۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۴۷
کد خبر: 81724251
T T
۰ نفر
ایران همپای كشورهای پیشرفته در درمان سرطان خون/85درصد سرطان كودكان بهبود می یابند

تهران-ایرنا-رییس انجمن خون و سرطان كودكان با اشاره به اینكه سالانه 3500 كودك زیر 15 سال به سرطان مبتلا می شوند،گفت: 85 درصد كودكان مبتلا به سرطان بهبود می یابند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا،دكتر حسن ابوالقاسمی روز سه شنبه در نشست خبری نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان كودكان ایران افزود:سالانه 100تا 110 هزار ابتلا به سرطان در كشور اعلام می شود كه 3500 مورد آن مربوط به كودكان است.
وی افزود:بازگشت سرطان در كودكان نسبت به بزرگسالان از درصد پایینی برخوردار است بطوری كه پایین تر از 2 درصد می باشد.

***ایران همپای كشورهای پیشرفته در درمان سرطان خون
ابوالقاسمی اظهار كرد:شایع ترین سرطان در كودكان، سرطان خون است كه با توجه به شاخص های بین المللی تشخیص، درمان و مدیریت سرطان، ایران با كشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه و همپای آنها درحركت است.
وی با اشاره به اینكه هزینه داروی كودكان مبتلا به سرطان پایین است، افزود:در درمان سرطان كودكان از داروهای قدیمی استفاده می شود و كمتر از 10 درصد داروها در این زمینه در 30 سال گذشته جدید بوده است و بیشتر با تركیب داروهای قدیمی در درمان سرطان كودكان حركت كرده ایم.
وی یادآورشد:به همین دلیل هزینه داروی درمان كودكان سرطانی پایین بوده و هزینه های سنگین در درمان این بیماری مربوط به بزرگسالان است.
ابوالقاسمی افزود: در درمان بیماری كودكان 95 درصد از داروهای گذشته استفاده می شود،اما پیوند مغز استخوان، اقدامات بالینی و هزینه بستری های طولانی مدت موجب بالا رفتن هزینه های درمان سرطان كودكان می شود.
رییس انجمن خون وسرطان كودكان افزود:سرطان خون، سرطان مغز و سلسله اعصاب مركزی و غدد لنفاوی به ترتیب دركودكان شایع است.
وی با اشاره به اینكه اگر پنج سال از روند درمان سرطان دركودكان بگذرد و بهبود یابد، این بیماری دیگر عود نمی كند، افزود:برای عود نكردن دوباره سرطان دركودكان، باید پوشش خوب خدمات و اینكه خانواده ها درمان را به خاطر هزینه رها نكنند وجود داشته باشد.
ابوالقاسمی بیان كرد:خوشبختانه درسال های اخیرنداشته ایم كه خانواده ای به خاطر هزینه درمان، روند درمان فرزند خود را رها كرده باشد؛ درچند سال گذشته بخش اعظم هزینه های درمان كودكان سرطانی از سوی دولت پرداخت شده است وحتی مابقی آن نیز ازسوی موسسات خیریه ای همچون محك پرداخت شده است.

*** هزینه درمان سرطان كودكان از پنج تا 200 میلیون
به گفته رئیس انجمن خون وسرطان كودكان ایران، هزینه درمان سرطان دركودكان از پنج میلیون تا 200 میلیون تومان (از درمان ساده تا پیوند مغز استخوان) متفاوت است.
وی دررابطه با علت سرطان خون دركودكان افزود:دركل علت سرطان خون ناشناخته است وهیچ یك ازعلت ها اعم از آلودگی هوا، پارازیت، آلودگی آب، خاك و.. كه مطرح می شود به صورت قطعی نیست؛ علت سرطان تغییر ژن است و اینكه محیط درتغییر ژن موثر است هنوز اثبات نشده است.
ابوالقاسمی یادآور شد:اما اختلال در محیط زیست، آلودگی آب،خاك، هوا و غذا و بی تحركی در جامعه و چاقی می توانند در آینده سبب بروز سرطان شوند و اینها بالقوه خطرناك هستند و اگر بشر با طبیعت آشتی نكند موجب افزایش سرطان خواهد شد.
ریس انجمن خون وسرطان كودكان ایران در زمینه علت شیوع بیماری‌های خونی دركشور، گفت:ازدواج‌های فامیلی از مهم‌ترین علت‌ ابتلا به بیماریها‌های خونی در نوزادان است و این ازدواج‌ها شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد:البته طرح غربالگری بیماری های خونی باعث شده است تا از هر هزار تولد نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی در كشور به سالی 200 كودك مبتلا كاهش داشته باشیم.
وی افزود:كنگره بین المللی چالش ها در هماتولوژی و انكولوژی (نهمین همایش سراسری خون و سرطان كودكان ) با نگاه آموزشی و بررسی روش های جدید درمان در حوزه خون و سرطان كودكان و همچنین به روزرسانی اطلاعات پزشكان و متخصصان از 25 تا 27 شهریور ماه در بیمارستان خیریه محك برگزار خواهد شد.
ابوالقاسمی ادامه داد: ارائه روش های جدید آموزشی برای این كنگره بررسی شده است و یكسری برنامه‌ها صرفا آموزشی برای متخصصان درنظر گرفته شده است؛ همچنین موضوعات انتخاب‌شده در این كنگره به‌صورت چالشی به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد و متخصصان این حوزه با بررسی روش‌های نوین درمان سرطان خون در كودكان به پیشبرد علمی شركت‌كنندگان در این كنگره كمك خواهند كرد.
وی همچنین گفت: در این همایش مطالعلات بالینی داروی فاكتور هشت كه به زودی ارایه می شود با حضور متخصصان بررسی خواهد شد.
علمی**9340**1885**1440
۰ نفر