۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81578070
T T
۰ نفر
رویكرد جدی به گردشگری، راهبردی برای توسعه مناطق آزاد است

كیش - ایرنا - معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور گفت: مناطق آزاد باید رویكرد جدی به مقوله گردشگری داشته باشند و با محور قرار دادن این موضوع ، از آن برای توسعه راهبردی این مناطق استفاده كنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی زم در جلسه پایانی دوازدهمین نشست مشترك معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد كشور به میزبانی جزیره كیش به ایجاد معاونت فرهنگی، هنری و گردشگری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اشاره كرد و افزود: این معاونت نوپا خدمات زیادی ارائه و مناطق آزاد را از یك كارگاه اقتصادی و تجاری صرف وارد مرحله مدنیت و جامعه سازی كرده است.

وی با بیان اینكه موضوعات مختلفی همچون بهداشت، بهسازی روستاها، هنر و میراث فرهنگی در مناطق آزاد مطرح است؛ افزود: باید گردشگری را بند تسبیح فعالیت های این مناطق قرار دهیم و دیگر برنامه ها را در راستای آن ببینیم، گردشگری همچون نخ تسبیح ارتباط دهنده تمام فعالیت ها در مناطق آزاد است.

معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح كرد: برای رسیدن به نقطه آرمانی در گردشگری نیاز است به سایر مقولات همچون بحث محیط زیست، بهداشت و سلامت، فضای پاك و سلامت و بهداشت روان دركنار آن توجه كنیم، باید تمام ظرفیت ها را برای پذیرایی مناسب از گردشگران بكار گیریم.

حجت الاسلام زم گفت: امروز دیگر مناطق آزاد در بحث توسعه گردشگری نباید فرصت ها را از دست دهند و دوباره از صفر شروع كنند بلكه می توانند از تجربیات و اقدامات دیگر مناطق بهره مند شوند، اقدامات خوبی در كیش صورت گرفته كه دیگر مناطق می توانند در توسعه گردشگری از آن استفاده كنند.

این مقام فرهنگی سال 94 را سال تثبیت حوزه فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد دانست و افزود: برای این تثبیت نیازمند رسیدن به هم افزایی و رفع چالش های موجود هستیم، افزایش ارتباط با مردم، نهادها و سازمان های غیردولتی، دستیابی به كارآیی اجتماعی و توسعه اقتصادی و تبدیل حوزه فرهنگ به یك حوزه درآمدزا زمینه ساز این تثبیت خواهد بود، باید اثربخشی حوزه های فرهنگی و اجتماعی را ثابت كنیم.

وی تصریح كرد: تبدیل فرهنگ و تولیدات فرهنگی به كالایی ارزشمند برای مردم می تواند این حوزه را از هزینه بر بودن به یك حوزه درآمدزا تبدیل كند ، باید فرهنگ را به جایگاه عرضه برسانیم تا تقاضا بوجود آید.

حجت الاسلام زم با بیان اینكه برای توسعه گردشگری باید در مناطق آزاد برند سازی صورت گیرد افزود: دنیای امروز و فردا دنیای برندها و اسم هاست، برندها سرمایه می آفرینند و اعتماد اجتماعی درست می كنند مردم به دنبال چیزی هستند كه علاقه دارند و مصرف كننده همواره به دنبال جنس با كیفیت است ما هم ناگزیریم برند سازی داشته باشیم.

وی عنوان 'كاشانه مهمان' را برند جدید و شناخته شده در مناطق آزاد دانست و گفت: با توسعه گردشگری روستایی و بهسازی امكانات با توجه به آداب و سنن موجود در هر منطقه و حفظ سنت ها می توان در راستای جذب گردشگران گام های خوبی برداشت.

وی گفت: با توجه به آداب و سنن هر منطقه می توان برند جدیدی در گردشگری ایجاد كرد به عنوان نمونه می توان به خانه بومیان كیش، استفاده از كپر به عنوان اقامتگاه در قشم و چابهار و هتل های حصیری در اروند اشاره كرد.

حجت الاسلام زم با بیان اینكه جزیره كیش باید نقش هدایت گردشگری دیگر مناطق آزاد كشور را عهده دار شود افزود: جزیره كیش الگوی توسعه گردشگری در دیگر مناطق آزاد كشور است و سایر مناطق می توانند از تجارب آن بهره مند شوند.

وی خواستار ارائه گزارش اثربخش بودن فعالیت های فرهنگی در مناطق آزاد كشور شد و گفت: كاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج و همچنین توانمندی هنرمندان بومی در جزیره كیش از جمله مواردی است كه توانسته اثر بخشی فعالیت های فرهنگی را ثابت كند.

وی اظهاركرد: سال گذشته كیش شهری بدون گدا عنوان شد ، خوب است سایر مناطق نیز با الگوبرداری از این موضوع یك آسیب جدی را مورد نظر قرار دهند و منطقه خود در این زمینه پایلوت كنند، منطقه بدون نزاع ، بدون ربا ، شهر بی اعتیاد، شهر بی طلاق، البته تحقق این موضوع با همكاری و مشاركت جوامع محلی امكان پذیر خواهد بود.

دوازدهمین نشست مشترك معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور در جزیره كیش با حضور حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشو در مركز همایش های بین المللی كیش یكشنبه شب به كار خود پایان داد.

1630**1641 /6048/ 1650