۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۷
کد خبر: 81808824
T T
۰ نفر
زنگنه: ایران، گاز و نفت خام روسیه را سوآپ می كند

تهران - ایرنا - وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای همكاری در بخش سوآپ با روسیه، گفت: ایران می تواند از روسیه در شمال ایران گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی دریافت كند و در جنوب به مشتریان روسیه گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی تحویل دهد.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه عصر چهارشنبه پس از دیدار با الكساندر نواك در جمع خبرنگاران درباره اینكه آیا در این دیدار درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی صحبتی شده است، گفت: روسها از قیمتهای فعلی نفت راضی هستند و می گویند با اینكه این قیمت به ما فشار وارد می كند، ولی رضایتبخش است.
وی با بیان اینكه آنها معتقدند نباید در بازار نفت دخالت خارج از طبیعت بازار انجام شود، با اشاره به اینكه این دیدگاه سنتی روسیه است، تصریح كرد: نواك می گوید چون روسیه افزایش تولیدی كه منجر به مازاد عرضه در بازار شود، نداشته است و دیگران افزایش تولید داشته اند؛ بنابراین باید برای اقتدار بازار نفت این گروه تلاش كنند.
زنگنه تاكید كرد: در مجموع روسها معتقد بودند باید بازار را به حالت طبیعی خود واگذار كرد.
وزیر نفت درباره اینكه چشم انداز بازار نفت را چگونه می بینید، به مازاد روزانه یك میلیون و ٥٠٠ هزار بشكه ای نفت در بازار اشاره كرد و گفت: رشد اقتصاد جهانی از آنچه پیش بینی شده كمتر بوده است، ضمن اینكه چین دچار مشكلات غیرقابل پیش بینی در اقتصاد خود شده است؛ در واقع هم اكنون هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا مشكل وجود دارد و این برآیند قیمتهای فعلی نفت را رقم زده است.
وی درباره اینكه برآورد شما از قیمت جهانی نفت چه رقمی است، گفت: برآورد بسیاری این است كه فشار بر قیمت ها كماكان در سال ٢٠١٦ میلادی باقی خواهد ماند و احتمال می رود از نیمه دوم سال ٢٠١٦ و بعد در سال ٢٠١٧ تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد؛ البته اگر تصمیماتی برای مدیریت بازار از جانب اوپك بصورت مستقل و یا با همكاری غیر اوپك اتخاذ شود.
زنگنه افزود: در اجلاس آتی اوپك در این زمینه بحث خواهیم كرد.
وزیر نفت درباره محور مذاكره با وزیر انرژی روسیه با بیان اینكه آنها برای فعالیت در بخش نفت و گاز ایران، ابراز علاقه كردند، افزود: محور این مذاكرات در چند زمینه بوده است؛ بخشی از آن مربوط به قراردادهای جدید برای توسعه میدانهای نفتی و گازی (چه میدانهای جدید و چه میدانهای در حال بهره برداری) بود كه براین اساس قرار است شركتهای روسی در كنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی كه در تهران برگزار می شود، حضور پیدا كنند.
وی افزود: البته در این بخش شركتهای روسی پیش از این نیز مذاكراتی با مدیران بخش نفت داشته اند و اطلاعات بیشتر را برای همكاری دریافت كردند.
زنگنه بخش دیگر مذاكرات امروز را در حوزه ارائه خدمات یا كالا در حوزه صنعت نفت عنوان كرد و گفت: به شركتهای روسی توصیه شده است در این زمینه با شركتهای صاحب صلاحیت ایرانی شریك شوند و با ثبت شركت در ایران اقدام به انجام كار مشترك كنند.
وی با بیان اینكه ایران از شركتهای روسی برای حضور در بخش پایین دستی نفت مانند پالایش و پتروشیمی دعوت كرده، محور آخر مذاكرات را سوآپ عنوان كرد و افزود: هر دو كشور در این زمینه امكانات خوبی دارند؛ ایران می تواند از روسیه در شمال ایران گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی دریافت كند و در جنوب به مشتریان روسیه گاز، نفت خام و فرآورده های نفتی تحویل دهد.
وزیر نفت با اشاره به اینكه همچنین مذاكراتی درباره روابط چند جانبه، همكاری اوپك و غیراوپك و برگزاری اجلاس آتی مجمع كشورهای صادركننده گاز در تهران انجام شده است، تصریح كرد: افق توسعه همكاریهای میان دو كشور در حوزه نفت و گاز بسیار روشن است و امیدواریم بتوانیم به قراردادهای خوبی در این حوزه ها برسیم.
اقتصام(1)2022**1558
۰ نفر