۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵
کد خبر: 81827279
T T
۰ نفر
مشتری جدید گاز ایران از راه رسید/ گرجستان به دنبال واردات گاز از ایران

تهران- ایرنا- وزیر انرژی گرجستان گفت: احتمال می رود گرجستان در آینده خریدار گاز طبیعی ایران باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری پان آرمنین، كاخا كالادزه اظهار داشت: روابط تهران و تفلیس هم اكنون در سطح مطلوبی قرار دارد؛ گرجستان كه جایگزین دیگری ندارد، قادر خواهد بود از طریق آذربایجان یا ارمنستان از ایران گاز بخرد. این یك پروژه بلندمدت است كه باید به دقت روی آن كار شود.
وزیر انرژی گرجستان تصریح كرد: تفلیس پیش تر برای تاسیسات تجاری از شركت دولتی گازپروم روسیه گاز خریده است و احتمال می رود همكاری بیشتری با این شركت داشته باشد.
كالادزه چندی پیش با یرواند زاخاریان، وزیر انرژی ارمنستان ملاقات و گفتگو كرده بود تا درباره ترانزیت برق و امكان همكاری با ایران در زمینه خرید گاز بحث و تبادل نظر كند.
زاخاریان پس از این دیدار به خبرنگاران گفته بود: ایجاد خطوط انتقال برق گرجستان- ارمنستان و ارمنستان- ایران بحث و بررسی شد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ایران با دو كشور دیگر منطقه قفقاز یعنی آذربایجان و ارمنستان، در بخش گاز، قرارداد همكاری دارد.
بر این اساس، ایران گاز آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان سوآپ می كند. همچنین ایران به ازای صادرات گاز به ارمنستان از این كشور برق وارد می كند.
گرجستان علاوه بر واردات گاز از ایران قصد دارد، گاز ایران را نیز به اروپا انتقال دهد. مقامات صنعت نفت كشورمان نیز اعلام كرده اند كه گرجستان در كنار تركیه به عنوان یكی از مسیرهای احتمالی صادرات گاز ایران به اروپا خواهد بود.
اقتصام(2)**2022**1569