۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۳۶
کد خبر: 81575886
T T
۰ نفر
لغو تمام تحریم های غیر قانونی پس از توافق ضروری است

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی امنیت ملی دستیابی به توافق نهایی با كشورهای 1+5 را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویكرد مذاكره و تعامل از سوی آنان دانست و افزود: لغو تمام تحریم های ظالمانه و غیر قانونی پس از توافق ضروری است.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در دیدار روز شنبه جولی بی شاپ وزیر خارجه استرالیا گفت: اساسا باقی ماندن تحریم با توجه به عملكرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف سازی توجیهی نخواهد داشت.

جولی بیشاب وزیر خارجه استرالیا عصر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو كرد.

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو كشور در تحولات منطقه ای و بین المللی بر گسترش همكاری های فی مابین به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاربی و مقابله با تروریسم تاكید كرد.

شمخانی با اشاره به تجاوز غیرقانونی به یمن و كشتار مردم و تخریب زیرساخت های اقتصادی این كشور، حل این موضوع را از طریق طرح چهار ماده ای ایران مبنی بر توقف حملات نظامی، ارسال كمك های انسان دوستانه، انجام گفت و گوهای داخلی میان گروه های یمنی و تشكیل دولت فراگیر ملی، خواستار شد.

وی با اشاره به عدم توجه غرب به هشدارهای جمهوری اسلامی درخصوص خودداری از كمك به تروریست های مخالف دولت سوریه كه موجب شكل گیری گروه داعش و توسعه به مناطق دیگر شد اظهار داشت: تكرار تجربه سوریه در یمن به افزایش بی ثباتی در منطقه و خطر گسترش گروه های تروریستی منجر خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری با تاكید بر اراده قاطع جمهوری اسلامی برای مقابله با موج گسترش تروریسم در منطقه گفت: به رغم ادعاهای غیرواقعی و رفتارهای دوگانه برخی كشورهای مدعی، بیشترین هزینه در موضع مبارزه با تروریسم در مسیر ایجاد امنیت پایدار در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است.

شمخانی فقدان بسترهای لازم برای مشاركت سیاسی و اجتماعی در برخی كشورهای عربی و سركوب تمایلات مشاركت جویانه جوانان اهل سنت را اصلی ترین ریشه شكل گیری افراط گرایی و تروریسم عنوان كرد و اظهار داشت: بدون اقدام جدی درخصوص خشكاندن ریشه های تروریسم نمی توان به فروكش كردن این جریان خطرناك امیدوار بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دستیابی به توافق نهایی با كشورهای 1+5 را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویكرد مذاكره و تعامل از سوی آنان دانست و افزود: لغو تمام تحریم های ظالمانه و غیرقانونی پس از توافق ضروری است و اساسا باقی ماندن تحریم با توجه به عملكرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف سازی، توجیهی نخواهد داشت.

شمخانی اقداماتی چون نامه 47 نماینده كنگره آمریكا، كارشكنی های رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای منطقه در كنار استمرار سیاست تحریم و انتشار برداشت های ناصحیح و یكسویه از مذاكرات را موجب كند شدن مسیر دستیابی به توافق جامع عنوان كرد و افزود: تحریم های اخیر آمریكا، نماد آشكار مخالفت این كشور با پیشرفت صنعت و فن آوری در ایران و نشانه بدعهدی و فاصله گرفتن از منطق مذاكره است.

علی شمخانی همچنین درباره موضوع مهاجران ایرانی كه در شرایط نامناسبی در استرالیا بسر می برند گفت: هموطنان ما در هر جایی باشند مسائل و دغدغه هایشان برای ما مهم است و اگر كسی مرتكب جرمی نشده باشد و یا شاكی خصوصی نداشته باشد با آغوش باز از وی استقبال خواهیم كرد.

جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا نیز در این دیدار با اذعان بر نقش سازنده ایران در مقابله با گروه های تروریستی و افراطی در منطقه، پیامدهای گسترش تروریسم به دیگر كشورها را نگران كننده دانست و افزود: پیوستن مهاجران و شهروندان كشورهای غربی به گروه های تروریستی ناشی از انتقال بی ثباتی به این كشورهاست.

وی همچنین بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه ای براساس گفت و گو و راه حل های سیاسی تاكید كرد.

بیشاپ با اظهار خرسندی از مسیر رو به جلو و مثبت در گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5، اظهار امیدواری كرد طرفین بتواند به توافق مطلوب دست یابند.

جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا بامداد امروز (شنبه) به منظور دیدار با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

سیام**7261**1553 /1449
۰ نفر