استاد دانشگاه سوربن فرانسه نسبت به بي توجهي بهداشت فردي ، محيطي و آموزش كودكان هشدار داد

ساري-ايرنا- پروفسور رضا يحيايي استاد دانشگاه سوربن فرانسه گفت: با شيوه كنوني حاكم بر فرهنگ پرورش خانواده ها و سيستم اموزشي در ايران ،در آينده نه چندان دور، جامعه باقشر عظيمي از جوانان مضطرب و بيمار مواجه مي شود.

به گزارش ايرنا، پروفسور يحيايي در نكوداشت روزجهاني كودك در نگارخانه هنري و آموزشي نوران قائمشهر ، برلزوم توجه خانواده ها نسبت به بهداشت فردي و محيطي و آموزشي كودكان تاكيد كرد.
وي بابيان اينكه فرهنگ پرورش كودكان خانواده ها و سيستم آموزشي نياز به بازنگري جدي دارد ، افزود ؛ مصرف روزافزون تغذيه كودكان از عذاهاي ناسالم وكنسروشده و برخوردار نبودن كودكان از هواي سالم و بهداشت فردي و محيطي وخوگرفتن فرزندان با فضاي كوچه ها و سواحل كثيف كه به وضوح مشهود است ، روند كنوني براي فرزندان هشداري جدي است.
پروفسور يحيايي همچنين نسبت به شيوه آموزشي صرف كلاس محور مرسوم در ايران انتقادكرد و افزود: تصميم گيران و مجريان اموزشي، براي ايجاد ، حفظ و تقويت شادي روحيه كودكان ، اين نونهالان را با دنياي طبيعت ، گلها ،رنگ هاو سواحل رودخانه ها آشتي دهند و در دل طبيعت فرهنگ شادي را به روح و جسم كودكان تزريق كنند تا مراجعه به روانپزشكان كمتر نياز باشد.
وي ادامه داد: براي تدريس كلاسيك دفعاتي به اين مناطق بروند و اين شيوه در كشورهاي ديگر مرسوم است و همچنين برمديران تصميم گير و تصميم ساز اموزشي فرض است.
يحيايي تاكيد كرد: ساعات ورزش وبازي دانش اموزان بازنگري شود ودر غيراين صورت و با پرورش كودكان در جلوي تلويزيون و ميزكامپيوتر و آموزش صرف كلاس محور ودر پي آن با پذيرفتن والدين به اين سبك و سياق باكمال تاسف، در سالهاي آتي،
جوانان شايسته ، شاداب و متفكر متجلي نخواهند شد.
استاد دانشگاه سوربن فرانسه ضمن تكريم روزجهاني كودك تصريح كرد: انسان وابسته به نشانه هاست و براي ما كه داراي تمدن و فرهنگ چندهزارساله هستيم ،شايسته است، درراستاي ارتباطات با جهان و نيز اگاهي جامعه، اين چنين مناسبت ها را بها دهيم و جشن بگيريم.
وي همچنين تصريح كرد: از گذشته تا كنون ،همواره، ايرانيان نيك پندار و نيك انديش با احيا و گراميداشت مناسبت ها ، تجربيات و خطاها خود را به فرزندان خويش اموزش مي دهند.
چهره مشاهيرو مفاخر جهان بابيان اينكه فرزندان ما مالكين شعورو فرهنگ و زندگي ماهستند، تصريح كرد، براي پرورش فرداي بهتر انان بايد اهتمام مضاعف داشته باشيم و خودمان رابا برخورداري وتجهيز، ازقدرت علم و تصحيح فرهنگ غيرثواب، به روز باشيم.
وي گفت: فرهنگ ايران جز برترين استعدادها دردنيا است و براي برترينها بودن و رقابت با جهان تصحيح سبك زندگي نظير تغذيه و بهداشت، مهم است.
پروفسور يحيايي افزود، خانواده ها به هربهايي عشق را به فرزندانشان هديه مي دهند و براي تهيه البسه خانگي فرزندان هزينه مي كنند،اما چگونه است به تبعات ناشي از تغذيه ناسالم،و بهداشت فردي و عمومي انها كمترين توجهي نشان نمي دهند.
وي گفت: اين چالش ناشي از ضعف آگاهي مردم است و رسانه هاي گروهي و ملي ، بايد چاره انديشي كنند كه فردا
دير است.
به گزارش ايرنا در نشست شعار ' كاراجباري كودكان نه' مورد تاكيد قرار گرفت و بيش از 100 كودك در حمايت از حقوق كودكان نقاشي كشيدند و با امضا تومار به سازمان يونيسف ارسال كردند.ك/3
6990/6097

سرخط اخبار استان‌ها