۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۳۷
کد خبر: 81564734
T T
۰ نفر
هیات عالی نفتی ایران در پكن/ گسترش روابط صنعت نفت و انرژی ایران و چین

پكن - ایرنا - بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه برای گفت وگو و رایزنی با مقامات چین درباره همكاری های دو كشور در عرصه انرژی وارد پكن شد.

بیژن زنگنه در این سفر كه تنی چند از مدیران و مسوولان وزارت نفت وی را همراهی می كنند، قرار است با مسوولان عالی رتبه انرژی چین دیدار و گفت وگو داشته باشد.

براساس این گزارش، انجام این سفر در چارچوب برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای همكاری های نفتی با كشور چین عنوان شده است.

هیات بلندپایه ایران در این سفر در ملاقات با مقامهای اقتصادی چین بویژه دست اندركاران صنعت انرژی، با آنان درباره فرصت های سرمایه گذاری در كشورمان و ضرورت عمق بخشیدن به مناسبات انرژی میان دوكشور بحث و تبادل نظر خواهند كرد.

این سفر پس از آن انجام می شود كه شركت های چینی برای حضور بیشتر در صنعت نفت و انرژی ایران اعلام آمادگی كرده اند.

دیدار با رییس سازمان انرژی (وزیر) چین یكی از دیدارهای مهم وزیر نفت كشورمان در این سفر اعلام شده است كه پیش از ظهر امروز انجام می شود.

نگاهی به روابط دوكشور نشان می دهد كه مناسبات ایران و چین متكی بر گذشته تاریخی و قرابتهای فرهنگی بین دوكشور ، هر روز شاهد توسعه بیش از پیش است.

آمارهای منتشر شده در خصوص سطح مناسبات اقتصادی دوكشور بخوبی گویای این واقعیت است كه روند همكاری های تهران - پكن در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است، به گونه ای كه سطح این همكاری ها در سال 2014 میلادی به بیش از 51 میلیارد دلار رسیده است.

اداره گمرك چین بتازگی در گزارشی كه در ماه مارس (بهمن - اسفند) منتشر كرد، حجم كل مبادلات تجاری تهران - پكن در سال گذشته میلادی را 51 میلیارد و 850 میلیون دلار اعلام و تاكید كرد كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل - 2013 میلادی - با رشد همراه بوده است.

بر این اساس، صادرات چین به ایران در سال 2014 میلادی، 24 میلیارد و 360 میلیون دلار بود و ایران نیز در این مدت 27 میلیارد و 490 میلیون دلار كالا به چین صادر كرده است.

در این گزارش همچنین با اشاره به روند رو به رشد همكاری های دو كشور در سال های گذشته، مبادلات دو كشور در سال 2014 نسبت به سال ماقبل، 72 درصد رشد داشته است.

اداره گمرك چین همچنین رقم دقیق حجم كل صادرات و واردات تهران - پكن در سال 2013 میلادی را 39 میلیارد و 540 میلیون دلار اعلام كرد.

چین در زمان حاضر به بزرگترین شریك تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیا و یكی از بزرگترین شركای تجاری جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی تبدیل شده است.

آساق**1597**1577