۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹
کد خبر: 81764952
T T
۰ نفر
ولایتی: توافق هسته ای باب جدیدی برای رابطه با كشورهای غربی است

تهران- ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك در دیدار وزیر و سناتور سابق فرانسوی گفت: توافق هسته ای بین ایران و كشورهای گروه 1+5 باب جدیدی را برای رابطه با كشورهای غربی و به خصوص فرانسه باز خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر ولایتی روز شنبه در دیدار ژان پیر شونمان افزود: زمینه توسعه و روابط ایران و فرانسه فراهم است زیرا دو ملت نسبت به یكدیگر خوشبین هستند .
وی با بیان این كه مردم ما نسبت به فرانسه ذهنیت خوبی دارند چرا كه فرانسه پیش از انقلاب میزبان بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) بوده است، ادامه داد: این دیدگاه آزاد منشی فرانسه در خاطر تاریخی مردم ما باقی مانده است و امروز هم خواهید دید كه با ملاقات مقام های دو كشور نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك اضافه كرد: یك سابقه استقلال نسبی در حوزه سیاست خارجی از فرانسه داریم و من با مقامات سابق فرانسه دیدارهای زیادی داشتم و به مواضع آنها آشنا هستم.
ولایتی یاد آور شد: فكر می كنم بعد از این كه مذاكرات به این نقطه رسیده و توافق اولیه بین دو طرف انجام شده، باب جدیدی رابطه با كشورهای غربی فراهم شده است.
ولایتی درباره بحران های منطقه ای نیز گفت: ایران و فرانسه می توانند با هماهنگی در ایجاد صلح، رفع تنش در كشورهای سوریه ، عراق و یمن همكاری خوبی انجام دهند و این آمادگی در هر دو كشور وجود دارد.
وی به وجود وجوه مشترك در سیاست های منطقه ای بین ایران و فرانسه اشاره كرد و افزود: دو كشور به حفظ تمامیت ارضی كشورهای سوریه، یمن و عراق معتقدند و بر این باوریم كه مشكلات این كشورها راه حل سیاسی دارد نه نظامی.

** سفر روحانی به پاریس در ماه نوامبر/ وزیر كشاورزی و هیات اقتصادی فرانسه فردا در تهران
در ادامه این دیدار ژان پیر شونمان وزیر و سناتور اسبق فرانسه به توافق بین ایران و كشورهای غربی اشاره كرد و گفت: توافقی كه ایران به آن دست یافت موجب موقعیت بهتر برای توسعه روابط بین ایران و فرانسه می شود.
وی با تقدیر از تیم مذاكره كننده و مسوولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل دست یافتن به برنامه جامع اقدام مشترك، افزود: از سران كشورهای 5+1 كه در این مذاكرات به توافقی مطابق معاهده عدم تكثیر سلاح‌های هسته‌ای دست یافتند نیز تشكر می‌كنم؛ چرا كه این توافق به ما امكان خواهد داد تا بتوانیم مشكلات را برطرف كنیم.
وزیر سابق دفاع فرانسه اضافه كرد: از مشكلات اقتصادی صحبت نمی‌كنم چرا كه با آقای ولایتی در مورد موضوعات سیاسی، دیپلماتیك، سوریه، عراق، یمن، لبنان و همچنین وضعیت كشورهای آفریقایی مانند مالی و لیبی صحبت كردیم.
پیر شونمان ادامه داد: ایران و فرانسه دو كشور بسیار قدیمی هستند كه تاریخ هزار ساله دارند و من می‌دانم كه فرانسوی‌ها، ایرانی‌ها را تحسین می‌كنند. ما نسبت به ایران از زمان هخامنشی تا به امروز دیدگاه خوبی داشته‌ایم و باید تلاش كنیم تا این روابط ارتقا یابد.
وی با بیان این كه فرانسه در اعمال سیاست خارجی خود متاثر از آمریكا نیست و مستقل عمل می كند، به سیاست های كشورش در قبال كشورهای عربی اشاره كرد و افزود: عرب‌ها همسایه ما هستند و ما یك سیاست خاصی نسبت به جهان عرب داریم كه البته این سیاست‌ها علیه ایران نیست.
وزیر سابق كشور فرانسه اظهار داشت: باید نقاط مشترك این سیاست‌ها را پیدا كنیم كه به نفع صلح، منطقه و قطعا به نفع فرانسه هم خواهد بود چرا كه ما مایل به جنگ نیستیم و توافق هسته‌ای این امكان را به ما می‌دهد كه روابطمان بهتر شود.
پیر شونمان به سفر رییس جمهوری ایران در ماه نوامبر به پاریس اشاره كرد و گفت: فردا هم یك هیات اقتصادی به ریاست وزیر كشاورزی به ایران نیز می‌آیند.
وی خاطرنشان كرد: ما می‌توانیم برای ایجاد صلح در جهان و منطقه مفید باشیم، بنابراین بهروزی و سعادت كامل را برای جمهوری اسلامی آرزو می‌كنیم و مطمئن هستیم برای منافع دو كشور، منطقه و حل مشكلات فراوان؛ دو كشور با یكدیگر می‌توانند خیلی كارها انجام دهند.
سیام **1058 *3053* 1996**1429