۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۹:۱۶
کد خبر: 81795312
T T
۰ نفر
هشتمين كنگره انجمن ژئوپليتيك ايران در سنندج آغاز به كار كرد

سنندج- ايرنا- هشتمين كنگره انجمن ژئوپليتيك ايران با موضوع 'همدلي اقوام ايراني؛ انسجام و اقتدار ملي' روز دوشنبه با حضور دكتر سيد يحيي رحيم صفوي در تالار مولوي دانشگاه كردستان آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا در اين كنگره دو روزه در مجموع حدود 70 مقاله به صورت سخنراني و حدود 127م قاله نيز به صورت پوستر ارايه مي شود.
دبير اين كنگره هدف از برگزاري آن را معرفت شناسي اقوام ايراني و ارايه مدلي بومي و ايراني از مطالعات و پژوهش هاي قومي دانست و گفت: همدلي اقوام ايراني عبارت است از ديالوگي بي پايان ميان ذهن هاي متفاوت و پرهيز از دوگانگي و تقابل هاي دوتايي مخرب و خشونت آميز و تاكيد بر ديالكتيك در عرصه سياست و فضا.
اسكندر مرادي همدلي اقوام ايراني تمام لايه هاي مختلف اجتماعي، قومي و مذهبي را در بر مي گيرد و هدف آن ساختن ايراني آباد و آزاد و توسعه يافته براي تمام ايرانيان است چرا كه 'در ضيافت باشكوه ايراني غذاي كافي براي همگان وجود دارد'.
وي محورهاي اين كنفرانس را پنج موضوع كلي اعلام كرد و گفت: معرفت شناسي مطالعات قومي در ايران از جمله اين محورها است.
او دومين محور اين كنگره را فرهنگ ايراني ، اقوام و همدلي ذكر كرد و افزود: در اين بخش نيز در موضوعات فرهنگ ايراني فرهنگ همگرا، پيوند زبان و ادبيات فارسي با زبان و ادبيات اقوام ايراني، هويت ايراني - اسلامي بنياد انسجام و اقتدار ملي، ميراث فرهنگي مشترك اقوام ايراني و انسجام ملي و مديريت تنوع فرهنگي و انسجام ملي در ايران (بايسته ها و راهبردها) مقاله به كنگره ارسال شده است.
مرادي همچنين از جهان بومي شدن و همدلي قومي به عنوان سومين محور كنگره نام برد و اظهار كرد: در اين محور نيز موضوعات جهان بومي شدن و مناسبات قومي در ايران، الگوها و مطالعات موردي همگرايي قومي و مقايسه آن با تنوع فرهنگي در ايران، پيوستگي اقوام ايراني در پرتو تحولات منطقه­ اي، چالش هاي انسجام و اقتدار ملي لحاظ شده است.
او توسعه پايدار ناحيه اي و انسجام ملي با زير بخش هاي ظرفيت هاي ناحيه اي و توسعه پايدار و انسجام ملي، عدالت فضايي در ايران با عنوان چالش ها و راهكارها، گردشگري و توسعه پايدار ناحيه اي در ايران را چهارمين محور اين كنگره اعلام كرد.
وي گفت: سازماندهي سياسي فضا و همدلي اقوام ايراني، مشاركت سياسي و همدلي اقوام ايراني، تعاملات فضايي و همدلي اقوام ايراني و نقش اقوام ايراني در امنيت مرزي پنجمين محور اين كنگره است.
اختتاميه اين كنگره نيز روز سه شنبه 21 مهرماه در دانشگاه كردستان برگزار مي شود.ك/3
3033/1904
۰ نفر