۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81527857
T T
۰ نفر
90 درصد چهارپایان علفخوار در نیم قرن گذشته از بین رفته اند

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش و مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 90 در صد از چهارپایان علفخوار در نیم قرن گذشته از بین رفته اند كه این نشاندهنده بحرانی بودن وضعیت حیات وحش كشور است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد درویش عصر روز سه شنبه در مراسم مزایده تابلوهای نقاشی كه برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی حیات وحش برگزار شد، اظهار كرد: سرعت تخریب و از بین رفتن حیات وحش در زمین، 100 برابر بیشتر از آن میزانی است كه اگر انسان نبود رخ می داد.

وی افزود: در سال 2014 میلادی IUCN ( سازمان بین المللی حفاظت از محیط زیست ) ، این مساله را هشدار داده بود و در ابتدای قرن 21 نیز اعلام شده بود كه سرعت تخریب محیط زیست 10 هزار برابر بیشتر از حالت طبیعی آن پیش می رود كه IUCN این هشدار را در سال 2010 تایید كرد.

درویش گفت: براساس آماری كه دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده است، مجموع جمعیت كل ، بز ، قوچ ، میش ، مرال ، شوكا و آهو به كمتر از 110 هزار راس در كشور رسیده است.

وی تاكید كرد وضعیت محیط زیست و تنوع زیستی در كل جهان نگران كننده است و این فقط مختص كشور ما نیست.

وی گفت: تخریب زیستگاه ها یكی از دلایل اصلی از بین رفتن حیات وحش است كه باید با فرهنگ سازی ، چیدمان توسعه را تغییر دهیم و به سمت كسب و كار سبز پیش برویم تا توان تاب آوری طبیعت به آن برگردانده شود.

درویش گفت: نقش مردم در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است و در هر قسمتی از كشور كه به اهالی بومی و سازمان های مردم نهاد اعتماد كردیم وضعیت محیط زیست بهبود و درآمد سرانه محلی افزایش یافت كه در حوزه تالاب هایی مانند ، كانی برازجان ، كمیجان ، سرخ چشمه و گندمان مشهود است.

وی گفت:از 7/8 میلیون تعداد گونه های جانوری كه بر روی زمین وجود دارد، فقط 5/1 میلیون گونه شناسایی شده اند و 70 درصد گونه های بر روی زمین هنوز رهگیری نشده اند.

وی به نقش مخرب گروه های تروریستی مانند داعش و طالبان در تخریب محیط زیست اشاره كرد و گفت: كشورهای تحت تاثیر این گروه ها در بی سابقه ترین وضعیت اكولوژیكی سرزمین شان قرار گرفته اند كه این مساله باید مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

درویش گفت: درآمد حاصل از این مزایده به صندوق ملی محیط زیست واریز می شود و در راستای حفظ حیات وحش هزینه خواهد شد.

علمی(3)**9014**1540**1440
۰ نفر