۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱:۰۷
کد خبر: 81675226
T T
۰ نفر
عراقچی:طرف های غربی از تحریم ها دل بكنند/متن اصلی توافق تقریبا كامل است

تهران- ایرنا- عباس عراقچی معاون وزیر خارجه كشورمان با تاكید بر اینكه متن توافق ایران و 5+1 تقریبا تكمیل شده است گفت كه در پی توافق باید موضوع تحریم ها به طور كلی كنار گذاشته شود و طرف های غربی آمادگی داشته باشند از تحریم ها دل بكنند.

به گزارش ایرنا سخنان سیدعباس عراقچی سه شنبه شب از وین در گفتگوی ویژه خبری با شبكه دوم سیما بیشتر ناظر به جمع بندی توافق و رفع تحریم ها به ویژه مساله تحریم تسلیحاتی بود.

عراقچی همچنین باتاكید بر اهمیت یك توافق مناسب به جای اولویت دادن به زمان، گفت كه«هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست» و افزود: آمادگی داریم تا هرزمانی لازم باشد برای ادامه مذاكرات در وین بمانیم حتی اگر مذاكرات روز به روز تمدید شود.

مجری پرسید «مقامات آمریكایی اعلام كرده‌اند برخلاف قطعنامه‌های 1929 و 1747 خرید و فروش سلاح‌های متعارف جزو ممنوعیت كاری شماست؟»

عضو ارشد مذاكره كننده هسته ای كشورمان درپاسخ به این سوال گفت: اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. آنچه خواست ماست اینكه درپی این توافق باید موضوع تحریم‌ها بطوركلی كنار گذاشته شود و طرف‌های غربی و مقابل ما آمادگی داشته باشند دل خود را از تحریم‌ها بكنند. نمی‌شود توافقی داشت كه در كنارش نظام، رژیم و ساختار تحریم وجود داشته باشد، حتما باید این رویكرد عوض شود.

** تحریم تسلیحاتی بیشترین بركت را برای ما داشت

عراقچی درباره رفع تحریم ها گفت:ما درخصوص تحریم‌های اصلی كه مورد نظر ما بوده كه تحریم‌های اقتصادی و مالی است، به یك توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهدشد، ولی درمورد برخی تحریم‌های دیگر مثل تحریم‌های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد و این تحریمی است كه از نظر عملیاتی و اجرایی برای ما كمترین بهانه را دارد. تحریمی كه بیشترین بركت را برای ما داشت، تحریم‌های تسلیحاتی است كه باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده‌ای داشته باشد.

معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: موضوع تحریم تسلیحاتی فی نفسه موضوع مهمی نیست، ولی اینكه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود. اگر 1+5 توافق بخواهند باید رویكرد و نگاه خود را به تحریم عوض كنند. باید بحث دلبستگی به تحریم را كنار بگذارند.

** اختلافات انگشت شمار شده است

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در وین درپاسخ به این سوال كه «وزیرخارجه روسیه درجمع خبرنگاران روس از هفت-هشت مورد محل اختلاف حل نشده گفته است اما ما تاكنون تنها سه مورد اختلاف را شنیده ایم» گفت: اختلافات اساسی و كلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد. در مرحله بعدی اختلافات دیگری است كه از اهمیت كمتری برخوردار است شاید هفت، هشت یا 10 تا مانده باشد. البته در برخی جزییات فنی و تكنیكی هنوز برخی اختلافاتی هست و پرانتزهایی است كه مانده كه اگر بشمارم نمی‌دانم چند تا بشود.

عضو ارشد تیم مذاكره كنند هسته‌ای اضافه كرد:‌ مهم این است كه تعداد اختلافات كمتر و كمتر و انگشت شمار شده است. اینها بین وزرا در حال بحث است. البته اینكه كم و انگشت شمار شده و همچنان مانده است، نشانگر اهمیت آنهاست. اگر اهمیت كمی داشت زودتر از آن حل می‌شد.

عراقچی ادامه داد: موضوعاتی است كه برای همه از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، هم برای ما مهم است و هم برای آنها و اینكه چگونه باید به راه‌حل بینابینی رسید هنوز بحث‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر خارجه درباره نگارش متن توافق وین گفت: نگارش متن توافق توسط معاونان وزیران خارجه صورت می‌گیرد و وزرا خودشان وارد این كار نمی‌شوند. متون توافق آنقدری كه مقدور بوده همه را تمام كرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم آن كه هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری‌هایی است كه باید در سطح وزرا گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر وزرا در هر كدام از اینها به تصمیم برسند ما بلافاصله عبارات مربوطه را مذاكره و توافق كرده و وارد متن می‌كنیم. متن اصلی توافق تقریبا كامل‌تر شده شاید چند پاراگرف بیشتر نمانده كه تصمیم‌گیری سیاسی آن گرفته شود.

