۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۴۱
کد خبر: 81497634
T T
۰ نفر
نتیجه قدم زدن مهم است/ هر كسی را با یك بهانه كنار نگذاریم

تهران - ایرنا - رییس جمهوری خواهان یادگیری نقد شد و گفت: این كه دو نفر چگونه راه می روند مهم نیست، مهم این است كه به كدام سمت حركت كرده اند و نتیجه این قدم زدن چه بوده است.

دكتر «حسن روحانی» روز یكشنبه در آیین كتاب سال اظهار داشت: نقد یعنی وسایل حركت و مسیر تصحیح كه البته در فضای آزاد امكان پذیر خواهد بود اما باید نقد را یاد بگیریم.

وی ادامه داد: این كه دو نفر چگونه راه می روند، مهم نیست قدم را به كجا برمی دارد مهم است. نقد كنیم كه تند رفت، كند رفت، یك نفره رفت، دو نفره رفت اینها نقد نیست نقد كنیم به كجا رفتند و به چه سمتی حركت كردند و نتیجه قدم ها چه بود؟ اینها برای ما مهم است.

رییس جمهوری با بیان این كه باید به جای پرداختن به اعراض به جواهر و جوهر بپردازیم، افزود: لازم است به ماهیت و وجود مساله بپردازیم و به جای این كه درباره كفش و این كه لباس و كم و كیف سخن بگوییم.

روحانی خطاب به حاضران جلسه اظهارداشت: این شما هستید كه باید كتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل كنید. راه نقد را بیاموزید و شما باید بگویید بر كتاب چگونه نظارت شود نه این كه ما بگوییم.

وی همچنین گفت: ای كاش برای بهترین نقادان كتاب سال گذشته و حتی كتاب هایی كه برنده جایزه شده بودند، جایزه قرار می دادیم.



** سوءظن ها را رها كنیم

رییس جمهوری با تاكید بر این كه در انقلاب اسلامی ایران افراط و تفریط وجود ندارد، گفت: راه را باز و سوء ظن ها را رها كنیم و هر كسی را با یك بهانه كنار نگذاریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز یكشنبه در آیین سی و دومین دوره جایزه كتاب جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی كتاب سال كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: اندیشمندان، تحصیلكرده ها، حوزویان، دانشگاهیان، نویسندگان كتاب و كتابخوان ها، معادن كشور هستند، نمی توان با كوچكترین بهانه ای معدن طلا را بست.

وی ادامه داد: یك تكه كوچكی از طلا را درآورده و به آن اشكال وارد می كنیم و می گوییم معدن را تعطیل كنید، چرا سرمایه ها را به خاطر یك نقص كوچك تعطیل می كنیم؟ اشكال را با زبان نرم بگوییم.



**نمی توان 100 اصل برای ممیزی درست كنیم

رییس جمهوری با بیان این كه نمی گویم ممیزی باشد یا نباشد، افزود: می گویم نمی توان 100 اصل برای ممیزی درست كنیم. سه یا چهار اصل اخلاق، مقدسات، ارزش ها ، امنیت و مصالح ملی قرار دهیم،

روحانی ادامه داد: این خط قرمز كه می گویند یا مثلث است یا مربع یا ذوزنقه، دیگر هزار ضلع نداریم، كثیرالاضلاع داشتیم اما نه این قدر.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه كرد: ما باید نظارت كتاب را به صاحبان امر واگذار كنیم ناشران، نویسندگان و اساتید برجسته نظارت كنند و اگر كتابی چاپ شد و خواندند آیا برای چاپ دوم هم باید هفت خوان رستم عبور كند؟

روحانی با تاكید بر این كه آن شرایط گذشته است، تاكید كرد: امروز هزاران و دهها هزار رسانه وجود دارد و هر روز رسانه جدیدی متولد می شود؛ آن قدر تحریك نكنیم.

