ظریف:با اختصاص هر میزان زمان برای نگارش توافق نهایی موافقت كردیم

نیویورك - ایرنا - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از دیدار با جان كری وزیر خارجه آمریكا با بیان اینكه روند نگارش متن توافق «بسیار وقت گیر» خواهد بود، گفت: توافق كردیم كه هر قدر كار كارشناسی یا در سطح مدیران سیاسی و وزیران زمان نیاز باشد، برای این موضوع اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورك، دیدار ظریف و كری عصر دوشنبه به وقت محلی با حضور هیأت بلند پایه ای از وزارت امور خارجه آمریكا و تیم مذاكره كنندگان هسته ای كشورمان از جمله سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان ظریف ،وندی شرمن معاون كری و همچنین غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل برگزار شد.

دیدار ظریف و كری كه بیش از 100 دقیقه بطول كشید در اقامتگاه سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل برگزار شد.

** آمریكا تاكید كرد كه بر تعهدات بین المللی پایبند است

ظریف پس از این دیدار در یك نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه ما در مورد نحوه ادامه كار صحبت هایی داشتیم و نگرانی خود را نسبت به بحث های مطرح شده در داخل آمریكا به ایشان منتقل كردیم كه وزیر امور خارجه آمریكا بار دیگر تأكید كرد آمریكا بر تعهدات بین المللی خود فارغ از مشكلات داخلی خود پایبند خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود: در نهایت قرار شد از همین هفته با جدیت، ایران و 1+5 نگارش توافق نامه نهایی را شروع كنند و این كار در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.



** نگارش متن توافق از فردا در نیویورك

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه كار نگارش توافق نامه بسیار وقت گیر خواهد بود، گفت: توافق كردیم تمام وقت لازم برای هر میزان كار كارشناسی، در سطح وزرا و مدیران سیاسی و كارشناسان درجهت ادامه كار را اختصاص دهیم.

ظریف افزود: طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است پس از دو روز اول اجلاس ان. پی. تی كه وزرا و سیاستمداران كشورها بر روی اجلاس بین المللی بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای متمركز هستند، از روز چهارشنبه با ورود مدیران ارشد دیگر كشور های مذاكره كننده، كار بر روی نگارش متن نهایی توافق ادامه یابد.

مذاكره كننده ارشد هسته ای ایران تصریح كرد: در این دیدار قرار شد با جدیت از همین هفته ما و پنج بعلاوه یك، ادامه نگرش متن را شروع كنیم و این كار را هفته آینده هم ادامه دهیم تا متن نهایی حاصل شود.



**

وزیر امور خارجه درباره واكنش هیات آمریكایی به مصوبه اخیر كمیته روابط خارجی سنای آمریكا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست های كنگره گفت: آنچه كه ما از دولت آمریكا و سایر دولت‌ها توقع داریم، این است كه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

ظریف تصریح كرد: یك بار دیگر آقای كری تكرار كرد كه اگر به توافق برسیم، آمریكا بخش مربوط به خودش را از توافق اجرا خواهد كرد؛ البته مقررات داخلی‌ دارند كه مسوولیت خود آنهاست كه پیگیری كنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سووال كه آیا مذاكرات ایران و 1+5 در سطح كارشناسی یا معاونان وزیران از هنگام ورود هیات ایرانی به نیویورك آغاز شده است یا خیر؟ گفت: روز دوشنبه افتتاحیه كنفرانس بین المللی بازنگری معاهده ان. پی‌.تی‌ و همه هیات‌ها تمركزشان بر آن بود و علاوه بر آن هنوز همكاران مدیران سیاسی از كشور‌ها وارد نیویورك نشده اند.

وی افزود: قرار ما این بود كه مذاكرات بعد از دو روز اول اجلاس آغاز شود چون بخش عمده فشار كاری اجلاس ان پی‌تی‌در سطح مدیران سیاسی است و اجلاس بازنگری معاهده تا نزدیك به یك ماه ادامه پیدا خواهد كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان گفت: از آنجا كه در دو تا سه روز نخست كنفرانس بازنگری ان پی تی، زمان سخنرانی‌های وزیران خارجه كشورها و بحث‌های سیاسی اجلاس است، قرار ما بر این بود كه مذاكرات هسته ای آغاز نشود تا بتوانیم بر روی كنفرانس ان. پی. ‌تی ‌متمركز شویم و از روز چهارشنبه مذاكرات را دوستان ما آغاز خواهند كرد.



