۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱:۱۳
کد خبر: 81460769
T T
۰ نفر
بررسی بودجه 94 كشور توسط دوعضو كمیسیون برنامه وبودجه مجلس

تهران - ایرنا - حسین علی حاجی و غلامعلی جعفرزاده اعضای كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما، جایگاه اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال 94 را بررسی كردند.

اظهارات جعفرزاده:

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام كرد: لایحه بودجه 94 كشور در مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است.

جعفرزاده افزود: اقتصاد مقاومتی امروز از یك گزینه به یك ضرورت تبدیل شده است تا ایران بتواند تحریم های ناجوانمردانه را كنار بزند.

وی گفت: بودجه در راستای یك انضباط مالی و پولی در زمان مقرر به مجلس ابلاغ شده است چرا كه این دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی حركت می كند.

جعفرزاده ادامه داد: ارقام ارایه شده در لایحه بودجه نشان می دهد كه دولت به سمت رسیدن به اقتصاد مقاومتی حركت می كند.

وی گفت: ما از دولت می خواهیم كاهش وابستگی به نفت در بودجه بیش از پیش دیده شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال 93 وابستگی ما به نفت 37 درصد بود اما در بودجه 94 تبدیل به 31 درصد رسیده است، كه این حركت در مسیر رشد است و نشان می دهد دولت چه برنامه ای در سر دارد.

وی در ادامه با بیان اینكه قیمت نفت 15 تا 20 دلار كاهش یافته و هیچ كارشناسی در دنیا نمی توانست این كاهش را تخمین بزند، گفت: امروز توجه به اقتصاد مقاومتی بیشتر از گذشته احساس می شود و مجلس باید به روند كاهش وابستگی دولت به نفت، سرعت بیشتری ببخشد.

جعفرزاده اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاكنون برخلاف آنچه بسیاری از دولت ها اعلام می كردند بعضا وابستگی دولت ها به نفت تا 85 درصد بود.

وی گفت: باید در جمع بندی به این نتیجه برسیم كه باز هم كاری كنیم كه وابستگی بودجه به نفت كاهش یابد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اعداد و ارقام نشان می دهد دولت به آنچه باید توجه می كرد در بودجه امسال توجه كرده است.

وی به افزایش پایه های مالیاتی در بودجه 94 اشاره كرد و گفت: این به معنای افزایش نرخ مالیات برمردم نیست.

جعفرزاده اظهار داشت: نحوه بررسی بودجه در مجلس اشكال دارد، چرا كه ما وقت آن را پیدا نمی كنیم كه در این مدت كم ردیف های بودجه را بررسی كنیم و تنها احكام را مورد توجه قرار می دهیم.

وی در واكنش به اینكه چرا در برخی از شركت های دولتی حقوق های چندین میلیونی به كارمندان پرداخت می شود، اظهار داشت: همه دولت ها موظف شده اند كه شركت های خود را به بخش خصوصی واگذار كنند و در این صورت بسیاری از تخلفات در شركت های دولتی كم می شود.

وی گفت: دولت امسال وعده داده است تا 400 شركت دولتی را به بخش خصوصی واگذار كند. در دولت های گذشته خیلی ها وعده دادند اما دیدیم دولت چاق تر شد.

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: امروز 76 میلیون نفر در كشور یارانه می گیرند، قطع یارانه برخی از این افراد قطعا مشكلات سیاسی - اجتماعی خاص خود را خواهد داشت.

وی گفت: دولت با همین دلیل مدعی است كه باید در این مسیر آگاهانه تر حركت كرد چرا كه امروز آمار روشنی نیز در خصوص دارایی های افراد وجود ندارد و باید با سیاست تشویقی افراد را از گرفتن یارانه منصرف كرد.

جعفرزاده اظهار داشت: در بخش سلامت ما حرف های زیادی داریم و در بخش تولید نیز عملكرد دولت در سه ماه(بدون اشاره به زمان سه ماهه) 93 رضایت بخش نبود.

