۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81638202
T T
۰ نفر

زنگ خطر آلزایمر در تهران به صدا درآمده است

۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81638202
زنگ خطر آلزایمر در تهران به صدا درآمده است

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور ضمن هشدار نسبت به رشد صعودی بیماری آلزایمر در جامعه گفت: طرح غربالگری مبتلایان به بیماری آلزایمر به صورت پایلوت در تهران توسط معاونت توانبخشی بهزیستی كشوراجرایی می شود.

فرید براتی سده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به اینكه بیماری آلزایمر جزو 10 بیماری شایع غیرواگیر مزمن در جهان است، هشدار داد كه رشد شمار مبتلایان به این بیماری نگران كننده است.

وی با باین اینكه بیشتر سالمندان به این بیماری مبتلا می شوند تصریح كرد: درحال حاضر یك میلیون و 700هزار سالمند شناسایی و تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند كه باید با اجرای طرح غربالگری سالمندان كشور را شناسایی كنیم.

براتی سده با بیان اینكه جمعیت كشور درحال سالمند شدن است گفت: 6 میلیون سالمند در كشورزندگی می كنند كه اگر وضع به همین روال پیش برود، در افق‌ سال ١٤٣٠ حدود ٢٥‌میلیون‌ سالمند خواهیم داشت و این به آن معنا است كه اگر جمعیت كشور به صد‌میلیون‌ برسد، از هر چهارنفر یكی ‌سالمند خواهد بود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور خاطرنشان كرد: سازمان بهزیستی به علت رشد صعودی آلزایمر در جامعه سالمندان اقدام به تشكیل كارگروه تخصصی به منظور پیشگیری از آلزایمر كرده است.

براتی سده با بیان اینكه این كارگروه استراتژی‌های خاصی در برنامه خود دارد، گفت: حساس سازی، پایش، آموزش یا پیشگیری و مراقبت، از جمله مراحل پیشگیری آلزایمر در كشور است.

وی افزود: نخستین مرحله در این برنامه شناسایی افراد در معر ض خطر و افراد مبتلا به آلزایمر است تا بتوانیم برنامه ریزی‌های خود را متناسب با جامعه هدف تنظیم كنیم.

وی تصریح كرد: هم ‌اكنون در برخی استان‌های ایران مانند گیلان و خراسان‌جنوبی آمار جمعیت بالای ٦٥‌سال از مرز ١٠ ‌درصد عبور كرده است و این شیب تند ‌سالمندی در كشورمی‌طلبد كه تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها، هماهنگ با هم برای رویارویی با این پدیده آماده شوند.

براتی سده اظهارداشت: همچنین طرح شناسایی سالمندان مبتلا به آلزایمر و اعلام اسامی آنها به نیروی انتظامی با همكاری انجمن آلزایمر و ناجا اجرایی می‌ شود.

براتی سده یادآور شد: در این طرح، انجمن آلزایمر مشخصات افراد مبتلا به آلزایمر را به نیروی انتظامی اعلام می‌كند تا در صورت مفقود شدن افراد مبتلا به آلزایمر، نیروی انتظامی بتواند آنها را شناسایی و به خانواده‌هایشان برگرداند.

اجتمام**9188 ** 1418
۰ نفر