۷ بهمن ۱۳۹۳، ۲۱:۱۵
کد خبر: 81482053
T T
۰ نفر
سفير ايران: تهران و مسكو براي همكاري در عرصه هسته اي صلح آميز عزم جدي دارند

مسكو- ايرنا- مهدي سنايي سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو گفت: تهران و مسكو براي همكاري در عرصه هسته اي صلح آميز عزم جدي دارند.

به گزارش ايرنا، سفير كشورمان در گفت و گو با خبرگزاري روسيا سگودنيا كه روز سه شنبه منتشر شد، گفت: ايران و روسيه در چارچوب مذاكرات ايران و گروه 1+5 همكاري هاي گسترده اي با يكديگر دارند.

وي ادامه داد: ايران و روسيه در عرصه انرژي هسته اي هم با يكديگر همكاري مي كنند و در سال 2014 قرارداد احداث بلوك هاي دوم و سوم نيروگاه هسته اي بوشهر امضا شد.پروتكلي هم براي توليد مشترك سوخت هسته اي امضا كردند كه از اهميت فراوان برخوردار است.

سفير ايران خاطرنشان كرد، مسكو و تهران برنامه اي براي امضاي قرارداد جديد در زمينه استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي در سال 2015 ندارند.

سنايي افزود: انتظار نمي رود قراردادهاي جديدي بين ايران و روسيه در سال 2015 امضا شود زيرا دو كشور تلاش مي كنند قراردادهاي فعلي را اجرا كنند.

سفير ايران در پاسخ به اين سوال كه در صورت لغو تحريم ها ايران و روسيه چه حوزه هايي از همكاري هاي دوجانبه را در وهله اول گسترش مي دهند، گفت: ايران بدون لغو تحريم ها هم با روسيه در تمام عرصه ها همكاري مي كند و لغو تحريم ها اين روند را تقويت خواهد كرد.

سفير كشورمان در مورد امكان همكاري ايران و آمريكا در مبارزه با گروه تروريستي داعش گفت: ايران به وضوح مبارزه بي امان خود با تروريسم را اثبات كرده است و ما معتقديم كه اين پديده غيرقابل قبول است.

وي با بيان اين كه ايران با ارتش عراق در زمينه مشورتي همكاري مي كند، اظهار كرد: ايران همكاري هاي ديگر در اين زمينه را در حال حاضر در برنامه هاي خود ندارد.

سفير ايران گفت: سياست غرب در اين عرصه (مبارزه با تروريسم) براي ايران همانند روسيه و بسياري از كشورهاي ديگر قابل درك نيست.

وي ادامه داد: آنچه كه در منطقه خاورميانه جريان دارد، نتيجه سياست هاي غرب در اين منطقه است.اما از طرف ديگر ايران بر اين عقيده است كه تمام كشورهاي جهان بايد عليه تروريسم متحد شوند.اما اين زماني به وقوع مي پيوندد كه برخي كشورها از تقسيم تروريست ها به تروريست هاي خوب و بد دست بكشند.

سفير كشورمان در پاسخ به سوالي در مورد امكان همكاري ايران و روسيه در مبارزه با تروريسم گفت: البته در اين همكاري مصمم هستيم. با روسيه در مسايل عراق و سوريه و نيز در مسايل مبارزه با تروريسم همكاري مي كنيم.

سنايي با اشاره به سفر اخير وزير كشور ايران به روسيه خاطرنشان كرد: دو كشور در مبارزه با تروريسم، افراط گرايي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر توافق كردند.

ايران و روسيه رويكردهاي مشتركي در مسايل مبارزه با تروريسم و درك اين مساله دارند.

سفير ايران سپس به طرح هاي مشترك ايران و روسيه كه در حال اجرا است ، اشاره كرد و گفت كه جمله برقي كردن برخي خطوط راه آهن در ايران از جمله اين طرح ها است.

وي سپس از توافق در مورد صادرات مواد غذايي و محصولات كشاورزي ايران به روسيه و آغاز عرضه برخي از اين محصولات اشاره و اظهار كرد: توافق اصولي در زمينه صادرات محصولات ايراني به روسيه در جريان سفر سال گذشته آلكسي اوليوكايف وزير توسعه اقتصادي روسيه به ايران به دست آمد.

وي افزود: اما براي توسعه روابط دو كشور بايد برخي مسايل را حل كرد كه يكي از آنها مساله پرداخت ها و انتقال پول بين ايران و روسيه است.

سنايي گفت: دو كشور قصد دارند بانك و حساب مشترك افتتاح كنند تا از اين طريق بتوانند معاملات خود را با ريال و روبل انجام دهند.

وي در مورد انجام معاملات مالي با واحدهاي پول ملي دو كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران براي اين امر آمادگي كامل دارد و در حال حاضر بانك مركزي روسيه بر روي اين مساله كار مي كند.اميدواريم كه طرف روسي هم به زودي در اين مورد به نتيجه برسد.

سنايي گفت: براي اين منظور بايد معاونان روساي بانك مركزي دو كشور ديدار كنند و اميدوارم اين ملاقات به زودي انجام گيرد.

وي از مسايل ديگر در روابط اقتصادي دو كشور به تعرفه بالاي گمركي روسيه براي كالاهاي ايراني عنوان كرد و گفت كه ايران بطور مستقيم و نه از طريق كشورهاي ديگر كالاهاي خود را به روسيه صادر مي كند.

سفير ايران گفت: بازرگانان ايراني غالبا از ما مي خواهند براي كاهش تعرفه ها كمك كنيم معتقدم كه در سال 2015 بايد براي حل اين مساله تلاش كنيم.

سفير ايران در روسيه در مورد امكان همكاري ايران با اتحاديه اقتصادي اورآسيا گفت: ايران اميدوار به امضاي قرارداد يا يادداشت تفاهم با اتحاديه اقتصادي اورآسيا در سال 2015 ميلادي است و قصد دارد از اين فرصت براي صادرات به روسيه استفاده كند.

اروپام*5*391 **1917