۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81678276
T T
۰ نفر

اثربخشي نانوذرات دردرمان سرطان خون موش‌ها

۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81678276
اثربخشي نانوذرات دردرمان سرطان خون موش‌ها

تهران- ايرنا- محققان آمريكايي با استفاده از نانوذرات، موفق به رهاسازي نوعي دارو به بدن موش شدند كه موجب از بين رفتن تومورسرطاني دراين حيوان مي‌شود، اين نانوحامل شانس زنده ماندن در موش‌ها را به شكل قابل توجهي افزايش مي‌دهد.

به گزارش ايرنا پژوهشگران دانشگاه واشينگتن در آمريكا روش درماني مبتني برنانوذرات ارائه كردند كه مي‌توان با آن نوعي سرطان خون در موش‌ها را از بين برد.

اين نانوذرات، محتويات دارويي خود را در هنگام عبور از جريان خون محافظت كرده و در نهايت رهاسازي دارو را در سلول‌هاي سرطاني بهينه‌سازي مي‌كنند، سال‌هاست كه محققان به دنبال ساخت چنين نانوحاملي براي محافظت از داروها هستند.

اين نانوذرات مي‌توانند تركيبات دارويي را حمل و پروتئيني موسوم به Myc را مسدود كنند، Myc در بسياري از سرطان‌ها نظير سرطان خون فعال مي‌شود، نتايج آزمايشگاهي نشان مي‌دهد كه تركيب بازدارنده Myc بسيارمؤثر است، اما زماني كه اين ماده به جريان خون تزريق مي‌‌شود، به سرعت از بين مي‌رود، در نتيجه بايد توسط يك ماده ديگر محافظت شود.

پيش از اين اثرات مثبت اين ماده روي سرطان ثابت شده بود اما به محض وارد شدن به بدن تخريب مي‌شد، در اين پژوهش محققان با استفاده از نانوذرات، اين ماده را محافظت كرده و وارد بدن موش كردند.

نتايج نشان داد كه تا زماني كه نانوذرات سالم بمانند، دارو درون اين نانوذرات محفوظ خواهد ماند، اين گروه تحقيقاتي نشان دادند زماني كه اين دارو درون نانوذرات قرارگيرد مي‌تواند موش‌ها را تا 52 روز زنده نگه دارد، درحالي كه در موش‌هايي كه دارو بدون نانوذرات به كار گرفته شده تنها 29 روز زنده ماندند، در واقع اين ماده بدون نانوذرات نمي‌تواند اثربخشي زيادي داشته باشد.

مايكل توماسون، از محققان اين پروژه گفت: از نتايج به دست آمده بسيار هيجان‌زده هستيم، پيش از اين هيچ سندي مبني بر اثربخش بودن نانودرمان دراين بيماري وجود نداشت، با تزريق اين نانوذرات حامل دارو به بدن تزريق دريافتيم كه تومورها هر كجاي بدن كه باشند، خواه در مغز قرمز استخوان يا طحال، از بين مي‌روند.

نتايج اين پژوهش در نشريه Molecular Cancer Therapy منتشر شده است.

علمي ** 9340**1599
۰ نفر