۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱
کد خبر: 81652918
T T
۰ نفر
افزایش سه برابری خطر ابتلا به سرطان ریه با مصرف داروهای خواب آور

تهران-ایرنا-نتایج مطالعه محققان اروپایی نشان می دهد كه داروهای خواب آور كه میلیون ها نفر در سراسر جهان مصرف می كنند، خطر ابتلا به سرطان ریه را سه برابر افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، این مطالعه نشان می دهد كه مصرف این داروها به صورت منظم با افزایش میزان تومورهای كشنده ارتباط دارد.

نتایج مطالعه بر روی حدود 30 هزار نفر همچنین نشان می دهد كه مصرف این قرص ها با رشد عوامل سرطانزا در دهان، بینی و نای ارتباط دارد.

محققان می گویند، هر چه مقدار داروهای خواب آوری كه فرد مصرف می كند بیشتر باشد این خطر نیز افزایش می یابد.

مطالعه 20 ساله محققان در نروژ، فنلاند و انگلیس بزرگترین مطالعه ای است كه بر خطر ابتلا به سرطان بر اثر مصرف داروهای خواب تاكید می كند.

مطالعه بر روی حدود 30 هزار نفر نشان می دهد كه مصرف قرص های شایع خواب آور مانند بنزودیازپین ها و z-hypnotic خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.تمازپن (Temazepan) از دسته بنزودیازپین ها است كه اغلب برای بی خوابی در انگلیس تجویز می شود.

از دیگر نام های تجاری رایج از دسته داروهای بنزودیازپین ها، زاناكس و والیوم است.سه داروی زولپیدم، زوپیكلون و زالپلون سالانه برای حدود پنج میلیون نفر تجویز می شود.

بر اساس نتایج این مطالعه مصرف منظم قرص های خواب برای دست كم دو بار در هفته خطر ابتلا به سرطان مسیرهای هوایی را نسبت به افرادی كه قرص های خواب مصرف نمی كنند حدود دو برابر و نیم افزایش می دهد.

همچنین این خطر در افرادی كه این داروهای را برای سه سال یا بیشتر مصرف می كنند سه برابر می شود.

علمی(6)**2038**1440
۰ نفر