مدارس و برخی ادارات دولتی كربلا برای اسكان زائران ایرانی تخلیه شد

كربلا- ایرنا – رییس كمیته خدمات شهرداری كربلا و نایب رییس كمیته امنیتی این استان، با اشاره به ورود میلیونی زائران ایرانی به كربلا برای مراسم اربعین، گفت، تمامی ظرفیت های اقامتی خود را آماده كرده ایم ، بطوری كه مدارس و برخی ادارات دولتی به همین منظور تخلیه و چادرهای ویژه برپا شده است.

حسین الیساری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن تقدیر از همكاری جمهوری اسلامی ایران در روند آماده سازی ها برای آیین امسال اربعین حسینی، از روند فعالیت های شبانه روزی برای آماده كردن شهر جهت استقبال از زائران خبر داد و گفت، تلاش می كنیم تا بهترین خدمات را به زائران حسینی از جمله زائران ایرانی تقدیم كنیم.
وی، در عین حال امكانات موجود را متناسب با میلیون ها زائری كه این ایام وارد كربلا می شوند، ندانست و با توجه به كمبودها و ظرفیت پایین شهری كربلا، گفت پیشنهاد ما به برادران ایرانی این است، زایران ایرانی را كه در یك زمان واحد یعنی روز اربعین حسینی به كربلا وارد می شوند، به صورت دسته دسته و گروه گروه از دهم تا بیستم صفر برای زیارت اعزام كنند تا در داخل كربلا با تراكم و ازدحام جمعیت روبه رو نشویم.
' الیساری' افزود كه كل جمعیت استان كربلا شامل مركز استان و شهرستان و بخش های این استان یك میلیون نفر است و اگر بیش از دو برابر جمعیت كربلا بخواهند در روز اربعین حسینی دراین شهر حضور داشته باشند، ما با مشكل جدی در بحث خدمات رسانی مواجه خواهیم شد.
وی اضافه كرد كه كربلا شهر كوچكی است و خیابانها و كوچه های آن تنگ، به نحوی كه ظرفیت پذیرش این خیل عظیم زایران را ندارد و بر همین اساس زوار عراقی با درك این موضوع تلاش می كنند ظرف 10 روز از دهم تا بیستم صفر، آیین زیارت اربعین را به جای آورند و به محض ورود به كربلا، بدون توقف این شهر را ترك می كنند تا ازدحام و تراكم جمعیت در بخش قدیمی شهر ایجاد نشود.
وی تعداد پیش بینی شده زایران از ایران را بیش از 3 میلیون نفر و از دیگر كشورهای خارجی و عربی را بین 800 تا یك میلیون نفر و جمعیت پیش بینی شده كل زایران امسال را بالغ بر 22 میلیون نفر از داخل و خارج عراق برآورد كرد.
حسین الیساری از مشاركت هفت استان عراق در طرح جامع زیارت اربعین در بخش های خدمات، امنیت و حمل و نقل خبر داد و گفت كه علاوه بر مشاركت این استانها و چند وزارتخانه دولت ، تعدادی از نهادهای مدنی به علاوه بالغ بر شش هزار داوطلب زن به منظور تفتیش بانوان و قریب دو هزار نیروی تشكیلات داوطلب مردمی به عنوان نیروهای ذخیره در طرح امسال پیش بینی شده اند.
رییس كمیته خدمات شهرداری كربلا تعداد نیروی مسوول نظافت در ایام اربعین را یك هزار و 500 كارگر برشمرد و افزود كه علاوه بر این تعداد یكهزار و 800 نفر دیگر به عنوان نیروی داوطلب در حال آماده باش پیش بینی شده اند.
وی در خصوص مشاركت خارجی در مراسم امسال گفت كه ایران و نهادهای ایرانی امسال مشاركت خوبی در آیین اربعین حسینی دارند از جمله شهرداری تهران با بیش از 400 نیروی داوطلب، در نظافت داخل شهر مشاركت دارد و انتظار می رود با نزدیك شدن به ایام اربعین حسینی، این تعداد به دوهزار نفر برسد.
وی با بیان اینكه شهرداری تهران نیروهای خود را با تمام تجهیزات و حتی رنگكاری پیاده روها و اصلاح برخی از شبكه های چراغانی پارك ها و معابر عمومی به مراسم امسال اعزام كرده است، گفت كه علاوه بر این، ایران با 20 هیات مذهبی، در محورهای ورود به كربلا مسوولیت پذیرایی از زایران را برعهده خواهد داشت و همچنین تعدادی از خودروهای ایرانی در تامین نیازهای هیات های مذهبی و حمل و نقل زایران مشاركت می كنند.
الیساری ادامه داد كه كویت نیز امسال با یك هیات مذهبی بزرگ به مدت 15 روز مسوولیت پذیرایی و اسكان زایران را برعهده گرفته و از بحرین و دیگر كشورهای اسلامی نیز داوطلبان و هیات های مذهبی برای استقبال از زایران حسینی مشاركت دارند.
وی با تاكید بر اینكه كربلا و امام حسین (ع) خاص عراق و عراقی ها نیست و متعلق به همه مسلمانان است گفت كه ما از مشاركت همه ملت ها و كشورهای اسلامی در هرچه باشكوه تر برگزار كردن و ارائه بهترین خدمات به زایران حسینی استقبال می كنیم.
وی، اضافه كرد، ما معتقدیم كه این خیل عظیم بشری كه به سمت كربلا سرازیر می شود فقط از الطاف الهی و بركات و عنایات امام حسین (ع) است زیرا هرسال ما از عدم ارائه خدمات مناسب یا وقوع حوادث غیرمترقبه ابراز نگرانی می كنیم اما هرسال مراسم اربعین بدون مشكل برگزار می شود و هرسال هم جمعیت بیش از سال قبل از آن بوده است.
رییس كمیته خدمات میزان بودجه اختصاص یافته دولت عراق برای زیارت اربعین را ناچیز خواند و گفت كه دولت در زیارت عاشورای امسال 6 میلیارد دینار (حدود 5 میلیون دلار) اختصاص داد و برای زیارت اربعین درخواست 10 میلیارد دینار (بالغ بر 8 میلیون دلار) كرده ایم كه هنوز جوابی دریافت نكرده ایم.
وی طرح جامع امسال را در خصوص حمل و نقل زایران نسبت به سنوات گذشته بهتر توصیف كرد و گفت كه ایستگاه سوار شدن به خودروها را كه قبلا در فاصله 20 كیلومتری از شهر بود، امسال نزدیك تر كرده ایم و حتی از خودروهای شخصی در ازای پرداخت پول كمك گرفته ایم تا انتقال زایران به سرعت انجام پذیرد.
خاورم *3*1770*1566