۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۹
کد خبر: 81475595
T T
۰ نفر
آغاز دور جدید مذاكرات هسته ای ایران و آمریكا در زوریخ

تهران - ایرنا - دور جدید مذاكرات هسته ای ایران و آمریكا به ریاست عباس عراقچی و وندی شرمن در زوریخ آغاز شد.

تیم مذاكره كننده ایران ساعت 10 و 30 دقیقه صبح به وقت زوریخ 13 به وقت تهران گفت و گو های هسته ای خود با هیات آمریكایی را از سر گرفت.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیركل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، داوود محمد نیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر كل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و نیز پژمان رحیمیان از سازمان انرژی اتمی سایر اعضای تیم مذاكره كننده ایرانی در زوریخ هستندد.

قرار است در این دور از مذاكرات كه تا شنبه ادامه خواهد داشت بار دیگر همه موضوعات مورد اختلاف بررسی و مرور شود.

نمایندگی اتحادیه اروپا در این دور از گفت و گو ها را هلگا اشمید معاون فدریكا موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

همزمان، محمد جواد ظریف نیز كه برای شركت در مجمع جهانی داووس در سوئیس بسر می برد، قرار است با جان كری همتای آمریكایی خود و سایر وزیران كشورهای 1+5 درباره مسائل مورد اختلاف هسته ای گفت و گو كند.

وزیر امور خارجه شب گذشته درتماس تلفنی كه به درخواست فدریكا موگرینی انجام شد، با مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات مربوط به مذاكره هسته ای را بررسی كرد.

روز گذشته لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، فرانك والتر اشتاین مایر و فدریكا موگرینی با انتشار مقاله ای از طرح جدید تندروهای آمریكا برای تشدید تحریم ها علیه ایران انتقاد كردند و آن را گامی به عقب خواندند.

وزیران خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مقاله كه روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر كرد ، نوشتند: ما یك فرصت تاریخی داریم كه ممكن است دوباره بدست نیاید. چشم های دنیا روی ماست ، باید تعهدمان به دیپلماسی و تلاش برای حل موضوع هسته ای ایران را در مهلتی كه تعیین كرده ایم، نشان دهیم. این مطمئن ترین مسیر برای رسیدن به یك توافق جامع و اخرین راه حل است كه دنیا و منطقه را امن تر خواهد كرد.

اجرای توافق موقت ژنو پس از آنكه مذاكرات به توافقی جامع میان ایران و كشورهای 1+5 نینجامید برای دومین بار در 24 نوامبر تا ماه ژوئن تمدید شد.

شبكه تلویزیونی ' فا كس نیوز' هم روز گذشته اعلام كرد آمریكا 11 میلیارد و 900 میلیون دلار بدهی خود به ایران را تا 22 ژوئن (تیرماه سال اینده ) یعنی زمان پایان مذاكرات هسته ای را به این كشور پرداخت می كند.

این شبكه وابسته به وزارت دفاع آمریكا به نقل از اسناد وزارت خارجه ا ین كشور از پرداخت 490 میلیون دلار بدهی ها خبر داد و افزود: این مبلغ (490 میلیون) سومین قسط از بدهی های آمریكا از داریی های ایران به این كشور است كه قرار بود از دهم دسامبر 2014 به این سو، به تهران پرداخت شود.

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا دستور پرداخت این مبلغ را در نوامبر گذشته به عنوان محكی برای تمدید این دور از مذاكرات بر سر برنامه هسته ای ایران امضاء كرد.

این گزارش به نقل از یك مقام وزارت امور خارجه آمریكا افزود: قرار شد كه از كل چهار میلیارد و 900 میلیون دلار از دارایی های بعدی آزاد شده ایران، در 10 قسط جداگانه تا 22 ژوئن امسال در اختیار تهران قرار گیرد.

براساس این گزارش، دولت آمریكا بر اساس توافق موقت سال 2013 با تهران، پرداخت های مشابهی را به تهران به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون دلار انجام داده بود، سپس برای متعهد نگه داشتن ایران به این مذاكرات تا ماه نوامبر گذشته، دو میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر نیز به تهران پرداخت كرد.

1553
۰ نفر