۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81515809
T T
۰ نفر

فوتبال كردستان اما و اگرها

۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81515809
فوتبال كردستان اما و اگرها

سنندج - ايرنا - هفته نامه روژان چاپ سنندج در شماره اخير خود در مطلبي با عنوان 'فوتبال كردستان اما و اگرها' ، به خلاصه اي از سير تحولات فوتبال استان و موانع و مشكلات آن پرداخته است.

در اين گزارش به قلم ابراهيم دلاوري آمده است: تيم فوتبال شهرداري كامياران نماينده شايسته و با لياقت فوتبال كردستان دراولين حضورخود در رقابت هاي ليگ دسته دوم باشگاه هاي كشور، با درخشش يارانش با كسب 27 امتياز درعين شايستگي و توقف در آخرين بازي برابر ايرانِ جوان خورموج بوشهر از رفتن به مرحله دوم و قرا رگفتن در جمع 12 تيم برتر اين بازي ها باز ماند.

با نگاه اجمالي به فوتبال كردستان از زمان شكل گيري تاحال حاضر مي‌توان گفت كه اين ورزش پرطرفدار دركردستان علي رغم فعاليت چشمگير، كمتر توانسته در مراحل بالاتر موفق شود و اسم و رسمي براي خود كسب كند.

در اين ميان، تنها تك ستاره‌هايي مانند دكتر بيژن ذوالفقارنسب، رضا يغموري، جلال ولدبيگي، حافظ رهبر و رشيد طهماسبي درآسمان فوتبال كردستان چهره شده و خود را مطرح كرده اند. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فوتبال كردستان در چند شهر استان به صورت محدود و آنهم به شكل ابتدايي دنبال مي شد و بيشترين فعاليت فوتبال استان در شهر سنندج و در قالب دو باشگاه پرسپوليس و تاج سابق بود و فوتباليست‌هاي سنندج پس ازيك‌ سال تمرين مستمر تنها براي يك بازي برابرهم قرار مي گرفتند كه در نهايت تيم برنده نماينده فوتبال استان مي شد.

همدلي و اتحاد آن زمان در بين بازيكنان دو تيم و مسوولين فوتبال حرف اول را مي زد و اين بازيكنان فقط در زمان مسابقه باهم رقيب بودند پس از آن بهترين بازيكنان درقالب تيم برنده به مسابقات كشوري اعزام مي شدند. نبود امكانات كافي و بويژه امكانات مالي هيچگاه نتوانست اراده قوي و مصمم اهالي فوتبال را درهم شكند و به هر طريق ممكن نماينده فوتبال كردستان در مسابقات منطقه‌اي و كشوري حضور مي يافت.

بطور مثال يك‌ بار تيم فوتبال كردستان در آستانه اعزام به مسابقات كشوري به علت نبود پول كافي دچارمشكل شد كه بلافاصله علي خوشنودي پير دير فوتبال كردستان كه آن زمان مسووليت تيم را برعهده داشت با فروش فرش خانه‌اش تيم را راهي مسابقات كرد و اين درحالي بود كه همان زمان مادر گرامي خوشنودي به رحمت ايزدي پيوسته بود و وي پس از مراسم تدفين و ترحيم روز بعد سريعا خود را به كاروان رساند تا تيم فوتبال كردستان از اين منظر لطمه روحي نبيند.

فوتبال كم كم درساير شهرهاي استان و بويژه قروه رشد كرد و با آمدن طالب سامري مردي از ديار فوتبال خيزخوزستان كه دوران خدمتش در قروه بود فوتبال اين شهر دچار تحول شد و با فعاليت جدي درمسير رشد و ترقي قرار گرفت و توانست در سال 1355 به عنوان نماينده فوتبال كردستان در مسابقات منطقه‌اي درخرم آباد شركت كرده و با كسب مقام اول فوتبال كردستان را صاحب عنوان كند.

فوتبال قروه يك بار ديگر قبل از انقلاب و اين بار با قهرماني در فوتبال جوانان استان و با تقويت تيم درسال 56 به مسابقات قهرماني جوانان كشور كه در گيلان برگزار مي شد اعزام و با ارائه بازي هاي خوب، چشم نواز و تماشگرپسند نامي براي فوتبال كردستان دست و پا كرد و يكي دو بازيكن اين تيم نيز به اردوي تيم ملي جوانان دعوت شدند.

اوج فوتبال كردستان درسال 56 با تشكيل تيم باشگاه بيژن و حضور در دسته دوم ليگ باشگاه‌هاي كشور جام تخت جمشيد رقم خورد كه پس ازانجام بازي‌هاي نيم فصل، به دليل شروع تظاهرات و آغاز انقلاب اسلامي به تعطيلي كشانده شد.

پس از پيروزي انقلاب، چند سالي فعاليت فوتبال كند شد تا اينكه رقابت ها، با نام مسابقات منطقه ‌اي شكل گرفت و بازهم اين فوتبال قروه بود كه جور فوتبال استان را كشيد و درسال 62 به مسابقات منطقه‌ اي درهمدان اعزام شد كه پس از درگيري ميان بازيكنان تيم، بازيكنان ساير شهرها تيم را ترك كردند و تيم قروه 9 نفره در برابر ساير استان ها ايستاد و اتفاقا بازي خوبي نيز به نمايش گذاشت و دربرابر آذربايجان شرقي و درمقابل بازيكناني همچون غلامرضاشيخ‌لاري، احد شترباني و مربي صاحب‌نامش اسماعيل هاشمي مقاومت جانانه ‌اي كرد تا جايي كه درآخرين روز از سوي تماشاگران همداني كه بسيار تيم را مورد تشويق قرار مي ‌دادند و با شعار قروه 9 نفره شيره، كاپ اخلاق و جنگندگي را دريافت كرد.

درسال هاي 63 و64 با طرح فدراسيون فوتبال مسابقات ليگ اين بار با نام ليگ قدس و در قالب تيم‌هاي منتخب هراستان اجرايي شد و تيم فوتبال كردستان هم با شركت دراين ليگ پس از موفقيت در مرحله مقدماتي در مرحله دوم متوقف شد و نتوانست به مرحله نهايي راه يابد.

فوتبال استان كج دار و مريض در مسابقات منطقه ‎اي و جام حذفي شركت مي كرد كه درسال 65 دو اتفاق مهم براي فوتبال كردستان روي داد. ابتدا حضور تيم قروه در مسابقات جام فلق بود كه آن زمان علي دايي به همراه تيم اردبيل در برابر تيم قروه بازي كرد و تيم قروه دراين آوردگاه از حيثيت فوتبال كردستان دفاع كرد اما بهترين نتيجه فوتبال در آن سال حضور تيم فوتبال سرباز كردستان كه به همت و تلاش بي شائبه مردي به تمام معني عاشق فوتبال و از خود گذشته به نام مسعود فاضلي بود كه موفق شد خود را به مرحله چهارم جام حذفي كشور رسانده و در اين مرحله در برابر ملوان انزلي با آن همه سابقه بايستد و ملوان به سختي و با حساب 2 بر 1 از سد سرباز كردستان گذشت و به نيمه نهايي رسيد.

حضور نماينده‌هاي فوتبال كردستان در مسابقات كشوري دردهه 70 نيز موفقيت آميز نبود تا اينكه درسال 84 تيم فوتبال فرمانداري مريوان كه با اسپانسري خورشيد زريوار پس از قهرماني در فوتبال استان در مسابقات ليگ دسته سوم كشور شركت كرد و توانست با قهرماني در گروه خود و بازي هاي نهايي پس از تيم بيژن سنندج به عنوان دومين تيم كردستاني به ليگ دسته دوم باشگاه هاي كشور راه يابد.

