۲ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81435582
T T
۰ نفر
به ازای هر ایرانی سالانه  45 كیلوگرم مركبات تولید می شود

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد كشاورزی وضعیت تولید مركبات را مناسب دانست و گفت: هم اكنون به ازای هر ایرانی سالانه 45 كیلوگرم انواع مركبات همچون پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت در كشور تولید می شود.

ابوالقاسم حسن پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در دنیا سرانه تولید مركبات برای هر نفر 10 كیلوگرم است بنابراین میزان تولید مركبات در ایران 4.5 برابر سرانه تولید این میوه در جهان است.

وی اظهار داشت: تولیدات میوه كشور ما از لحاظ میزان تولید، كیفیت و سلامت از وضعیت مطلوبی برخوردار است به طوری كه بخشی از مازاد بر نیاز داخل این محصولات به برخی از كشورهای جهان صادر می شود.

به گفته وی، هم اكنون 30 هزار تن پرتقال برای شب عید و ایام نوروز توسط سازمان مركزی تعاون روستایی ایران ذخیره سازی شده كه این روند تا ماه های پایانی سال ادامه می یابد.

وی اضافه كرد: بخشی از مركبات و پرتقال مورد نیاز شب عید و ایام نوروز نیز توسط باغداران در سردخانه ها و انباری ها ذخیره سازی می شود و مشكلی درخصوص تامین این میوه در ماه های اسفندماه 93 و فروردین و اردیبهشت 94 نداریم.

وی درباره وضعیت تولید میوه كشور گفت: امسال حدود 2 میلیون و 500 هزارتن پرتقال در 170 هزار هكتار، 670 هزارتن نارنگی در سطح 43 هزار هكتار، معادل 420 هزار تن لیمو شیرین در 25 هزار هكتار و 427 هزار تن لیموترش در سطح 28 هزار هكتار از اراضی كشور كشت شده است.

مدیركل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی اضافه كرد: در سالجاری میزان تولید پرتقال و نارنگی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته اما در تولید لیموشیرین با 5 درصد افزایش و لیموترش 10 تا 15 درصد كاهش مواجه شده ایم.

حسن پور درباره كاهش تولید لیموترش گفت: در حال حاضر بخش عمده باغات لیموترش با آفت جاروك مواجه هستند كه در تلاشیم این آفت را در سطح باغات كشور كنترل كنیم.

وی افزود: بنابراین قرار است برای حفظ تولید لیمو ترش، از ارقام جدید مقاوم در مقابل بیماری جاروك استفاده شود.

وی گفت: همچنین امسال حدود 940 هزار تن انار در 82 هزار هكتار، 300 هزار تن كیوی در 11 هزارهكتار، 116 هزار تن موز در 3 هزار و 700 هكتار از استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و یك میلیون و 40 هزار تن خرما در 235 هزار هكتار و 80 هزار تن انجیر در 55 هزار هكتار تولید می شود.

وی میوه های ایرانی را از لحاظ كیفیت و مزه در جهان مرغوب دانست و ادامه داد: جایگاه مزه انار و لیموشیرین ایران در رتبه اول، خرما رتبه دوم، لیموترش رتبه چهارم، پرتقال رتبه هفتم و نارنگی رتبه هشتم جهان قرار دارد.

حسن پور تصریح كرد: همچنین سالانه 37 هزار تن میوه انبه، 200 تن میوه پاپایا، 12 هزار تن میوه كنار، 1400 تن میوه چیكو، 70 تن تمبر هندی، 5 هزار و 500 تن گواوا و 3 هزارتن ازگیل ژاپنی و اندكی نارگیل در كشور تولید می شود.

اقتصام(4)9186**1558
۰ نفر