وی همچنین گفت: توضیح دهیم، شما بزرگان بگویید چگونه بر امور فرهنگی نظارت شود، شما بگویید تا گفته شما به قانون و آیین نامه تبدیل شود. قانونی كه ریشه آن صاحب نظران باشند استحكام بیشتری خواهد داشت.



** برای بهترین كتاب و بیشترین كتابخوان جشن بگیریم

رییس جمهوری با بیان این كه باید برای بهترین كتاب جشن بگیریم گفت: انشاءالله روزی برسد كه در این كشور برای جوان و نوجوانی كه بیشترین كتاب را خوانده است هم جشن بگیریم. چرا تیراژ كتاب كم شده و شرح آن تراژدی شده است؟

روحانی افزود: چرا جوان ما كتاب نمی خواند؟ نقص از چیست؟ از عرضه كننده است یا متقاضی؟ كتاب جاذبه ندارد یا تشویق نشده و یا ارزش كتاب تبیین نشده است؟

روحانی تاكید كرد شما بگویید مشكل كتاب چگونه باید حل شود؟ دولت و آموزش و پرورش چه كمكی باید داشته باشد؟



**اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق كتاب نهفته است

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرچند امروز ابزار و وسایل ارتباطی برای انتقال سریع تر مفاهیم و ارتباط سریع تر جایگاه ویژه دارند اما اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق كتاب نهفته است.

روحانی تصریح كرد: شاید دوران كتاب تا حدی به سر آمده است و رسانه های دیگر به ویژه دیجیتال می توانند جایگزین كتاب شوند اما واقعیت امر این است كه كتاب به هیچ عنوان جایگاه خود را از دست نداده است.

وی ادامه داد: همه آن ابزار و وسایل برای انتقال سریع تر مفاهیم و ارتباط سریع تر جایگاه ویژه دارند اما اصل اندیشه و دانش هنوز هم در اوراق كتاب نهفته است.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در واقع ریشه رادیو، تلویزیون و سینما و همه ابزار امروز ارتباطی از كتاب است؛ فیلم یا تئاتر به عنوان یك هنر نمایشی، فیلم نامه آن كه اساس آن است به مفهوم یك كتاب است و از او اقتباس می شود.

روحانی یادآور شد: در بسیاری از امور دقت، ظرافت و حتی گاهی لذت فقط در كتاب است و گاهی انسان از خواندن یك كتاب آنقدر مشعوف ،لذتمند و سیراب می شود كه هیچ چشمه سار دیگری نمی تواند جایگزین كتاب شود.

وی ادامه داد: البته كتاب به معنای عام كلمه یعنی همه خلقت است و همه موجوداتی كه خداوند آفریده است، كلمه الله هستند و همه سرنوشت عالم دیروز و امروز و فردا در ام الكتاب است و در روز قیامت هم باز با كتاب مواجه می شویم كه اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَي بِنَفْسِكَ الْیَوْمَ عَلَیْكَ حَسِیبًا.

رییس جمهوری با بیان این كه همه جا از آغاز تا پایان كتاب است، گفت: افتخار ما این است كه معجزه پیامبر(ص) ما كتاب است و موحدان دیگر را هم به عنوان اهل كتاب می نامیم و می خوانیم، پس كتاب و مكتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد.

روحانی افزود: آنچه كه از روایات برمی آید در آن جهان بالا و والا نیز از كتابت و نوشته سخن به میان آمده است و بارها در روایات ما آمده كه بر ساقه عرش چنین نوشته شده است كه «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه».

وی با بیان این كه كتاب، مكتوب و قلم همه جا حضور دارد، خاطرنشان كرد: كتاب از عرش برین خدا تا بر روی سنگ ها و سنگ نوشته ها به انواع ابزار و وسایلی كه اندیشه را می توان بر آن ثبت كرد، حضور دارد و اگر كتاب نبود، چقدر سخت بود كه نمی توانستیم با هزار سال پیش ارتباط برقرار كنیم و از فكر، اندیشه و دیدگاه ها و نظریات آنها بهره ببریم.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: مگر اندیشه انسان چیزی از تكامل است قدم به قدم این خشت ها بر روی هم چیده شده است و مانند طلا و نقره ساختمان اندیشه بشری را به وجود آورده كه كتاب بهشت این جهان و وسیله بهشت آن جهان خواهد بود.



