ايران رتبه اول منطقه در شاخص تحقيقات دندانپزشكي را دارد/ ارائه خدمات به يك ميليون توريسم درمان

تهران-ايرنا-رييس انجمن پريودنتولوژي با بيان اينكه ايران در شاخص تحقيقات دندانپزشكي رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشكي بيش از يك ميليون نفر براي انجام خدمات دندانپزشكي از ساير كشورها به ايران سفر مي كنند.

به گزارش خبرنگارعلمي ايرنا، دكتر بهزاد هوشمند امروز سه شنبه در حاشيه برگزاري پانزدهمين كنگره انجمن علمي پريودنتولوژي كه در هتل المپيك برگزار شد،افزود:درزمينه توليد علم، علوم پايه ،علوم كاربردي رشد بسيار خوبي رادر دهه اخير داشته ايم و با اجراي سياست هاي دولت اين اميد مي رود كه در آينده شاخص تعداد مقالات علمي در اين حوزه افزايش يابد.
وي با اشاره به اينكه ايران در شاخص تحقيقات دندان پزشكي در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است اظهار كرد: همچنين در بخش اندو (درمان ريشه دندان ) برترين دانشمندان منطقه را ايران دارد.
به گفته وي متخصصان و دندانپزشكان ايراني در زمينه درمان بيماريهاي لثه ، مهندسي بافت، بازسازي استخوان فك و صورت و بافت نرم اطراف دندان و ساير خدمات دنداني از نظر علمي در سطح منطقه از جايگاه بسيار بالايي برخودار هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه دانش ايمپلنت در ايران پيشرفته است، گفت: ايران پس از تركيه بيشترين حجم ايمپلنت دنداني را دارا است و از نظر كيفيت از جايگاه بسيار خوبي برخوردار است.
هوشمند در خصوص كيفيت ايمپلنت دنداني ادامه داد: ايمپلنت دنداني از مواردي است كه از ريسك خطر بالايي برخوردار بوده و از اين رو نظارت و كنترل آن براي سلامت مردم بسيار با اهميت است.
وي با بيان اينكه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي بر ورود ايمپلنت ها نظارت دارد، اظهار كرد: با وجود نظارت مسئولين حوزه سلامت بر لوازم و تجهيزات ايمپلنت دنداني اما همين ميزان كفايت نمي كند و احساس مي شود كه بايد كنترل و نظارت دولتي به بخش هاي خصوصي واگذار شود.
هوشمند افزود:نمي توان سياست گذاري ، نظارت و اجرا را تنها به بخش دولتي سپرد و در واقع نيازمند همكاري بخش هاي خصوصي و انجمن هاي علمي براي ارتقا خدمات دندانپزشكي در سطح جامعه هستيم .
رييس انجمن پريودنتولوژي ايران با بيان اينكه 75 درصد بيماري ها با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، گفت:در نظام سلامت جمهوري اسلامي ايران حلقه مفقوده سلامت دهان دندان است كه باتوجه به اجراي برنامه تحول سلامت اين اميد مي رود كه سلامت دهان و دندان از دغدغه اصلي است و براي ارتقاي آن تلاش خواهند كرد.
وي با بيان اينكه بار بيماري از پوسيدگي دندان در كشور چهارمين رتبه را دارد اضافه كرد: براي ارتقا جايگاه سلامت دهان و دندان مشكلاتي وجود دارد كه برنامه ريزي اصولي در سطح گسترده براي بهداشت دهان و دندان از دوران كودكي در مهدكودك ها و دبستان ضروري است .
هوشمند اظهار كرد: مساله مهم در حوزه بيماري هاي دهان و دندان ، آموزش صحيح به افراد در هر سني و مراقبت سلامت دهان و دندان از ابتداي كودكي است.
به گفته وي در حال حاضر در جامعه ما مهمترين عامل بالا بودن شاخص بيماري لثه ، پايين بودن فرهنگ بهداشت عمومي و سبك و شيوه نادرست زندگي مردم است .
وي گفت :شوراي سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي 14 خدمات و پوشش بيمه اي براي كودكان كمتر از 12 سال در نظر گرفته است اما اين خدمات بايد برنامه ريزي و تداوم داشته باشد.
پانزدهمين كنگره انجمن علمي پريونتولوژي ايران در روزهاي 14 تا 17 مهرماه در هتل المپيك در حال برگزاري است .
علمي **1354**1440
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش