۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۴۱
کد خبر: 81552339
T T
۰ نفر
سومین دور مذاكره ظریف - كری در لوزان 2/ عراقچی: هنوز برای پیش بینی زود است

لوزان - ایرنا - سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران گفت كه هنوز نمی توان پیش بینی كرد آیا در پایان این دور از گفت و گو ها به فهم مشتركی برای راه حل ها خواهیم رسید .

وی صبح جمعه به خبرنگاران گفت: هنوز برای اظهار نظر در این باره كه آیا می توانیم به راه خل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر زود است.

عراقچی كه به سوالی درباره روند مذاكرات هسته ای میان ایران و 1+5 در لوزان پاسخ می داد، افزود: مذاكرات دومین روز خود را به شكل جدی دنبال می كند. هنوز نمی توان پیش بینی كرد كه آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشتركی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر.

وی اظهار داشت: تلاش ما این است كه در خصوص تمام موضوعات به یك راه حل برسیم و سپس در ماه های آینده این راه حل ها را مكتوب كنیم. هنوز در موقعیتی نیستیم كه بتوانیم در این خصوص قضاوت كنیم اما گفت و گوها با جدیت كامل در حال انجام شدن است.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران تاكیدد كرد: تا هر موقع كه لازم باشد اینجا می مانیم و تلاش می كنیم بحث ها را به پیش ببریم. مقدار زیادی از پیشرفت به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.

عراقچی در پاسخ به این سوال كه آیا اختلاف ها جدی است؟ گفت : تمام اختلاف ها جدی است و ما تلاش می كنیم كه از این اختلاف ها كم كنیم. ناامید نیستیم و هنوز امیدوار و خوش بین هستیم اما هنوز برای اظهارنظر در این خصوص كه آیا می توانیم به راه حل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر؟ زود است.

مذاكره كننده ارشد ایران در خصوص شكل مذاكرات امروز گفت : امروز هم مانند دیروز ما در تمام سطوح مختلف مذاكره خواهیم داشت. ساعت 10 مذاكره میان وزرای امور خارجه ایران و امریكا با حضور آقایان دكتر صالحی و مونیز و معاونان دو طرف خواهد بود.

وی افزود: همزمان یا پس از آن ما با سایر اعضای 1+5 هم دیدار خواهیم داشت. احتمالا در پایان روز مانند دیروز یك جلسه مجدد با مجموعه 1+5 خواهیم داشت. امروز تركیبی از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف كارشناسی، معاونان و وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد.

عراقچی اظهار امیدواری كرد كه این دیدارها به پیشرفتی در مذاكرات منتهی شود.



**سومین دور مذاكرات ظریف و كری

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان كری وزیر خارجه امریكا سومین دور مذاكرات خود را در لوزان آغاز كردند.

در این دور گفت و گو حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری نیز حضور دارد.

برادر رییس جمهور برای شركت در مراسم گرامیداشت مادر مرحومش با تاخیر به مذاكره كنندگان پیوست.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریكا و هلگا اشمید معاون هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضران در این دور مذاكره هستند.

علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریكا نیز جداگانه و همزمان جلسه دارند.

ایران و امریكا از روز گذشته در لوزان در حال مذاكره برای یافتن راه حل های اختلافات هستند. در برخی از مسائل راه حل هایی یافت شده ولی به گفته وزیر امور خارجه تا زمانی كه برای تمامی مسائل راه حل هایی یافت و بر سر آنها توافق نشود، گویی كه هیچ توافقی صورت نگرفته است.

شب گذشته معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 هم در لوزان نشستی عمومی داشتند. ریاست هیات ایرانی را در این نشست سید عباس عراقچی به عهده داشت و هلگا اشمید هم در راس هیات مقابل بود.

انتظار می رود با پیوستن سایر وزیران خارجه 1+5 به مذاكرات، این دور از گفت و گو ها روز شنبه به پایان برسد.



**رایزنی معاونان وزیران خارجه ایران و چین

همزمان با پایان سومین دور مذاكرات ظریف و كری، معاونان وزیران خارجه ایران و چین ساعت 12 به وقت محلی – 15 و 30 به وقت تهران – مذاكره و رایزنی دو جانبه را آغاز كردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در رایزنی با یانگ یی موارد اختلافی و راه حل های پیشنهادی را مرور خواهند كرد.

این مذاكره پس از یك ساعت و نیم رایزنی ظریف – كری صورت گرفت.

مذاكره علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریكا همچنان ادامه دارد.

1553





انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری





1553
۰ نفر