۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81481239
T T
۰ نفر
مقیمی رییس كمیسیون ماده 10 احزاب شد/انتخابات شورایاری ها مستلزم تصریح قانون

تهران- ایرنا- قائم مقام و سخنگوی وزارت كشور گفت: برگزاری انتخابات شورایاری ها از سوی وزارت كشور مستلزم تصریح قانونی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «حسینعلی امیری» در نشست خبری با رسانه ها افزود: قانون موضوعی را به نام شورایاری ها پیش بینی نكرده است و چنانچه شورای اسلامی شهر تهران به انجام این انتخابات اصرار داشته باشد باید این انتخابات در قانون دیده شود.

امیری تصریح كرد: وزارت كشور خود را موظف به تمكین از قانون می داند و در شرایط فعلی امكان آن وجود ندارد كه انتخابات شورایاری ها را برگزار كند.

سخنگوی وزارت كشور اظهار داشت: در شرایط فعلی امكان برگزاری قانونی انتخابات شورایاری ها از سوی وزارت كشور وجود ندارد و وزیر كشور نیز این موضوع را مستدل و مستند به آقای چمران رییس شورای شهر تهران اعلام كرده است.

امیری در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این كه چگونه شورای اسلامی شهر تهران می تواند هم به عنوان مجری و هم به عنوان ناظر این انتخابات را برگزار كند، افزود: اگر شورای شهر قصد برگزاری انتخابات شورایاری ها را به صورت قانونی دارد باید شورای عالی استان ها طرحی را با سه فوریت تهیه و به مجلس ارایه كند اگر این طرح مصوب و قانونی شد وزارت كشور خود را موظف به قانون خواهد دانست.



**معاون سیاسی وزارت كشور رییس كمیسیون ماده 10 احزاب شد

قائم مقام وزیر كشور همچنین از تعیین رییس جدید كمیسیون ماده 10 خبر داد و گفت: محمدحسین مقیمی كه به تازگی به عنوان معاون سیاسی وزیر كشور منصوب شده است از این پس با حكم وزیر كشور رییس كمیسیون ماده 10 احزاب وزارت كشور خواهد بود و كار رسیدگی به احزاب را در وزارت كشور دنبال خواهد كرد.



** هیچ مدیری از وزارت كشور حق جانبداری سیاسی از فردی را ندارد

امیری با بیان این كه انتخابات این دوره در وزارت كشور سالم و بدون شائبه سیاسی و جانبداری از جناح سیاسی خاص برگزار خواهد شد، گفت: وزارت كشور با دقت شرایط سیاسی كشور را رصد می‌كند وهیچ یك از مدیران این وزارتخانه نباید له یا علیه شخص یا جریان‌های سیاسی موضع‌گیری داشته باشند.

وی با تاكید بر این كه رصد شرایط سیاسی در سراسر كشور در حال انجام است ، افزود: به همه كسانی كه قصد شركت در انتخابات مجلس دهم را دارند توصیه می كنم به صلاح خود و كشورشان نیست كه فعالیت انتخاباتی زودرس داشته باشند.

سخنگوی وزیر كشور با بیان این كه فعالیت انتخاباتی زودرس موجب هدررفت امكانات و ظرفیت های كشور درامر توسعه می شود، تاكید كرد: كلید انتخابات با صحبت وزیركشور در فضای سیاسی كشور زده شد و تاثیر آن را در تیتر روزنامه‌ها شاهد بودیم.



** الزام استعفا فقط برای مدیران سیاسی وزارت كشور

قائم مقام وزیركشور با اشاره به برداشت های غلط درباره استعفای همه مدیران وزارت كشور برای حضور در كاندیداتوری در مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: فقط مدیران سیاسی این وزارت خانه كه قصد كاندیداتوری انتخابات مجلس دهم را دارند باید تا اول اسفند ماه از سمت خود استعفا دهند. این استعفا شامل حال مدیران بخش‌های اداری وزارت كشورنمی شود.

امیری با بیان این كه پذیرش استعفای مدیران سیاسی به وزیر كشور واگذار شده است، یادآور شد: طبق گفته وزیر كشور، مدیران سیاسی وزارت كشور(فرمانداران، بخشداران ، استانداران ) كه قصد كاندیداتوری در مجلس دهم را دارند باید تا اول اسفندماه سال جاری استعفای خود را اعلام كنند در غیر این صورت استعفای آنان پذیرفته نخواهد شد.

وی گفت: در این زمینه گزارش‌هایی واصل شده كه ما تذكر دادیم و از استانداران در این زمینه توضیح خواستیم.

قائم مقام وزیر كشور همچنین از استعفای تعدادی از مدیران سیاسی برای شركت در كاندیداتوری مجلس دهم شورای اسلامی خبر داد.



** قصد شركت در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی را ندارم

قائم مقام وزیر كشور در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این كه آیا قصد شركت در انتخابات مجلس دهم و استعفای خود از وزارت كشور را دارید؟ گفت: قصد كاندیداتوری هیچ شهری را ندارم .



** استاندار جدید استان مركزی اراك منصوب نشده است

سخنگوی وزارت كشور درباره انتصاب استاندار جدید استان مركزی هم گفت: هنوز استاندار جدید این استان منصوب نشده است و بررسی برای تعیین فرد مناسب ادامه دارد.

امیری اظهار داشت: هنوز به جمع بندی مشخصی برای تعیین استاندار جدید این استان نرسیده ایم. فرد منتخب برای انتصاب استاندار استان مركزی را پس از انتخاب به دولت پیشنهاد خواهیم داد.



** استاندار قم به كار خود ادامه می دهد

سخنگوی وزارت كشور همچنین با بیان این كه استاندار قم به كار خود ادامه می دهد و امروز ملاقاتی با بنده دارد، گفت: معاون سیاسی این استاندار برای شركت در كاندیداتوری استعفای خود را اعلام كرده است.

** انعقاد تفاهم نامه مشترك میان ایران وعراق

سخنگوی وزارت كشور به سفر وزیر كشورعراق به ایران اشاره كرد و گفت: در این نشست مشترك علاوه برانعقاد تفاهم نامه های مشترك، تسهیلات لازم برای سفر زایران در اربعین پیش بینی شد.



** ایالت نداریم/تقسیمات كشوری انجام می شود

قائم مقام وزیر كشور با تاكید بر این كه تقسیمات ایالتی نداریم، گفت: این بحث اساس ندارد و قرار نیست چیزی به نام ایالت داشته باشیم.

امیری گفت: بحث تقسیمات كشوری نیز الحاق دو روستا به هم یا یك روستا و یك شهر به یكدیگر است.

وی تقسیمات كشوری را یكی از مهمترین بخش های معاونت سیاسی وزارت كشور برشمرد واظهارداشت: معتقدیم به دلیل افزایش تقاضا برای تبدیل دِه به شهر و شهر به شهرستان، مصالح كشور باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت كشور با یادآوری این كه دراوایل آغاز به كار دولت تدبیر وامید، هیات دولت تقسیمات كشوری را متوقف كرد، افزود:هیات دولت وزارت كشور را موظف كرد تا لایحه ای را درباره تقسیمات كشوری ارایه دهد و از وزارت كشور خواسته شد تا زمان وصول آن لایحه هیچ اقدامی در زمینه تقسیمات كشوری انجام نشود.

امیری ادامه داد: هفته گذشته دولت در ابلاغی اعلام كرده است كه موضوع تقسیمات كشوری را با شرایطی ازسوی وزارت كشورمی پذیرد و ما امیدواریم دراین زمینه بتوانیم اقدامات مثمرثمری را به نفع مصلحت كشور انجام دهیم.

وی اظهار داشت: تقسیمات كشوری باید براساس توسعه متوازن و پایدار دركشور انجام شود تا جمعیت شهرنشینی بر روستایی پیشی نگیرد.

قایم مقام وزیر كشور افزایش جمعیت شهرنشینی را همچنین یك خطر بزرگ دانست و گفت: طبق گزارش های چند سال اخیر وزارت كشور، در حال حاضر جمعیت شهری دارای نرخ 71 درصدی و جمعیت روستایی دارای نرخ 29 درصدی است. یعنی جمعیت شهر نشینی بر جمعیت روستایی پیشی گرفته است.

امیری با بیان این كه تقسیمات كشوری باید با دقت نظر به بهترین شكل ممكن انجام شود، افزود: افزایش جمعیت شهری سبب می شود بودجه كشور صرف امور جاری شود و ما در اعتبارات توسعه ای كشور با مشكل مواجه شویم .

وی تصریح كرد: در مساله مرزها و ایجاد توسعه و امنیت پایدار در مناطق، معتقدیم باید اعتبارات لازم به طور كامل تخصیص یابد.



** آغاز فعالیت دفتر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

امیری با اشاره به انتصاب محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر كشور، گفت: دفتر انتخابات در معاونت سیاسی وزارت كشور تشكیل می شود و فعالیت های مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از هفته گذشته در این دفتر آغاز شده است و ما در صدد هستیم در این زمینه اقدامات لازم را به انجام رسانیم.

سخنگوی وزارت كشور درباره جلسه كارگروه مرزی شورای امنیت كشور نیز گفت: دراین جلسه حریم امنیتی استان اردبیل از سوی اعضا مورد تصویب قرار گرفت.



**تشكیل مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی و جمع آوری متكدیان تهران و البرز

امیری با اشاره به این كه هفته گذشته همچنین جلسه شورای اجتماعی برگزار شد، خاطر نشان كرد: در این جلسه مقرر شد مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی تشكیل شود و اقدامات لازم در زمینه جمع آوری متكدیان تهران و استان البرز آغاز شود.

وی همچنین از ایجاد بانك اطلاعات نظام جامع رفاه اجتماعی براساس توازن منطقه ای خبر داد و گفت: ایجاد این بانك به ستاد برنامه ششم توسعه از سوی دولت به استانداران سراسر كشور در جلسه هفته گذشته شورای اجتماعی ابلاغ شد.



**نشست مشترك استانداران با سفرای ایران در كشورهای همسایه

امیری از نشست مشترك استانداران سراسر كشور با سفرای جمهوری اسلامی ایران در كشورهای همسایه خبر داد و گفت: این نشست به منظور توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با حضور روسای اتاق بازرگانی سراسر كشور برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری كرد كه با برگزاری این نشست ها، شاهد رونق مرزهای كشور باشیم.



**بقای اسكانیا با حذف باك اضافی

امیری با اشاره به بازدید وزیر كشور از كارخانه اتوبوس های اسكانیا، تاكید كرد: در جریان این سفر متوجه شدیم كه داشتن باك اضافی به دلیل قاچاق سوخت منجر به حوادث رانندگی می شود.

وی اظهار داشت: وزیر كشور یك ماه فرصت دادند تا باك های اضافی از اتوبوس ها باز شود در غیراین صورت نیروی انتظامی باید از ادامه مسیر این اتوبوس جلوگیری كند و اتوبوس متوقف شود.

امیری وزن باك های اضافی سوختی كه بر اتوبوس های اسكانیا نصب می شوند را 500 كیلو عنوان كرد و گفت: این میزان افزایش وزن، خطرآفرین است .



** افزایش سه سانتی متری آب دریاچه ارومیه

سخنگوی وزارت كشور همچنین از اجرای 25 طرح برای احیای دریاچه ارومیه در استانداری آذربایجان غربی و شرقی خبر داد و گفت: این اقدام باعث افزایش سه سانتی متری دریاچه ارومیه و احیای مجدد آن خواهد شد.

امیری همچنین به سرمایه گذاری در استان لرستان و اهمیت آن اشاره كرد و گفت: اخیرا استانداری لرستان نشستی را با تجار عضو مجمع تقریب مذاهب داشته است تا بتواند ایجاد سرمایه گذاری كند.



** قتل شهروند سیستان و بلوچستانی و سارقان گلپایگان

قائم مقام وزیر كشور با اشاره به قتل شهروند سیستان و بلوچستان گفت: قاتل این فرد سریعا از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شد و علت قتل بحث های قومی ، قبیله ای و قومی بود.

امیری درباره سرنوشت سارقان مسلح گلپایگان نیز گفت: سارقان سه برادر بودند كه دارای سوابق متعدد بودند كه دو نفر از آن ها در جریان درگیری با نیروهای انتظامی كشته و نفر سوم نیز دستگیر و روند قضایی پرونده وی در حال پیگیری است.



**ساماندهی وضعیت اتباع افغانستانی

سخنگوی وزارت كشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره درخواست برخی از افغانی ها برای دریافت تابعیت ایرانی گفت: آن هایی كه تابعیت جای دیگری را دارند به طور حتم نمی توانند تابعیت ایرانی را كسب كنند.

وی تاكیدكرد: آن دسته اتباعی كه مدعی هستند ایرانی هستند ولی سندی برای ارایه در این ارتباط ندارند، صلاحیتشان در شورای تامین همان استان بررسی و از اداره ثبت نیز استعلام می شود لذا اگر شورای تامین اعلام كند اگر طرف ایرانی است درخواست ثبت شناسنامه برای وی انجام می شود.

قایم مقام وزیر كشور با بیان این كه شخص وزیر كشور پیگیر شناسنامه اتباع هست، تاكید كرد: درباره شناسنامه ایرانی دقت نظر زیادی صورت می گیرد و قرار است گزارش جامعی از سوی معاون امنیت وزارت كشور درباره وضعیت افغان ها ارایه شود

وی اعلام كرد: معاونت امنیت وزارت كشور هم اكنون در حال حاضر ساماندهی وضعیت اتباع افغانستانی در كشورمان است.

سخنگوی وزارت كشورهمچنین درباره كاروان اشراری كه قصد ورود به كشور داشته اند نیز گفت: ساعت 2:30 بامداد در پاسگاه جكوگور نیروهای انتظامی در حال گشت زنی بودند كه متوجه این كاروان شده و با آن ها درگیر و اشرار متواری شدند.



** دو روستای خلیفه و بندرگاه جابجا نمی شوند

امیری در پاسخ به سوالی درباره تعیین تكلیف دو روستای خلیفه و بندرگاه كه در حوالی نیروگاه بوشهر هستند، اظهار داشت: قرار بود طبق دستور رییس جمهوری پس از سفر به استان بوشهر، جابجایی این دو روستا انجام شود اما به دلیل داشتن املاك روستاییان و نیز وابستگی های آن ها، تغییر و جابه جایی این دو روستا كار آسانی نیست.

قایم مقام وزیر كشور تاكید كرد: به لحاظ امنیتی صلاح نیست این دو روستا در حوالی نیروگاه بوشهر وجود داشته باشند. پیگیری این موضوع به وزارت كشور واگذار شده و ما نیز به استانداری بوشهر در این زمینه ابلاغ لازم را ارسال كرده ایم و آن ها در حال پیگیری و تامین اعتبار نسبت به این موضوع هستند.

امیری درباره عدم تشكیل جلسه كمیسیون ماده 10 احزاب در روز گذشته نیز گفت: با توجه به این كه در این كمیسیون دو نماینده مجلس، یك نفر از قوه قضاییه، یك نفر از دادستانی و یك نفر از وزارت كشور وجود دارد به دلیل طولانی شدن جلسه نمایندگان با وزیر كشور كه بنده نیز در آن حضور داشتم، جلسه دیشب كمیسیون ماده 10 احزاب تشكیل نشد.

وی تصریح كرد: تشكیل نشدن جلسه به دلیل انتصاب معاون سیاسی وزیر كشور نیست.

سخنگوی وزارت كشور درباره وضعیت حزب اتحاد ملت در این وزارتخانه هم گفت: پرونده حزب اتحاد ملت در مرحله كارشناسی و استعلامات است و در صورت انجام فرآیند اداری پرونده این حزب در جلسه كمیسیون ماده 10 قرار خواهد گرفت.



**دستگیری قاتلان معلمان سیستانی/20عضو گروهك جیش العدل دستگیر شدند

سخنگوی وزارت كشور درباره بیانیه اخیر گروهك جیش العدل مبنی بر قبول ترور برخی از فرماندهان و نیروهای سپاه گفت: این گروهك به دنبال ایجاد شكاف بین مذاهب در استان سیستان و بلوچستان است كه خوشبختانه در طی دو هفته گذشته نیروهای انتظامی این استان موفق شدند عملیاتی را در جهت كشف و دستگیری اعضای این گروهك انجام دهند.

وی تصریح كرد: 20 نفر در جریان این عملیات دستگیر شدند كه در بین آن ها قاتلان معلمان سیستانی و جنگی زهی مولوی اهل سنت این استان نیز شناسایی و دستگیر شدند.

قایم مقام وزیر كشور درباره افزایش شهریه اتباع غیر ایرانی هم خاطرنشان كرد: این موضوع به وزارت كشور ارتباطی ندارد و وزیر آموزش و پرورش و این وزارتخانه باید نسبت به این موضوع اعلام نظر كند.

امیری همچنین خاطرنشان كرد: وزارت كشور نسبت به برقراری فیلترینگ برخی سایت ها و شبكه های اجتماعی صاحب نظر نیست و بنده نیز در این باره نظری ندارم.

وی درباره روند رسیدگی به پرونده اسیدپاشی و همچنین آخرین وضعیت گروهبان دانایی فر، اظهار كرد: پرونده دانایی فر در حال بررسی است و مسكوت نمانده است. درباره پرونده اسیدپاشی هم باید بگویم كه عاملان آن هنوز شناسایی نشده اند.



**درخواستی برای مراسم بازرگان نبوده است

سخنگوی وزارت كشور درباره لغو مراسم بزرگداشت بازرگان و موضع وزارت كشور نسبت به این موضوع نیز تصریح كرد: دولت تدبیر و امید و وزارت كشور از برگزاری مراسم هایی كه منجر به هنجارشكنی نشود استقبال می كند اما درباره برگزاری مراسم بزرگداشت بازرگان باید بگویم بنابر اعلام استانداری تهران درخواستی برای اجرای این مراسم ارایه نشده است.

امیری همچنین درباره روند برگزاری انتخابات الكترونیكی خاطرنشان كرد: وزارت كشور از این موضوع استقبال می كند اما روند برگزاری الكترونیكی انتخابات نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار است كه اگر زمینه تحقق این اعتبار فرآهم شود ما روند برگزاری انتخابات را به صورت الكترونیكی انجام می دهیم.



** برای ما اصلاح طلب یا اصولگرا فرقی ندارند

قایم مقام وزیر كشور درباره گرایشات سیاسی احزاب تاسیس شده در دولت تدبیر وامید گفت: وزارت كشور كاری به گرایش سیاسی احزاب ندارد برای ما اصلاح طلب و اصولگرا بودن آن ها فرقی نمی كند.

امیری درباره تشكیل خانه احزاب ادامه داد: این تشكل متعلق به دولت یا وزارت كشور نیست و این وزارتخانه تنها تسهیلات لازم را برای ایجاد آن فراهم می كند.

وی درباره آغاز به كار دوباره خانه احزاب در دولت یازدهم تاكید كرد: در دولت قبل وسایل مربوط به خانه احزاب توقیف شده بود كه در دولت یازدهم تحویل داده شد اما این كه فعالیت های این تشكل چه زمانی مجددا آغاز می شود مربوط به خود احزاب است و به وزارت كشور ارتباطی ندارد.

سیام(3)**9136**ل.الف.ی**1429
۰ نفر