** ضمیمه ها تقریبا تمام است

عباس عراقچی تصریح كرد:‌ ضمیمه مربوط به برنامه هسته‌ای خیلی جدی بین آقای صالحی و مونیز و طرف‌های مقابل بحث می‌شود و پیشرفت‌های خیلی خوبی در آن حاصل شده و تقریبا به مراحل پایانی نزدیك می‌شود. ضمیمه مربوط به تحریم‌ها تقریبا بالای 95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع كوچك باقی مانده باشد.

وی گفت: ضمیمه مربوط به همكاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران تقریبا كامل است. حوزه‌های مختلف همكاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مشخص شده، ضمیمه مربوط به كمیسیون مشترك غیر از دو سه مورد اختلافی تقریبا نهایی است. هنوز در مورد ضمیمه آخر كه مربوط به برنامه اجرایی است و اینكه اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی انجام خواهد شد، در حال كار هستیم. چون اول باید همه مسائل حل شود بعد ترتیبات زمانی آن مشخص شود.

معاون وزیر امورخارجه كشورمان افزود: از نظر نگارش متن دیگر مشكلی نداریم. مواردی در متن الان حل نشده كه تصمیم سیاسی درباره آن اتخاذ نشده است. به محض اینكه وزرا در خصوص آن به تصمیم برسند، متن را نیز كامل خواهیم كرد.



** مقید به هیچ تاریخی نیستیم؛ می مانیم تا كار تمام شود

عراقچی درباره تمدید مذاكرات هسته ای گفت: در مورد تمدید مذاكرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم. ما هیچ ضرب الاجلی را قائل نیستیم، برای ما ملاك این است كه به توافق خوبی كه مدنظرمان است برسیم. اگر دیگران برای خودشان ضرب الاجل دارند، مشكل ما نیست. ما آمادگی داریم هر چه قدر لازم باشد در وین بمانیم و این كار را به سرانجام برسانیم ولو اینكه مذاكرات روز به روز تمدید شود.

عضو ارشد تیم مذاكره كشورمان گفت: بحث تمدید مثل دفعات گذشته كه چند ماه تمدید كنیم برویم و بگردیم از نظر ما منتفی است، ما آمادگی داریم اینقدر در اینجا بمانیم تا مذاكرات به سرانجام برسد.

معاون وزیر خارجه كشورمان افزود: بعضی از طرف‌های ما با ضرب الاجل‌هایی كه به خودشان مربوط است مواجه هستند كه باید اینها را رعایت كنند، باید قوانین مربوط خود را مدام تمدید كنند و اقداماتی در آن خصوص انجام دهند. مشكل ما نیست. آنچه به ما مربوط می شود نه مقید به فردا هستیم نه پس فردا و نه هیچ تاریخ دیگری. هر چقدر لازم باشد خواهیم ماند تا وقتی كه به مطلوب ما و ملت است برسیم.



** كمالوندی: صالحی از روند موضوعات فنی راضی است

بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مهمان تلفنی دیگر برنامه گفتگوی ویژه خبری نیز در جواب این سوال كه «در سفر اخیر یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، آیا توافق مكتوبی به وجود آمد یا به وین موكول شد تا مكتوب شود»، گفت: در آن زمان كلیاتی توافق شد، دیدارهای خوبی صورت گرفت و قرار شد كه این مذاكرات ادامه یابد. مذاكرات دیروز دنباله مذاكراتی است كه با آقای آمانو داشتیم. همه مسائل مختلف را مرور كردیم و تفاهمات كلی خوبی حاصل شد اما به دلیل ضیق وقت فرصت مكتوب كردن اینها را نداشتیم. قرار است این مذاكرات ادامه پیدا كند.

كمالوندی درباره مذاكرات علی اكبر صالحی ریییس سازمان انرژی اتمی با طرف آمریكایی نیز گفت: خوشبختانه آقای صالحی از روند كار موضوعات فنی راضی بودند، اگر چه ما همچنان برخی مسائل را داریم و در پرانتزها موضوعاتی هست كه باید به آن پرداخته شود، ولی اگر به عقب بگردیم و نگاه كنیم می بینیم كه راه زیادی را آمدیم و از لحاظ فنی در جهت حل مسائل قرار گرفته ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تحقیق و توسعه گفت: تا اینجایی كه آمده ایم جای هیچ نگرانی نیست یعنی ما محدودیتی در امر تحقیق و توسعه نداریم اما در باره هركدام از ماشین های جدید یعنی آی آر 5 و 6 و 7 و 8 برای هركدام در واقع یك جنگ داشتیم. مدت ها و روزها مذاكرات فشرده و گفتگوهای 5-6 ساعته برای هر كدام از این ماشین ها داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه الان هیچ كدام از طرح های تحقیق و توسعه قرار نیست تحت تاثیر قرار بگیرد و جای هیچ نگرانی نیست.

شبس**9241**1547