** كتاب كلید قفل های زندگی است

روحانی با بیان این كه كتاب كلید است و باید همه قفل های زندگی را بگشاید و ابهام ها را باز كرده و ظلمات را به نور و روشنایی تبدیل سازد، ادامه داد: ریشه انقلاب اسلامی ایران كه در آستانه سی و هفتمین بهار آن هستیم از كتاب، قرآن و حدیث بود و از مكتوبات راهبران این انقلاب و در راس آن امام عزیز و بزرگوار ما امام خمینی (ره) است كه اگر نامه ها، اعلامیه ها و انتقال سخنان او از طریق نوار یا مكتوبات نبود چگونه انقلاب پیروز می شد.

وی تصریح كرد: بهترین روز در مكتوبات انقلاب آن روزی بود كه كتاب حكومت اسلامی امام (ره) از نجف آمد و در ایران به صورت مخفیانه پخش شد و برای اولین بار نظریه ولایت فقیه و اندیشه ایشان در فقه سیاسی منتشر شد و آن كتاب ما را وارد فاز جدیدی ساخت.

رییس جمهوری اضافه كرد: همه سخنان، اعلامیه ها و مكتوبات امام(ره) پس از پیروزی انقلاب بود كه راه را برای مدیریت یك جامعه تحت عنوان حكومت اسلامی گشود و امروز هم كلام ها، مجموعه آثار و وصیت نامه ایشان راهنمای ما است.



** انقلاب ما انقلاب اعتدال بود

روحانی همچنین از فرهیختگان، بزرگان و اهل قلم خواست كه بار سنگین را بردوش گیرند و طراوت و تازگی انقلاب را تضمین كنند.

وی از مولفان، مترجمان و صاحبان قلم خواست مفاهیم انقلاب را بسط و توضیح دهند و به همه جهانیان بگویند كه انقلاب ما انقلاب اعتدال بود.

وی ادامه داد: به همه افكار جهانیان برسانید كه در انقلاب ما خرد سوزی وجود ندارد، كتاب سوزی هم وجود ندارد. در انقلاب اسلامی ما افراط و تفریط وجود ندارد، عقلانیت، فهم، فقه و تفقه و باز كردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رییس دولت یازدهم اظهارداشت: این شما فرهیختگان و اصحاب قلم هستید كه باید برای امروز جامعه ما بگویید كه چگونه بیندیشیم و حتی چگونه نقد كنیم. ای كاش در میان همه كتاب ها یك كتاب مهم در زمینه نقد و نقادی بود. ای كاش در كنار كتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی را هم قرار می دادیم كه بیشترین كتاب را در طول یك سال خوانده است.



** نظارت بر كتاب به صاحبنظران آن واگذار شود

روحانی با بیان این كه معتقدم و بر این اعتقاد پای می فشارم كه در هر زمینه ای متخصصان و صاحبنظران آن بخش بهتر از دولت نظر می دهند گفت: چرا باور نمی كنیم اصحاب قلم و كتاب راجع به كتاب بهتر از یك مدیر یك وزارتخانه نظر خواهند داد.