** توضیح ظریف درباره حضور كری در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورك، ظریف در پاسخ به سوال دیگری كه علت حضور جان كری در محل اقامت وزیر خارجه ایران را جویا شد، گفت: ما از ابتدا با طرف‌های مذاكره قرارمان این بوده است كه یك نوبت ما مهمان آنها باشیم و یكبار آنها مهمان ما.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: معمولا این كار را در ژنو، لوزان و در وین نیز انجام می‌دادیم، یعنی‌یكبار محل مذاكرات را ما تعیین می كردیم و یكبار هم محل مذاكرات را طرف مقابل تعیین می كرد و این بار نوبت طرف آمریكایی بود كه به محل ما بیاید و محل مذاكرات را ما انتخاب كنیم و با توجه به اینكه بنده در اقامتگاه سفیر ایران اقامت دارم، از این محل استفاده كردیم كما اینكه نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتیم و دفعه ما قبل آن، آنها آمد‌ند، این روشی‌بود كه ما تا به حال ادامه داده ایم و اتفاق جدیدی نیفتاده است.



** سلاح هسته ای تهدیدی ضد بشریت است

وزیر امور خارجه كشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره سخنانش در افتتاحیه كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) كه از موضع ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد، ایراد شد، گفت: ما در نشست مجمع از سوی جنبش عدم تعهد سخنرانی كردیم و مهم این است كه مواضع ایران با مواضع جنبش در این موضوع كاملاً یكی است.

وی افزود: ما در این نشست از طرف همه كشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام كردیم كه بزرگترین اولویت ما خلع سلاح هسته‌ای و این خود بزرگترین اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف به مخالفت اصولی جمهوری اسلامی ایران به هرگونه سلاح كشتار جمعی و از جمله هسته ای اشاره كرد و گفت: به عنوان كشوری كه در بالا‌ترین سطح یعنی مقام معظم رهبری، سلاح هسته‌ای و هرنوع سلاح كشتار جمعی ‌را حرام می‌دانند، به عنوان رییس جنبش عدم تعهد همین موضع را اعلام كردیم كه سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی ضد بشریت است و استفاده از سلاح هسته‌ای جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

وی درباره موضوع مهم خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نیز گفت: در مورد خاورمیانه نیز معتقدیم، بزرگترین تهدید برای نظام عدم اشاعه، رژیم صهیونیستی است و عین همین دیدگاه را نیز جنبش عدم تعهد دارد و من این فرصت را داشتم كه از سوی این جنبش همین موضع را اعلام كنم.



** رژیم صهیونیستی، بزرگترین تهدید جهان؛ موضع 120 كشور عدم تعهد

وزیر امور خارجه كشورمان در این باره افزود: این واقعیت كه رژیم صهیونیستی عضو ان. پی.‌تی ‌و هیچ معاهده مربوط به سلاح هسته‌ای نیست و در واقع دارای توانمندی هسته‌ای است، بزرگترین تهدید برای منطقه و جهان است.

وی تاكید كرد: جامعه بین‌المللی باید توجه كند كه این موضع 120 كشور عضو عدم تعهد است، یعنی‌آنچه كه جامعه بین‌المللی نگران است، نگرانی از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.

ظریف به سخنان خود به عنوان بیانیه جنبش عدم تعهد در افتتاحیه نشست امسال كنفرانس بازنگری ان. پی. تی اشاره كرد و گفت: نكته دیگر این است كه كشور‌های عدم تعهد دسترسی ‌به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله چرخه سوخت و ادامه سیاست‌های خود در دستیابی به سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را حق همه كشور‌ها می‌دانند كه باید محترم شمرده شود.

وی با بیان اینكه ما همواره بر این موضع تاكید داشته ایم، گفت: از نظر جامعه بین‌المللی حقوق ما مشخص است، فقط ما باید برای رعایت این حقوقمان، موانع و مزاحمت‌ها را رفع كنیم كه ان شا‌ء الله در مذاكرات این كار را خواهیم كرد.

اروپام**1572**1701