۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹
کد خبر: 81811309
T T
۰ نفر

طراحي نانوحامل كروي شكل براي از بين بردن سرطان

۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹
کد خبر: 81811309
طراحي نانوحامل كروي شكل براي از بين بردن سرطان

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه كاليفرنيا موفق به طراحي وساخت نانوحامل كروي شكل حاوي داروي ضد سرطان شدند كه مي‌توان از آن براي از بين بردن تومور استفاده كرد.

به گزارش گروه علمي ايرنا ازستاد ويژه توسعه فناوري نانو، كاساندرا كالمن ازمحققان اين طرح گفت: اين نانوذرات كروي داراي پوششي ازجنس پپتيد است كه نانودارو را نزديك تومور سرطاني نگه مي‌دارد.
وي بيان كرد: اين نانوذرات دارويي قادر است درحضور نوعي پروتئين، رهاسازي دارو را انجام دهد، از اين نانوذرات مي‌توان براي درمان سرطان استفاده كرد، چيزي كه محققان اين پروژه ارائه كردند نوعي سيستم رهاسازي دارويي است كه در آن آنزيم‌ها مي‌توانند براي از بين بردن تومور به كارگرفته شوند.
كالمن بيان كرد: دراين سيستم از نوعي آنزيم موسوم به ماتريكس متالوپروتئين استفاده شده است، اين آنزيم مي‌تواند غشاء سلولي را از بين برده وموجب گسترش سرطان به بافت‌هاي ديگرشود، در واقع فعاليت اين آنزيم نتايج مرگباري به دنبال دارد،اين گروه تحقيقاتي نانوذرات كروي طراحي كرده و روي سطح آن را با نوعي پپتيد ضدسرطان پوشش دادند، اين آنزيم قادر است پوسته نانوذره را باز كرده و دارو را رهاسازي كند، وجود پپتيدها در سطح نانوذره موجب نزديك نگه داشتن نانودارو به تومور مي‌شود.
وي افزود: براي اين كه اين سيستم دارويي بتواند به صورت يك بسته كروي شكل درآيد، محققان از تركيبات شيميايي مختلف استفاده كرده‌اند، اين نانودارو به گونه‌اي طراحي شده است كه در هنگام گردش داخل سيستم خوني بدن كاملا بي‌خطر است و زماني كه به تومور مي‌رسد رهاسازي انجام شده و داروي سمي به بيرون از كره تزريق مي‌‌شود.
كالمن يادآور شد: با استفاده ازاين سيستم محافظت دارويي، محققان مي‌توانند شانزده برابر بيشتر از دوز رايج، دارو به اين سيستم وارد كنند؛ با اين كار اثربخشي دارو افزايش مي‌يابد.
محققان اين پروژه پيش از اين از راهبردي مشابه اقدام به ساخت نانودارويي كرده‌ بودند كه مي‌توانست وارد تومور شده و آن‌ها را درخشان كند، با اين كار امكان شناسايي تومورفراهم شده و مي‌توان براي جراحي و برداشتن دقيق تومور از بدن از اين نشان‌گذاري استفاده مرد.
نتايج اين پروژه در نشريه Advanced Materials منتشر شده است.
علمي (1) ** 9340**1440
۰ نفر