۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۷
کد خبر: 81721425
T T
۰ نفر

بقعه متبركه امامزاده ابوطالب خمین ثبت ملی شد

۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۷
کد خبر: 81721425
بقعه متبركه امامزاده ابوطالب خمین ثبت ملی شد

خمین - ایرنا - مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی گفت: بقعه متبركه امامزاده ابوطالب در شهر خمین در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

اسماعیل شراهی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اثر تاریخی به شماره ثبت 31286 در فهرست آثار ملی كشور قرار گرفته است.
وی بیان كرد: پرونده یك اثر تاریخی دیگر در شهرستان خمین برای ثبت در فهرست آثار ملی كشور به نام محوطه باستانی جانور تپه در دست تهیه است .
شراهی ادامه داد: فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی شامل تهیه پرونده، ارسال به كمیته برای بررسی، تایید نهایی و ثبت ملی است كه بیش از سه ماه زمان می برد.
بقعه با شكوه این امامزاده در مركز شهرخمین یكی از جاذبه های گردشگری مذهبی است كه مورد توجه اهالي خمین بوده و در افاه محلی به شاهزاده ابوطالب شهرت دارد.
ساختمان این بقعه، بنایي قدیمي و به جا مانده از دوره صفویه است كه شامل ایوان، گنبد، حرم، ضریح و صحن می باشد و در مساحت شش هزار متر مربع ساخته شده است.
این بقعه متبرك، داراي صحن بزرگي است كه اطراف آن را حجره‏هایي تشكیل داده كه آرامگاه خانوادگي سرشناسان شهر خمین است.
بقعة امامزاده ابوطالب، حدود یك متر از سطح صحن بالاتر است و داراي چهار ایوان باشكوه است كه ایوان اصلي آن، در جنوب شرقي قرار دارد و سراسر با آیینه‏هاي كوچك و بزرگ تزیین شده است.
اطراف ایوان كاشي‏كاري شده و دیوارهای آن، حدود یك متر با سنگ مرمر و با رگه‏هاي قرمز تزیین شده است و در اطراف ایوان مذكور، دو اتاق تعبیه شده كه به عنوان دفتر كار هیات امنا از آن استفاده مي‏شود.
همه دیوارهاي داخل حرم و شبستان‏ها تا زیر گنبد، آیینه‏كاري شده و در وسط اتاق مرقد، ضریح نقره‏اي و آب‏طلاكاري شده‏اي نصب است كه بر شكوه و عظمت بنا افزوده است.
بر فراز بقعه، گنبد مدور نیم كروي به چشم مي‏خورد كه بر روي نمای ساقه‏اي هشت ضلعي از خارج قرار گرفته و در ساقه آن هشت پنجره تعبیه شده كه چهار عدد آن مسدود است.
سطح داخل گنبد، گچبري و نقاشي شده و سطح خارجي آن، آراسته به كاشي‏هاي ملون در زمینه گل و بوته و اسماء جلاله مي‏باشد.
گنبد، آجري و یك پوش است و گلدسته‏ها و سردرِ ورودي، در حال نماكاري مي‏باشد و گچ‏كاري زیر گنبد، آبي و سفید با طرح‏هاي محرابي و شمسه است.
شهرستان خمین دارای 34 بقعه و اماكن متبركه است .ك/3
7277/6199/6013/1772
۰ نفر