وی در خصوص هدفمندی یارانه ها گفت: همه می گویند، فقط قطع كنید، اما با توجه به دشوار شدن شرایط اقتصادی قطع كردن یارانه ها ساده نیست و نمی توانیم به راحتی یارانه مردم را قطع كنیم.



اظهارات حاجی:

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهارداشت كه بودجه 94 مسیر پیشینیان در 66 سال گذشته را ادامه داده است .

حسین علی حاجی گفت: قرار بود انقلابی در نظام بودجه ریزی صورت گیرد اما با ارایه لایحه بودجه 94 از سوی دولت دیدیم كه این نظام مسیر 66 سال گذشته را ادامه داده است.

وی افزود: به عبارت دیگر درآمدهای نفتی، گمرك و مالیات روال قدیم را طی كرده اند و بودجه بر همان پاشنه ای می چرخد كه در 66 سال گذشته می چرخید.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار استان اصفهان گفت: بیماری بودجه ریزی در این دولت نیز دیده می شود و هنوز برای آن دارویی در نظر گرفته نشده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: حمایتی كه از بخش های تولیدی و اشتغالزا باید داشت در این بودجه دیده نمی شود.

به گفته وی، در بودجه 94 توجه آنچنانی به استان ها و نقاط محروم نشده است از سوی دیگر تنها 224 هزار میلیارد تومان از بودجه ارایه شده از سوی دولت توسط مجلس بررسی می شود به عبارت دیگر بالای 600 هزار میلیارد تومان مورد توجه نمایندگان قرار نمی گیرد.

وی گفت: اولین مغایرت بودجه ارایه شده با اقتصاد مقاومتی در خصوص افزایش تدریجی بودجه صندوق توسعه ملی در طول سالیان مختلف است كه در سال جاری كمتر از سال گذشته است.

حاجی گفت: اقتصاد مقاومتی در 24 محور ارایه شده است و یكی از این محورها به اصلاح نظام مالیاتی كشوراشاره دارد حال آنكه این موضوع نیز در بودجه ارایه شده نادیده گرفته شده است.

عضوكمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بند 17 اقتصاد مقاومتی به اصلاح نظام درآمدی، شفاف سازی اقتصاد و مسائل مالی اشاره دارد.

وی گفت: در برخی از شركت های دولتی، كارمندی 30 میلیون در ماه درآمد دارد و هیچ برخوردی با این پدیده ها با این بودجه ها نمی شود.

به گفته نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس، سیاست های اقتصاد مقاومتی 11 ماه پیش ابلاغ شده اند و ما از دولت انتظار داریم با توجه به ابلاغ آنها، در بودجه توجه بیشتری به این سیاست ها می شد.

وی گفت: دو سوم بودجه ما در حوزه شركت ها است كه اصلا توسط مجلس بررسی نمی شود.

وی گفت: بند چهار اقتصاد مقاومتی، توزیع عدالت از طریق هدفمندی یارانه ها است، اما بین لایحه سال 93 و سال 94 هیچ تفاوتی در این خصوص دیده نمی شود.

به گفته حاجی، اگر عزم خود را جزم كنیم می توانیم مسئله هدفمندی یارانه ها را به اهداف ترسیم شده برسانیم البته باید دولتمردان بیشتر به این موضوع توجه كنند تا نمایندگان به این اندازه این موضوع را نقد نكنند.

وی به بندهای دیگری از اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش فراورده های نفتی و جایگزینی آن با نفت اشاره كرد و گفت: در دولت یازدهم نه تنها این موضوع محقق نشده است بلكه میزان واردات بنزین از خارج افزایش یافته است.

وی به محور 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر كاهش هزینه ها اشاره كرد و گفت: باید تلاش شود هزینه های جاری دولت كمتر شود.

برنامه گفت وگوی ویژه خبری هر شب بعد از اخبار 22 و 30 از شبكه دو سیما به صورت زنده بر روی آنتن می رود و مسائل روز ایران یا جهان را با حضور مسئولان و كارشناسان مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

شبس (3) 1346 **1565