تيم خورشيد زريوار مريوان كه از سوي عابد كريمي مربي كار بلد، سرد و گرم كشيده و زحمت كش مريواني هدايت مي شد توانست در اولين سال حضور موفق ظاهرشده و در پايان فصل عليرغم ناملايمات، مشكلات مالي و عدم همراهي جمعي از بزرگان و پيشكسوتان فوتبال استان در رده هفتم جدول جاي گرفت؛ متاسفانه به علت حمايت نكردن مسوولان بويژه استاندار وقت و نبود اسپانسر مالي، امتياز اين تيم خوب مريواني به شهرستان قم فروخته شد.

تيمي كه در فاصله كوتاهي توانست نام فوتبال كردستان را بار ديگر مطرح كند و جنب وجوش خاصي در فوتبال استان بوجود آورد تا جايي كه براي هربازي كه در مريوان برگزار مي شد ده ها هزار نفر تماشاگر مشتاق روانه مجموعه ورزشي 22 بهمن مريوان مي شدند و حتي بازي هاي اين تيم به صورت مستقيم در اقليم كردستان عراق پخش مي‌ شد.

كفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال در راستاي توسعه فوتبال استان‌هاي كشور اين بار امتياز يك تيم دسته دومي را به هيات فوتبال كردستان داد كه با گردآوري جمعي از بازيكنان، تيم فوتبال زاگرس شكل گرفت و درمسابقات شركت كرد اما اين تيم نيز به علت عدم حمايت، ناهماهنگي و تضادي كه در بين پيشكسوتان و بزرگان فوتبال كردستان و بويژه سنندج پيش آمد نتوانست راه به جايي ببرد و درآخر فصل منحل و به سرنوشت ديگر تيم هاي مطرح استان گرفتار شد.

در نهايت در سال جاري پس از حضور كفاشيان در مجمع انتخابات هيات فوتبال كردستان و درپي درخواست اهالي فوتبال كردستان، امتياز يك تيم دسته دومي به فوتبال كردستان داده شد و هيات، با توجه به تجربيات گذشته و بدنبال ناكامي زاگرس، اين بار اين امتياز را به شهرستان كامياران كه چند سالي تيم پيروزي اين شهر در ليگ دسته سوم حضور داشت داد و اين تيم با حمايت مالي شهرداري تحت نام شهرداري كامياران راهي مسابقات ليگ دسته دوم باشگاه هاي كشور شد و در گروه سوم پس از گذشت نيم فصل و آشنا شدن با شرايط مسابقات و از طرفي بدنبال دستور مديريت جديد صداو سيماي مركز كردستان ( شبكه كرد) مبني بر پخش مستقيم بازي هاي اين تيم به يك باره به كوهي از انگيزه تبديل شد و ديگر هيچ حريفي ياراي مقاومت در برابر اين تيم درشهر كامياران را نداشت.

شهرداري توانست با كسب امتيازات لازم سير صعودي گرفته و فقط در بازي آخر كم آورده و تنها به خاطر 2 گل از حضور درجمع 12 تيم برتر جا ماند.

جا دارد به بروبچه‌هاي خوب و شجاع كامياران دست مريزاد گفته و از شهردار پرتلاش كامياران نيز به‌خاطر همراهي و حمايت همه جانبه تقدير و تشكر كرد.

اميدواريم اين تيم شايسته با حفظ بازيكنان متعصب و تركيب خود و با استفاده از تجربه حضور در سال آينده پرقدرت ‌تر، درمسابقات دسته دوم ظاهر شود و بتواند بار ديگر به موفقيت‌هاي خود تداوم بخشيده و با شايستگي به دسته اول فوتبال باشگاه‌هاي كشور راه يابد تا انشاالله طلسم حضور فوتبال كردستان در رده‌هاي بالاي فوتبال كشور شكسته شود.ك/1

6108/1904