۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۴۹
کد خبر: 81525012
T T
۰ نفر
توسعه صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری از جمله برنامه های اتاق ایران و برزیل اعلام شد

تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی برزیل و ایران دیدگاههای خود در خصوص تحریم ها، اقتصاد مقاومتی، توسعه صادارت غیرنفتی و حجم مبادلات دو كشور را در گفت و گو با خبرنگاران تشریح كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدفخرالدین عامریان عصر یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اقتصاد مقاومتی را بهترین راه برای مقابله با تحریم ها دانست و گفت: بهترین راه مقابله با تحریم‌ها روی آوردن به اقتصاد مقاومتی ،تكیه بر توان نیروهای متخصص داخلی و توسعه صادارت غیرنفتی است.

وی با بیان آنكه توسعه صادرات غیرنفتی علاوه بر ایجاد اشتغال در كشور سبب كسب درآمدهای ارزی پایدار برای تامین نیازهای وارداتی خواهد شد، افزود: تحولات اخیر به ویژه در حوزه انرژی نشان داد كه درآمدهای نفتی قابل اتكا و پایدار نیستند لذا باید با برنامه ریزی مناسب ضمن توجه جدی به توسعه صادارت، به مرور اتكاء كشور به درآمد های نفتی را كاهش داد.

این صادركننده نمونه كشور از اجرای موفق طرح كشت فراسرزمینی برای نخستین بار در برزیل خبر داد و گفت: در این راستا حدود 60 هزار هكتار زمین در برزیل توسط شركت تحت پوشش وی خریداری و به كشت ذرت اختصاص یافته است.

وی با بیان آنكه اجرای طرح كشت فراسرزمینی یكی از راههای مناسب واقتصادی برای تامین نیازهای اساسی كشور بشمار می آید، افزود: در حال حاضر قادر هستیم با اجرای این طرح سالانه حدود 30 درصد از ذرت مورد نیاز كشور را تامین كنیم.

عامریان در ادامه از آغار به كار اتاق بازرگانی برزیل و ایران خبر داد و اظهار داشت: پیرو هماهنگی صورت گرفته و مكاتبات انجام شده با نهادها و مراكز قانونی و معتبر كشورمان از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزی ایران، اقدامات لازم را برای ثبت اتاق مشترك بازرگانی «برزیل و ایران» انجام داده و این اتاق بطور رسمی فعالیت خود را در این كشور آغاز كرد.

وی هدف از تشكیل چنین نهادی را باز شدن فضایی جدید برای صدور كالاها و خدمات شركت های ایرانی و افزایش صادرات غیرنفتی به بازارهای هدف ذكر و تصریح كرد: اتاق بازرگانی دو كشور به ارتقای سطح صادرات ایران و ایجاد توازن تجاری با برزیل، كمك شایسته ای خواهد كرد.

عامریان با اشاره به حضور و كسب تجربه شركت های ایرانی در بازار برزیل، گفت: بازار این كشور پتانسیل بالایی برای جذب كالاها و خدمات ایران دارد.

این صادركننده نمونه كشور در خصوص تغییر نگرش تجار برزیلی نسبت به ایران، افزود: این اتاق فعالیت خود را ابتدا با 70 نفر آغاز كرد كه با اجرای اقدامات مثبت اكنون تعداد اعضای فعال در اتاق بازرگانی برزیل و ایران به 170 نفر رسیده است.

وی افزود: راه اندازی این اتاق نقش بسیار مهمی در تغییر نگرش تجار و بازرگان این كشور نسبت به ایران داشته از این رو پیش بینی می شود با ادامه فعالیت این اتاق، روند همكاری های بازرگانی دو كشور بطور مطلوبی افزایش یابد.

وی در پایان از موافقت اتاق بازرگانی ایران با تشكیل اتاق بازرگانی ایران و برزیل در تهران خبر داد و افزود: قرار است پس از انتخابات اتاق بازرگانی و احتمالاً در فروردین ماه سال 94 انتخابات هیات رئیسه این اتاق برگزار شود.

عامریان در خصوص حجم مبادلات ایران و برزیل، گفت: حجم مبادلات اقتصادی دو كشور سالانه حدود 2 میلیارد دلار است كه سهم صادرات ایران از این رقم حدود 100 میلیون دلار است.

وی كالاهای اساسی شامل ذرت، سویا، شكر، گوشت و كنجاله و همچنین ماشین آلات صنعتی را از جمله كالاهای وارداتی ایران از برزیل ذكر كرد و اظهار داشت: براساس آمارها، هم‌اكنون حدود 20 میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به این كشور صادر می‌شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی برزیل و ایران، زعفران، كشمش، پسته، فرش ماشینی و مواد صنعتی نیز دیگر كالاهای صادراتی ایران به برزیل هستند.

عامریان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به برزیل تا 500 میلیون دلار قابل افزایش است كه در صورت همكاری دولت‌ و بخش خصوصی، این رقم قابل تحقق خواهد بود.

گفتنی است، اقتصاد برزیل با برخورداری از بخش‌های بزرگ و روبه رشدی در حوزه كشاورزی، معدن، تولیدات صنعتی و خدمات، دارای بالاترین جایگاه در میان كشورهای آمریكای جنوبی است. صنایع برزیل شامل خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، هواپیما، رایانه و نیز كالاهای مصرفی بادوام، حدود یك سوم تولید ناخالص داخلی این كشور را به خود اختصاص داده‌اند.

صنعت خودروسازی برزیل در رتبه ششم جهان و فولاد این كشور در رتبه نهم دنیا قرار دارد. همچنین این كشور پیشتاز حفاری فراساحل به ویژه در آبهای عمیق و صادركننده بزرگ سنگ آهن است. لازم به ذكر است كه برزیل در بخش معدن و صادرات محصولات معدنی نیز از رتبه قابل قبولی در دنیا برخوردار است.

اقتصام(3)9186**1558
۰ نفر