبر: 81856380
T T
۰ نفر
پنجاه ونهمین نمایشگاه بین المللی كتاب بیروت گشایش یافت

بیروت – ایرنا – پنجاه ونهمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب بیروت ا وجود تهدیدهای امنیتی و مواجه بودن كشورهای عربی با چالش های سخت، امسال هم با حضور گسترده ناشران آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه كه باشگاه فرهنگی عربی با همكاری اتحادیه ناشران لبنان آن را برگزار كرده است و به مدت ده روز در منطقه البیال بیروت ادامه خواهد داشت، عصر جمعه با حضور تمام سلام نخست وزیر لبنان گشایش یافت.
نمایشگاه بین المللی كتاب بیروت از سال 1956 تاكنون حتی در دوران جنگ داخلی در این كشور فعالیتش متوقف نشده است.
حدود 170 انتشاراتی از كشورهای عربی فلسطین، سوریه ،لیبی ، كویت ، سعودی، عمان، عراق ، لبنان ،الجزائر، مصر، عراق، اردن و تونس در این نمایشگاه حضور یافته اند و مشاركت سوریه ومصر چشمگیر است.
علاوه بر كشورهای عربی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، یك انتشاراتی رسمی چین، سه انتشاراتی تركیه ، یك انتشاراتی قبرس در این نمایشگاه حضور دارند.
چهار دانشگاه لبنانی ، البلمند، الكسلیك ، اللویزه و اللبنانیه هم حضوری فعال در نمایشگاه كتاب بیروت دارند.
همچون سال های گذشته در ایام برگزاری نمایشگاه كه مردم از نقاط مختلف لبنان برای بازدید و خرید كتاب های مورد نیاز خود به نمایشگاه مراجعه می كنند، چندین سخنرانی و میزگردهای فرهنگی ، اندیشه ای، تربیتی ، تاریخی و سیاسی تشكیل می شود.
ضمن تشكیل نشست هایی برای بررسی بحران مطالعه در لبنان، فلسفه دین، اوضاع اقتصادی لبنان و مشكلات ناشی از جنگ جهانی اول ، شب های شعر نیز برگزار و از برخی ادیبان و نویسندگان تجلیل و تكریم خواهد شد.
تعدادی از روایان ، نویسندگان، روزنامه نگاران و سیاستمداران تالیفات جدید خود را در نمایشگاه بیروت عرضه كرده اند.
در نمایشگاه بین المللی كتاب بیروت، امسال برای نخستین بار بخش فضای دیجیتال بیروت (beirut digital space) به ابتكار شركت (graphic shop) و با همكاری و مشاركت اتاق تجارت، صنعت و كشاوری لبنان برگزار می شود.
نرمین الخنسا رییس كمیته فرهنگی باشگاه فرهنگی عربی گفت كه نمایشگاه كتاب بیروت در مقابل جهل مقاومت كرده و برای خلق فضاهایی به منظور نوشتن، اختراع و اندیشه كردن ادامه می یابد.
سمیح البابا رییس باشگاه فرهنگی عربی هم از نمایشگاه بین المللی كتاب بیروت به عنوان «عید نویسندگان و چهره درخشان فرهنگ» یاد كرد و گفت كه دلیل اصرار ما به برگزاری نمایشگاه درهر شرایطی ، ادامه نشرو گسترش فرهنگ است.
وی با بیان این كه « قبول نداریم كه فرهنگ در انحصار صاحبان قدرت، پول و جاه و مقام است»، افزود: هدف اصلی ما دعوتس از صاحبان اصلی فرهنگ یعنی مردم بدون توجه به رنگ، تابعیت و وابستگی دینی و سیاسی برای مشاركت در این جشنواره فرهنگی است.
سمیح البابا خاطرنشان كرد: اگر از آزادی فرهنگی صحبت می كنیم منظور گسترش فرهنگ سازندگی ، ساختن ، توسعه و گشایش ، فراهم كردن زمینه گفت وگوی ملی ، حمایت از آزادی بیان ، رسانه ، نقد و اعتراف به حق اختلاف سلیقه است.
سمیره عاصی رییس اتحادیه ناشران لبنان هم با بیان این كه « اهتمام به كتاب بر ضرورت اهتمام دولت به نظام تربیتی تاكید دارد»، خطاب به نخست وزیر لبنان گفت كه صنعت نشر در این كشور با مشكلات و سختی های زیادی مواجه است.
تمام سلام نخست وزیر لبنان هم از برگزاری نمایشگاه عربی - بین المللی كتاب بیروت درشرایط سخت داخلی و خارجی ابراز خرسندی كرد و گفت كه این نمایشگاه بدون توجه به چالش های سیاسی و اقتصادی و تهدیدهای امنیتی برگزار می شود.
وی به انتشار كتاب های دینی اشاره كرد و خواستار توجه ، اهتمام و دقت ویژه به این كتاب ها هنگام نوشتن، چاپ ، انتشار و توزیع شد تا اندیشه های مسموم در جامعه پخش نشود.
نخست وزیر لبنان افزود:بی توجهی و تساهل در معیارهای نشر اندیشه دینی از طریق كتاب و رسانه ها ، ممكن است درها را برای ترویج مفاهیم اشتباه از دین و اندیشه های تاریك فراهم و بر افكار و عقل جوانان تاثیر منفی گذاشته و آنها را از طریق صحیح منحرف و به دامن گروه های تروریستی تندرو بیاندازد.
تمام سلام با بیان این كه هر روز نتایج اندیشه تندروی و تاثیر خطرناك آن بر جوانان را كه تصور می كنند منفجر كردن خود یك واجب دینی است ، لمس و مشاهده می كنیم و آخرین آن در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت بود و تروریست ها دهها انسان بی گناه را به شهادت رساندند.
وی به حوادث تروریستی در پاریس هم اشاره كرد و این جنایات تروریستی را ناشی از اندیشه های تاریك برای مشوش كردن چهره دین اسلام دانست.
نخست وزیر لبنان خاطرنشان كرد: در لبنان با جنایات تروریستی مواجه هستیم كه هدف آنها ایجاد فتنه و متزلزل كردن ثبات كشور ما است و اما برای مقابله با آنها باید همچنان ضمن هوشیاری نیروهای ارتش و امنیتی و ادامه اقدامات قابل تقدیر آنها، بر تمایل شدید خود به زندگی مسالمت آمیز با وجود همه تلاش های فتنه انگیز اصرار كنیم.
تمام سلام، همبستگی و اجماع ملی بعداز انفجارهای تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت را نشانه حكمت و مسئولیت پذیری رهبران سیاسی لبنان دانست و گفت كه امروز هم شاهد شرایط سازنده برای ایجاد راه حل هایی به منظور خروج از بحران سیاسی كنونی هستیم.
وی افزود: گفت وگوهای ملی زیر نظر نبیه بری رئیس مجلس و گفت وگوهای دوجانبه بین گروه های سیاسی راه مسالمت آمیزی است كه به ایجاد تفاهم ها و خروج لبنان از بن بست سیاسی منجر می شود.
نخست وزیر لبنان خاطرنشان كرد: ما از هرگونه نزدیك شدن وگشایش در روابط بین گروه های سیاسی استقبال و تاكید می كنیم كه انتخاب رئیس جمهوری باید در راس دستور كار همه نشست ها و گفت وگوها باشد.
با حضور تمام سلام جوایز نویسندگان و ناشران برتر اهدا شد.
خاورم ** 1324