وی افزود: چرا باور نمی كنیم اصحاب هنر درباره هنر بهتر سخن می گویند و اگر نقدی هم باشد آنها بهتر می توانند آن را نقد كنند چرا با آنها مشورت نمی كنیم؟ این چه ظلم و جفایی است كه بر حركت و توسعه كشور روا می داریم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاكید بر این كه آنهایی كه عمری در اقتصاد كار كرده اند و هزاران ساعت تدریس داشته اند اقتصاد را بهتر از یك مدیر معمولی كه البته او هم یك نفر از صاحبنظران است تشخیص می دهند آیا جمع این صاحبنظران بهتر نمی توانند تشخیص دهند؟



**تشویق به نوشتن كتاب های لازم برای جامعه

روحانی گفت: در برخی از كشورهای اروپایی دانش آموزان از ابتدا بسیار برای كتاب خواندن تشویق می‌شوند. چه اشكالی دارد ما از دانش آموزان بخواهیم كتاب بخوانند. ما باید از جوانان و نوجوانان شروع كنیم. چرا در مترو كشورهای دیگر این همه كتاب خوانده می‌شود. چه بسیار افرادی كه ده ها جلد كتاب را در ماشین و قطار و هواپیما خوانده‌اند اما چرا ما عادت نداریم؟

رییس جمهوری افزود: ما باید همه جامعه را به نوشتن كتاب‌های لازم تشویق كنیم تا گره‌ای از جامعه باز كنند. من نویسنده باید خود قاضی باشم و ببینم نوشته‌ من چه مشكلی را از جامعه برطرف می‌كند.

روحانی با تاكید بر این كه همه جامعه را به نوشتن كتاب های لازم تشویق كنیم، ادامه داد: كتاب هایی كه گره را باز كند، من نویسنده باید خودم قاضی باشم كه این كتاب چه مشكلی را از جامعه حل كرده است؟كتاب یك زنجیره است و در راس آن نویسنده یا مترجم قرار داد اما تا زمانی كه به دست مشتری یا خواننده كتاب برسد عوامل متعددی در آن دخالت دارند كه باید آن ها را حل و فصل كرد.



**انقلاب و شعارهای آن را برای نسل جوان تبیین كنیم

رییس دولت تدبیر و امید بار دیگر به انقلاب اسلامی ایران اشاره كرد و یادآور شد: در كتاب هایمان راجع به انقلاب اسلامی ایران بنویسیم، صدها ابهام در ذهن جوانان وجود دارد كه باید انقلاب را برایشان معنا كنیم، حتی بگوییم كه شعارهای انقلاب چه معنایی دارد؟

روحانی تصریح كرد: هنوز هم یك جوان یا نوجوان ما فكر می كند كه با خارجی حرف زدن، گوشه استقلال تراشیده و سایش می یابد. هنوز فكر می كند زبان خارجی بلد بودن یعنی مسیر شیطانی را یافتن. زبان خارجی یعنی باز شدن باب جدید فرهنگ، فهم و علم.

رییس جمهوری تاكید كرد: ما باید استقلال را معنا كنیم، آزادی را معنا كنیم، نه شرقی و نه غربی را معنا كنیم و این شما هستید كه باید برای جوانان ما تبیین كنید و گرنه انقلاب را به ضد انقلاب بر می گردانند.



**افراط و تروریسم ارتباطی با اسلام رحمانی و محمدی(ص) ندارد

روحانی افزود: شما اندیشمندان، صاحب نظران و فرهیختگان، واقعیت انقلاب، شعارها و مسیر انقلاب را برای نسل جوان تبیین كنید كه برای دنیای امروز نیز یك ضرورت است.

رییس جمهوری اظهار داشت: اسلام رحمانی را برای جهان تبیین كنید، افراط، آدم كشی و تروریسم هیچ رابطه ای با اسلام رحمانی و محمدی(ص) ندارد.

روحانی با بیان این كه اندیشمندان باید امید را در جامعه بیشتر كنند، گفت: شما فرهیختگان باید تدبیر را بیشتر كنید، راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. شما هستید كه باید وحدت را در سراسر كشورمان بیشتر كنید و تنش را با جهان كمتر و كمتر كنید و همزیستی مسالمت آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان ببرید.

سی و دومین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی كتاب سال صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سیام**1429**9132**9254**1336
۰ نفر