نخستین اورژانس دندانپزشکی شمال شرق کشور در مشهد راه‌اندازی می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس دانشکده دندانپزشکی مشهد از راه اندازی "اورژانس دندانپزشکی" در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد برای نخستین بار در شمال شرق کشور خبر داد.

دکتر ناصر سرگلزایی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در قالب اورژانس دندانپزشکی بیمارانی که دچار حوادث و ضربه در دهان و فک شده و نیاز به اقدامات دندانپزشکی خاص دارند با حضور استادان دانشگاه از رشته‌های مختلف تحت درمان قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: بدین منظور ۱۵ یونیت دندانپزشکی خریداری شده است و اورژانس دندانپزشکی با فراهم شدن سایر تجهیزات لازم تا ۲۲ بهمن امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
رییس دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت:دانشکده دندانپزشکی مشهد با ۲۲ هزار متر مربع وسعت و ۳۳۰  یونیت، اکنون به عنوان بزرگترین دانشکده دندانپزشکی در شمال شرق کشور به شمار می‌رود.
سرگلزایی افزود: دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده است و اکنون دارای ۱۱۲ عضو هیات علمی و ۹۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف عمومی و تخصصی است که این دانشجویان در سه گروه شامل قبولی در کنکور، دانشجویان خارجی و همچین پردیس خودگردان پذیرش می‌شوند. 
وی اضافه کرد: در دانشکده دندانپزشکی مشهد  ۹۰ دستیار دندانپزشکی در رشته‌های تخصصی در حال تحصیل هستند که چهار نفر از آنان از اتباع خارجی اند.

                                           نخستین اورژانس دندانپزشکی شمال شرق کشور در مشهد راه‌اندازی می‌شود

                                                                          

رییس گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزکشی مشهد نیز طی سخنانی در این نشست از اجرای طرح خدمات دندانپزشکی رایگان در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: در قالب این طرح مادران باردار و شیرده در اولویت اصلی خدمات دندانپزشکی قرار خواهند داشت.
دکتر فتح الله فانی افزود: چهار گروه دیگر شامل مراقبت از گروه سنی زیر سه سال، کودکان سه تا پنج سال، آموزش و معاینه کودکان ۶ تا ۱۴ ساله، طرح رفع  پوسیدگی دانش‌آموزان پایه ششم و هفتم و نیز ارائه خدمات به سایرین در قالب طرح پزشک خانواده مشمول دریافت خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهر مشهد هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند که خدمات دندانپزشکی به گروههای هدف نامبرده  ۲۵ درصد از جمعیت مشهد را شامل می‌شود که  از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر مادر باردار و شیرده، ۲۱۳ هزار کودک زیر سه سال، ۳۰۰ هزار کودک سه تا پنج سال و ۶۵۰ هزار دانش آموز هستند.
او ادامه داد: گسترش آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، پوشش فراگیر بیمه دندانپزشکی و جذب خیرین سلامت در حوزه بهداشت و دندانپزشکی از  اقدامات مورد نیاز است که تحقق آنها نیازمند همکاری رسانه‌ها و مسوولان مرتبط است.

بازگشایی دوباره کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی مشهد 

معاون اداری و مالی دانشکده دندانپزشکی مشهد نیز در این نشست از بازگشایی دوباره کلینیک ویژه این دانشکده خبر داد که به دلیل همه‌گیری کرونا و پیشگیری از انتشار آن از سال ۹۸ تعطیل شده بود.
دکتر رضا زارع محمودآبادی افزود: روزانه ۶۰۰ بیمار نیازمند خدمات دندانپزشکی در شیفت صبح در دانشکده دندانپزشکی مشهد توسط دانشجویان رشته دندانپزشکی عمومی  پذیرش می‌شود و در روز نیز ۵۰۰ بیمار در کلینیک ویژه این دانشکده با حضور اساتید دانشگاه خدمات رسانی می‌شوند.
وی اضافه کرد: دانشکده دندانپزشکی مشهد دارای ۱۱ بخش شامل جراحی، ترمیمی، اندو، پروتز، اطفال، بیماریهای دهان و تشخیص، سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، پریو دنتولوژی، ارتودنسی ، رادیولوژی و آسیب شناسی است.
او با اشاره به افزایش بین  ۳۰ تا ۴۰ درصدی ظرفیت دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال ۱۳۹۷ گفت: در حال حاضر این دانشکده دارای ۲۲ هزار متر مربع فضای فیزیکی و ۳۳۰ یونیت دندانپزشکی است که از چهار سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع به فضای فیزیکی و ۱۲۰ یونیت به تعداد یونیتهای آن اضافه شده است.

آموزش حلقه مفقوده در حوزه دندانپزشکی است 

معاون پژوهشی و فناوری دانشکده دندانپزشکی مشهد هم در این نشست گفت: آموزش همگانی حلقه مفقوده در حوزه دندانپزشکی است در حالی که برای تحقق شهر عاری از پوسیدگی دندانی، باید آموزش  و مراقبت‌های دندانی در بین افراد جامعه نهادینه شود.
دکتر حسین باقری افزود: بودجه‌های زیادی صرف درمان می‌شود و اگر به بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی در حوزه دهان و دندان اهمیت دهیم، از پوسیدگی دندانها جلوگیری شده و نیازی به صرف هزینه‌های بالای درمان نیست.
وی اضافه کرد: مدیریت پژوهش، موتور محرکه برای پاسخ دادن به نیازهای جامعه است و دانشکده دندانپزشکی مشهد از نظر برون داد پژوهشی اکنون در زمره سه دانشکده برتر دندانپزشکی کشور قرار دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشکده دندانپزشکی مشهد گفت: پژوهشهای انجام شده در دانشکده دندانپزشکی هم اکنون قابل قبول است ولی باید هدفمند و در راستای نیاز جامعه باشد.

باقری افزود:حرکت به سمت بومی‌سازی، پژوهش‌های فناورانه و نوآوری از اهدافی است که در دانشکده دندانپزشکی مشهد دنبال می‌شود و در این راستا مجوز تولید ۲ محصول به نامهای "ژل سفید کننده دندانی" و "سیلر دندانپزشکی برای درمان های ریشه" تاکنون گرفته شده است. 
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است

و دانشکده دندانپزشکی یکی از هفت دانشکده این دانشگاه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha