واردات گوشت قرمز كاهش یافت / 600 دستگاه ماشین آلات كاشت و برداشت در سال آتی وارد می شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه جهاد استقلال وابسته به وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه وضعیت تولید گوشت قرمز كشور نسبت به سنوات گذشته بهبود یافته است، گفت: همین امر باعث كاهش وابستگی كشور به واردات گوشت قرمز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا شافعی نیا روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسب گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به ایرنا، افزود: كافی بودن میزان محصول در بازار، ثبات قیمت ها و صادرات سه عامل نشان دهنده بهبود وضعیت تولید گوشت در كشور است.

به گفته وی، طی سالجاری بخشی از دام زنده به كشورهای همسایه نیز صادر شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاری های تولید و واردات گوشت قرمز توسط وزارت جهادكشاورزی و دولت، كمبودی در زمینه گوشت قرمز نداریم هرچند ممكن است در بازار قیمت ها بالا باشد اما سطح قیمت ها نیز نسبت به گذشته تغییر زیادی نداشته است.

وی به كاهش میزان واردات گوشت قرمز نسبت به گذشته اشاره كرد و افزود: طی سالهای گذشته وابستگی ما به واردات گوشت قرمز 10 درصد بوده كه با بهبود وضعیت تولید داخل توانسته ایم میزان واردات را به حدود 6 درصد برسانیم كه امیدواریم بزودی میزان واردات گوشت قرمز ما به صفر برسد.



** واردات 600 دستگاه ماشین آلات كاشت و برداشت در سال آتی

وی با اشاره به اینكه تمام تلاش ما حمایت از تولید داخل و افزایش بهره وری است، گفت: به دنبال واردات دانش فنی و تكنولوژی های نوین ماشین آلات بخش كشاورزی برای افزایش بهره وری تولید هستیم.

وی اضافه كرد: بخشی از ماشین آلات پیشرفته كاشت تا برداشت محصولات كشاورزی به كشور وارد می شود و تلاش داریم تا بخشی از دانش و تكنولوژی برخی ماشین آلات را برای تولید داخل وارد كنیم.

وی تصریح كرد: هم اكنون اصلی ترین موضوع بخش كشاورزی، تولید محصولات زراعی از جمله غلات (ذرت، جو و گندم)، نباتات علوفه ای و برنج است بنابراین برنامه افزایش بهره وری این محصولات به طور جدی در دستور كار قرار دارد البته دركنار آن مكانیزاسیون محصولات باغی، سبزی و صیفی نیز جزء برنامه های این موسسه است.

وی درباره مكانیزاسیون بخش كشاورزی، گفت: تاكنون بیش از 1000 دستگاه تراكتور و كمباین كاشت تا برداشت به كشور وارد شده كه بخش عمده آن به مكانیزاسیون برنج مربوط می شود.

وی درباره مكانیزاسیون دانه های روغنی، گندم و جو نیز گفت: حدود 2 سال است كه واردات ماشین آلات مربوط به دانه های روغنی، گندم، جو و ذرت آغاز شده و در دست آزمایش قرار دارد تا در صورت مناسب بودن به میزان لازم به كشور وارد شود.

شافعی نیا افزود: در همین راستا در نظر داریم در سالجاری میلادی حداقل بتوانیم 500 دستگاه تراكتور سنگین و 100 دستگاه كمابین جدید و با تكنولوژی روز تامین و وارد كنیم تا در اختیار تولیدكنندگان دانه های روغنی، ذرت و جو گندم قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده ماشین آلات برنج از ژاپن و ماشین آلات دیگر محصولات كشاورزی از كشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا وارد می شود.



** بذر كلزای مورد نیاز كشور تامین است

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال درباره واردات ریشه بذر كلزا، گفت: بذر كلزا به صورت والد به میزان 4 تن و 750 كیلوگرم به كشور وارد شده تا توسط سیستم های داخلی كشور تولید و تكثیر شود.

وی اضافه كرد: در مجموع با تكثیر این میزان بذر، كل نیاز كشور را تامین می شود.



** كاهش قیمت محصولات در دستور كار وزارت جهادكشاورزی

شافعی نیا از كاهش قیمت محصولات كشاورزی در قالب برنامه‌ وزارت جهادكشاورزی، گفت: وقتی افزایش بهره وری و كاهش قیمت نهاده های تولید رخ دهد، قیمت محصولات كشاورزی نیز كاهش می یابد.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال درباره بالا بودن هزینه تمام شده تولید محصولات كشاورزی نیز افزود: وزارت جهادكشاورزی افزایش بهره وری تولید محصولات كشاورزی و كاهش قیمت نهاده‌های تولید را در دستور كار دارد تا بتواند از این طریق ضمن مدیریت بحران آب در كشور، هزینه تولید این محصولات را تا حد ممكن كاهش دهد.

به گفته وی، در آن صورت می‌توان به كاهش قیمت محصولات كشاورزی در آینده نیز امیدوار شد به طور مثال وقتی در تولید شیر قیمت نهاده‌های دامی از طریق تكنولوژی های نوین كاهش پیدا می‌كند، هزینه های تمام شده تولید شیر و در نهایت قیمت شیر و فرآورده های آن نیز كاهش می یابد.

وی درباره بحران آبی كشور اظهار داشت: بحران آب یكی از مهمترین مسائل مورد توجه دولت و مسئولان است كه با توجه به وضعیت كنونی منابع آبی نمی‌توانیم به فكر توسعه افزایش سطح زیركشت محصولات كشاورزی باشیم، اما وزارت جهادكشاورزی در نظر دارد با مدیریت منابع محدود آبی بتواند بهره وری تولید را در واحد سطح افزایش دهد كه این خود از برنامه های توسعه ای به شمار می رود.

اقتصام(3)9186**1558
۰ نفر