استاندار آذربايجان شرقي: احياي خانه پدري رهبر معظم انقلاب محور توسعه شهر خامنه است

تبريز - ايرنا - استاندار اذربايجان شرقي در بازديد از شهر خامنه زادگاه رهبر معظم انقلاب اسلامي، دستور احياي خانه پدري رهبري را داد و گفت: احياي خانه پدري مقام معظم رهبري محور توسعه شهر خامنه خواهد بود.

اسماعيل جبارزاده روز چهارشنبه پس از شركت در شوراي اداري استان در شهرستان شبستر ، در شهرداري خامنه، اظهار كرد: با احياي اين خانه، گردشگري شهر خامنه تقويت مي شود و نام خامنه كه شهرت جهاني دارد موجب رونق گردشگري و سفر گردشگران داخلي و خارجي خواهد شد.
وي با بيان اينكه اين مجموعه قابليت زيادي براي ايجاد مكان گردشگري فاخر و وزين را دارد، افزود: اين خانه بايد متناسب با شكلي كه وجود داشته احيا شود و در اين راستا از راهنمايي هاي رهبر معظم انقلاب استفاده شود.
جبارزاده گفت: شهر خامنه به يمن وجود و به بركت رهبري از احترام ويژه اي برخوردار است و مسئولان نيز بايد با توجه ويژه به اين شهر ارادت خود را در عمل نشان دهند.
استاندار آذربايجان شرقي تاكيد كرد: شهر خامنه را بايد تبديل به شهر بدون مشكل كنيم تا بدين ترتيب به نوعي عشق و ارادت خود را به ولايت نشان دهيم.
شهردار خامنه نيز در اين ديدار گفت: اين شهر منتسب به رهبري است و همچنين محل زندگي و زادگاه شيخ محمد خياباني مي باشد.
بابك شريفي افزود: مدرسه 'نثار' شهر خامنه پس از مدرسه رشديه تبريز، دومين مدرسه به سبك نوين ايران است كه ظرفيت هاي عميق فرهنگ اين منطقه را نشان مي دهد.
وي همچنين از تملك خانه شيخ محمد خياباني از طريق شهرداري خامنه خبر داد و افزود: مدارك لازم به ميراث فرهنگي ارسال شده تا مقدمات ايجاد منطقه هدف گردشگري انجام شود.
خامنه يكي از شهرهاي بخش مركزي شهرستان شبستر در استان آذربايجان شرقي در 5 كيلومتري شمال‌غرب شبستر و 72 كيلومتري شمال‌غرب تبريز واقع ‌است.
خامنه در گذشته محل توليد پارچه و پشم بوده ‌است. اين شهر در دوره‌هاي صفويان و قاجاريان از شهرهاي مهم منطقهٔ ارونق بوده و در ميان شهرهاي آذربايجان شهرت خاص و جايگاه ويژه‌اي داشته ‌است.
مدرسهٔ معرفت (نثار) نخستين مدرسهٔ منطقهٔ شبستر بوده كه پيش از پيروزي انقلاب مشروطه و در سال 1278 هجري شمسي در خامنه بنا شده‌ است.
3093/6183/518